• Tino

Livrädd för Äggplock på måndag.. Erfarenheter och tips sökes!

Som du var jag rädd för sprutorna, jätterädd och jag darrade varje gång jag skulle ta de. Det gick ändå ok med Puregon och Cetrotide (som orgalutran fast att man får blanda den själv). Jag är så stolt över mig själv att jag klarade det. Jag tyckte det gjorde ont ibland att ta sprutorna men ibland inte.

Jag var väldigt rädd innan äggplock. Rädd för att få en infart, få morfin och att de skulle sticka mig. Jag berättade innan att jag var rädd för barnmorskan. Barnmorskan var mycket pedagogisk och stöttande. Läkaren också. Jag kände mig väldigt trygg när jag väl låg där. Ja, det gjorde ont när de väl stack för att ta ut äggen. Men det var hanterbart. På vissa ställen gjorde det mer ont, men fortfarande hanterbart. Jag fokuserade på att andas och att titta på hur blåsorna punkterades. Der var lite fint och meditativt på något sätt. Jag hade många blåsor (ca 25 tror jag) så det tog ganska lång tid att göra äggplocket. När det gjorde ont fick jag mer morfin så det gick bra. Morfinet kändes ok att få. Jag blev lite snurrig. Jag sa också att jag är rädd för att bli överstimulerad och att jag inte vill riskera att bli sjuk, det är inte värt att bli sjuk tycker.jag och min man. Eftersom att jag hade lite vätska i buken bestämde läkaren tillsammans med mig och maken att vi gör totalfrys. Det innebär att man gör insättning efter några månader och inte efter själva äggplocket. Det kändes bra tyckte vi för det miskar risken att man blir sjuk. Blir man gravid riskerar överstimuleringen att blossa upp i full kraft.

Efteråt hade jag lite ont. Jag fick morfintabletter som jag tog en dag. Jag var också väldigt trött. Några dagar behövde jag äta Alvedon men behövde inte morfintabletterna. Det tog några veckor innan jag kände mig helt återställd. Jag var ganska svullen och var öm också några veckor. Det var ändå hanterbart men skippade sex och träning ca 2 veckor efteråt.

Hade jag tjatat tror jag att de säkert hade gått med på att göra insättning direkt. Men jag har en bekant som blivit väldigt väldigt dålig av IVF och vi vill inte riskera det. Jag tror därför att det är viktigt att berätta om den oro man har.

Av de 25 blåsorna fick vi 8 befruktade ägg varav 3 klarade sig till frysen. Så även om du får många blåsor, bli inte besviken om det inte blir så många ägg.

Det kommer gå bra ska du se! Berätta om din rädsla och kom ihåg att de möter så många i sama sits så detta är standardingrepp.

• Tino

Lite ont gjorde det men det var verkligen hanterbart. Får du mycket ont får du mer morfin. Jag ville inte få mycket morfin så jag får lite skylla mig själv.

Jag gjorde också bara ett UL. de såg vätska i buken på detta UL sedan blev det äggplock redan två dagar senare. På äggplocket såg de mer vätska i buken. Det är tecken på att överstimulering är på gång.

Jag tycker inte alls att det fysiska onda var så jobbigt under IVFen. Snarare det psykiska. Jag kände mig väldigt trygg under äggplocket. Läkaren vet vad hen gör. Behöver jag göra IVF igen kommer jag vara betydligt mindre rädd. Det kommer gå bra!

• Tino
    mylittleponny skrev 2017-03-15 14:32:37 följande:

På måndag ska jag göra mitt första äggplock.

Har kört korta metoden, och det är manlig faktor som är problemet.

Jag är jätte spruträdd och har haft det super jobbigt både med gonal f och orgalutranen i dagar.. Samt har jag mått jätte dåligt av dom..

Nu idag var jag på ultraljud och jag ska fortsätta med mina sprutor fram till lördag till min stora besvikelse... Sen på lördag så tar jag ovitrelle trigger shot. Och på måndag ska äggplocket ske.. Jag är så nervös, för smärta, för nålar, för att ha ont, och att ha ont efter. Och är livrädd att bli överstimulerad också..

Hur var det för er? Hur har ni mått?

Lycka till imorgon! Jag håller mina tummar att det går bra. Hör gärna av dig efteråt. <3
  • Tino
    mylittleponny skrev 2017-03-20 11:46:35 följande:

Tack för positiv uppmuntran alla!

Tyvärr gick det så dåligt det kunde..Bedövningen funkade inte.. och jag både skrek och grät och skaka och själva ingreppet tog 30 min.. för 8 äggblåsor och endast 4 ägg.. så det var överjävligt. Hoppas att jag kommer tillfriskna fort åtminstone.

Usch vad hemskt det låter. Sådan otur, och speciellt när du redan innan var rädd att det gjorde så ont. Jag hoppas du tillfrisknar snart. Hoppas att de 4 befruktas och växer fint. Fick du besked om tid för insättning? Fick du något stöd efteråt av de på mottagningen? Vet de varför äggplocket gjorde så ont? Krya på dig ch ta det lugnt så länge du behöver.
  • Tino
    mylittleponny skrev 2017-03-20 15:01:53 följande:

Ja jag måste ha haft himla otur.

