Inlägg från: Anonym (mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (mamma)

Mitt barn stjäl

Min sjuåring snor grejer, allt från att han tar godis ur skåpen hemma och gömmer på rummet och äter till att han har snott ett nintendo ds från en kompis, det har även "råkat" följa med leksaker hem från skolan och även tidigare från förskolan.

Han vet att det är fel och han har varit med vid återlämnandet, vi har dock inte sagt rakt ut att han snott utan mer "denna råkade följa med hem"

Det är som om han inte kan kontrollera sina impulser, även om han vet att det är fel att stjäla och ljuga.

Någon med erfarenhet?

• Svar på tråden Mitt barn stjäl
  • Anonym (mamma)
    Anonym (Kvinna) skrev 2017-03-20 10:25:40 följande:

Varför säger ni inte att han snott det?
    Och att han får be om ursäkt/skämmas lite?

För att om vi säger rakt ut att "han snodde denna från dig" lär han aldrig få leka mer med det barnet. 
  • Anonym (mamma)
    Anonym (Samma här) skrev 2017-03-20 10:59:26 följande:

Sen trodde vi att vi tvingat honom att erkänna och gå tillbaka med grejerna så skulle han stämplas som tjuv på skolan och det hade gjort det hela mycket värre. 

Ja precis, jag tror inte det hjälper ett dugg att barnet stämplas som tjuv. Snarare tvärtom, "de tycker redan jag är en tjuv så då kan jag lika gärna ta detta"
  • Anonym (mamma)
    Anonym (Kvinna) skrev 2017-03-20 16:21:57 följande:
    Och?

Var drar ni ER gräns?

Snor ni från era vänner?
    Haha så typiskt familjeliv. 

NEJ han får inte sno grejer. JA vi säger till honom. JA vi återlämnar det stulna. JA han vet att det är fel. NEJ vi snor inte från våra vänner.

Men därifrån är steget ganska långt till "offentlig förnedring", det är ett BARN vi pratar om. 
Svar på tråden Mitt barn stjäl