Kissen87 skrev 2024-01-28 13:03:18 följande:
Min 11 åring stjäl allt som innehåller socker hemma och han kan neka FAN in i döden om det skulle vara så... Jag blir så trött och vi vet inte längre vad vi ska göra.
Vi pratar med honom (alla 3 barnen) varje gång detta händer men det blir ingen skillnad här hemma. Det kan gå 1-2 dagar sen gör han samma sak igen..
Snälla kom men förslag hur vi kan hjälpa honom att sluta med detta.
Vi har haft liknande problem med ett av våra barn och jag kan bara rekommendera att bara ha saker med socker hemma vid de tillfällen ni ska äta dem. Köp glass så att det räcker precis till efterrätt, eller precis så många godisbitar som räcker, men inte blir över.
Ett låsbart skåp är också bra så att syskon kan spara godis och där ni kan förvara saker som är stöldbegärliga för er 11-åring och som ni ändå vill ha hemma.
Det här löser inte problemet med att han stjäl, men det hanterar situationen som den ser ut. Istället för att ha konflikter var, varannan dag så hinner man med lite annat i föräldraskapet och förstör inte relationen med barnet med ständiga bråk och besvikelser. Ta en paus och testa igen om ett halvår eller så. Han kommer att ha mognat till sig lite och ni kan kanske hitta ett sätt att hjälpa honom att motstå impulser och frestelser.