Inlägg från: Anonym (Samma här) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Samma här)

Mitt barn stjäl

Vi hade samma påroblem med vår son när han var 7 år. Han "fick" saker av sina kompisar och trode väl att de bytta med varandra eller nåt. Tills en dag då det var en lapp på skolan där ett barn sökte sin speciella peana som fanns i hans rum.

Vi hade ett långt snack om vad det innebär att vara tjuv och att han inte skall stjäla från andra. Vi pratade om det varje dag, vad det innebär att ta andras saker, hur ledsna de blir osv.

Vi smög tillbaka grejerna till skolan eftersom vi inte vill stämpla honom som tjuv bland de andra.

De visade sig så klart att han var mobbad och att det var ett sätt att få uppmärksamhet, efter mycket snack med lärare och lite mer engagemang från oss så blev det bättre.

• Anonym (Samma här)

Förklara för honom väldigt tydligt att det är fel att stjäla och att han har gjort fel.

Vi sa till vår pojk att han inte var en tjuv men att han stulit, skulle han fortsätta så skulle han vara en tjuv. Jag vet att det är semantik men vi ville inte skapa ett större trauma av det hela.

Sen trodde vi att vi tvingat honom att erkänna och gå tillbaka med grejerna så skulle han stämplas som tjuv på skolan och det hade gjort det hela mycket värre. Vo hotade dock med att om han gjorde det igen så skulle han få lämna tillbaka själv och be om ursäkt.

Grejerna kom tillbaka, min son slutade att sno saker så vår taktik funkade för oss.

Svar på tråden Mitt barn stjäl