Tino skrev 2017-03-15 15:16:34 följande:
Som du var jag rädd för sprutorna, jätterädd och jag darrade varje gång jag skulle ta de. Det gick ändå ok med Puregon och Cetrotide (som orgalutran fast att man får blanda den själv). Jag är så stolt över mig själv att jag klarade det. Jag tyckte det gjorde ont ibland att ta sprutorna men ibland inte.
Jag var väldigt rädd innan äggplock. Rädd för att få en infart, få morfin och att de skulle sticka mig. Jag berättade innan att jag var rädd för barnmorskan. Barnmorskan var mycket pedagogisk och stöttande. Läkaren också. Jag kände mig väldigt trygg när jag väl låg där. Ja, det gjorde ont när de väl stack för att ta ut äggen. Men det var hanterbart. På vissa ställen gjorde det mer ont, men fortfarande hanterbart. Jag fokuserade på att andas och att titta på hur blåsorna punkterades. Der var lite fint och meditativt på något sätt. Jag hade många blåsor (ca 25 tror jag) så det tog ganska lång tid att göra äggplocket. När det gjorde ont fick jag mer morfin så det gick bra. Morfinet kändes ok att få. Jag blev lite snurrig. Jag sa också att jag är rädd för att bli överstimulerad och att jag inte vill riskera att bli sjuk, det är inte värt att bli sjuk tycker.jag och min man. Eftersom att jag hade lite vätska i buken bestämde läkaren tillsammans med mig och maken att vi gör totalfrys. Det innebär att man gör insättning efter några månader och inte efter själva äggplocket. Det kändes bra tyckte vi för det miskar risken att man blir sjuk. Blir man gravid riskerar överstimuleringen att blossa upp i full kraft.
Efteråt hade jag lite ont. Jag fick morfintabletter som jag tog en dag. Jag var också väldigt trött. Några dagar behövde jag äta Alvedon men behövde inte morfintabletterna. Det tog några veckor innan jag kände mig helt återställd. Jag var ganska svullen och var öm också några veckor. Det var ändå hanterbart men skippade sex och träning ca 2 veckor efteråt.
Hade jag tjatat tror jag att de säkert hade gått med på att göra insättning direkt. Men jag har en bekant som blivit väldigt väldigt dålig av IVF och vi vill inte riskera det. Jag tror därför att det är viktigt att berätta om den oro man har.
Av de 25 blåsorna fick vi 8 befruktade ägg varav 3 klarade sig till frysen. Så även om du får många blåsor, bli inte besviken om det inte blir så många ägg.
Det kommer gå bra ska du se! Berätta om din rädsla och kom ihåg att de möter så många i sama sits så detta är standardingrepp.
Tack för ett ingående svar, så du hade ändå ont trots morfin även om det var hanterbart ont?
Ja om jag får många blåsor då tror jag också att det är smart med totalfrys som du. Men hur ser dom att man har lite vätska i buken?
För vi har bara gjort ett ultraljud och det är det enda vi kommer ha gjort på alla 12 dagar som vi sprutar, vi har haft noll kontakt med kliniken. Sen är ju äggplocket på måndag, sen har dom inga mer efterkontroller eller något. Utan bara äggplock måndag, sen hem, sen eventuellt återföring på onsdag eller fredag. När ska dom se att man har vätska i buken?