Ja smärtlindringen tog inte, det lugnande funkade endast 10 min, och morfin körde dom maxdos och fyllde på mer, och jag kände inte av det alls tyvärr. Det var mitt största problem att bedövningen inte tog. Så jag skrek ju som en galning, tyckte så synd om personalen och maken. Alla gjorde allt dom kunde. Men inget hjälpte, och min puls var skyhög så andning var ett måste för att få ner pulsen. Och sen var vänster äggstock i en dålig position, så fick ha barnmorskor som hängde på magen för att hjälpa till, och där låg jag och skrek och grät och skaka av smärta. Så kom hon åt urinblåsan, så fick avbryta ta ut allt, och tömma blåsan för att komma åt bättre då den låg i vägen, Så dom fick punktera slidan igen och äggstocken igen, och då hade lokalbedövningen släppt också. Så efter 5 min till med en gråtande, skakande patient fick dom avbryta. tror dom bara lyckades plocka en blåsa från vänster äggstock. Högra plockade dom ju resten på, men gjorde ju ont men inte själva utsugandet av blåsan det gick okej.

Men personalen var jätte bra och snälla tack och lov. Det var bara himla synd att det var en sån skräckupplevelse och maken var ganska skärrad också då det var blod överallt och var väldigt traumatiskt för honom att se mig ha så ont..

Nu hoppas jag bara att jag återhämtar mig fort. Och att någon av äggen lyckas befruktas Isåfall blir instättning dag 2 eller 3. Eftersom det var så få, så kan man inte vänta till blastocyst. Men dom diskuterade att eventuellt sätta in 2 embryo på en gång

Fy vad hemskt det låter. Vad lyckligt lottad jag är känner jag som tyckte att äggplocket var hanterbart. Hoppas verkligen att du slipper genomgå IVF igen. Om du ändå skulle behöva ivf igen så kanske du kan bli sövd. Har läst att det är vanligt i andra länder att man blir sövd under ingreppet. Jag hoppas verkligen att du läker snabbt så att du kan göra insättning i veckan. Vore ju toppen att få 2 samtidigt, om ni vill det. Skönt i alla fall att personalen var snälla och förstående. Det gör så mycket att personalen är bra. Speciellt när man genomgår något som är aå tufft. Det kan nog till och med göra skillnad att man kan läka snabbare om man känner sig trygg. När får du besked hur många ägg som befruktas? Jag håller minna tummar på håll.
  • Tino
    mylittleponny skrev 2017-03-21 10:22:41 följande:

Två av dom 4 äggen var omogna. Och 2 var mogna och lyckades befruktas

Så imorgon blir det insättning om dom klarar sig fram tills dess. Och om båda ser lika bra ut imorgon så kanske dom skulle vidare odla dom till lördag. Men isåfall skulle dom höra av sig imorgon om något ändras. Annars ska vi bara dit imorgon på eftermiddagen för insättning.

Så fantastiskt att båda blev befruktade. Låter lovande att de tycker att de ser fina ut. Jag fortsätter hålla mina tummar! :) Mår du bättre idag?
    Anonym (Q) skrev 2017-03-20 17:47:03 följande:

Hua mig så hemskt!

Det där hade jag inte utsatt mig för. Inte en chans.

Det konstiga är att man fortsätter att utsätta sig för äggplockning för viljan att få barn är större än så mycket än rädslan. Sedan kan man ju hoppas att vården lyckas göra det så skonsamt för en som det bara går men vissa har ju väldig otur att det gör så ont. De allra flesta tycker att det är hanterbart för smärtlindringen fäster ordentligt.
  • Tino
    mylittleponny skrev 2017-03-22 17:02:35 följande:

Idag fick jag sätta in ett 2 dagars 4 celligt och 4 kärnor embryo. Så får hoppas att allt går bra. För ett äggplock gör jag aldrig om igen. Så nu ska man bara gå på lutinus 3 gånger om dagen i 2 veckor. Har inte hört så mycket bra om dom tabletterna. Hört man får mycket biverkningar så känns lite jobbigt att eländet inte är slut.

Jag sa idag på sjukhuset att jag är väldigt öm och svullen i hela magen svårt att sova och gör ont när jag går.. Och då sa hon att inte konstigt. Du har lite vätska i magen, dina äggstockar är stora och du har opererat dig. Det kommer nog ta en vecka eller två innan du mår bättre. Höll på att få en chock så jag trodde det värsta var över..

Vad härligt att de satte in 2 embryon. Håller mina tummar nu att du ska slippa göra om IVF. :) Hör gärna av dig här om hur det har gått. Jag hade också ont några veckor efter äggplock. Känner nu att jag är återhämtad helt efter ca en månad. Alternativet, att inte göra IVF finns inte för mig och mannen. Även om jag inte är säker att jag skulle klara många försök, om det vill sig så.
  • Tino
    mylittleponny skrev 2017-04-04 19:50:31 följande:

Jag fick bara ett embryo tillbaka, det andra hamnade i frysen.

Och så plussade jag häromdagen

Wow! Grattis. Så härligt att du fick en till frysen och plussade. Stort grattis!! Hoppas detta går vägebmn nu.
Svar på tråden Livrädd för Äggplock på måndag.. Erfarenheter och tips sökes!