• Malin79

Livrädd för Äggplock på måndag.. Erfarenheter och tips sökes!

Mitt första äggplock så hade jag i princip inte ont alls under ingreppet. Jag hade fått så mycket morfin så jag kände mig helt borta. Andra gången sa jag att jag ville ha mindre morfin för jag tyckte det vara tråkigt att jag var så borta första gången så jag inte hängde med på vad de gjorde. Efter ett tag fick jag ont men de var snabba med att ge mer då jag sa till. Nu tredje gången kom jag på att det som funkar bäst för mig är lagom med morfin men jag vill skippa lugnande. Det är ju olika för var och en vad man behöver men det kan kännas bra att ha lite extra första gången. Andra gången är man ju lugnare för man vet vad man ska gå igenom.

Personalen har verkligen varit toppen. De har förståelse och lyssnar väldigt bra. Man behöver absolut inte känna sig dum utan det är bara att prata med dom. Jag tycker att jag har blivit bemött på ett helt annat sätt då än hur jag har blivit bemött allmänt i vården.

• Malin79
    mylittleponny skrev 2017-03-17 13:49:48 följande:

Jag har redan super ont i magen av sprutorna och mår redan jätte dåligt. Är orolig att det ska bli att göra mer ont efter äggplocket..

Hur ont gör det efter? 

Personalen har tyvärr hittills varit allt annat än trevlig vid alla besök.. Men man får hoppas att dom åtminstone kan sin sak..

Jag skrev ett svar men det verkar inte ha kommit fram.

Samma dag som plocket hade jag ganska ont, men jag är dålig på att ta den smärtlindring som man faktiskt får. Dagen efter så var det bättre, ungefär som när jag sprutade. Nu två dagar efter så känns det mycket bättre.

Försök ta det lugnt efter äggplocket i morgon. Det känns mycket bättre om man försöker vara lite still och gärna med värme på magen. Gå på toaletten ganska ofta. jag går inte så ofta och jag märkte att det då gjorde ont för att blåsan blev för stor och klämde mot de ömma delarna.

Lycka till i morgon!
  • Malin79
    mylittleponny skrev 2017-03-20 15:01:53 följande:

Ja jag måste ha haft himla otur.

Ja smärtlindringen tog inte, det lugnande funkade endast 10 min, och morfin körde dom maxdos och fyllde på mer, och jag kände inte av det alls tyvärr. Det var mitt största problem att bedövningen inte tog. Så jag skrek ju som en galning, tyckte så synd om personalen och maken. Alla gjorde allt dom kunde. Men inget hjälpte, och min puls var skyhög så andning var ett måste för att få ner pulsen. Och sen var vänster äggstock i en dålig position, så fick ha barnmorskor som hängde på magen för att hjälpa till, och där låg jag och skrek och grät och skaka av smärta. Så kom hon åt urinblåsan, så fick avbryta ta ut allt, och tömma blåsan för att komma åt bättre då den låg i vägen, Så dom fick punktera slidan igen och äggstocken igen, och då hade lokalbedövningen släppt också. Så efter 5 min till med en gråtande, skakande patient fick dom avbryta. tror dom bara lyckades plocka en blåsa från vänster äggstock. Högra plockade dom ju resten på, men gjorde ju ont men inte själva utsugandet av blåsan det gick okej.

Men personalen var jätte bra och snälla tack och lov. Det var bara himla synd att det var en sån skräckupplevelse och maken var ganska skärrad också då det var blod överallt och var väldigt traumatiskt för honom att se mig ha så ont..

Nu hoppas jag bara att jag återhämtar mig fort. Och att någon av äggen lyckas befruktas Isåfall blir instättning dag 2 eller 3. Eftersom det var så få, så kan man inte vänta till blastocyst. Men dom diskuterade att eventuellt sätta in 2 embryo på en gång

Men vilken otur då måste ha haft. Jag håller verkligen tummarna att det går vägen för dig så du slipper göra om det. Jag har själv (i ett helt annat sammanhang) varit med om att bedövning och morfin inte har tagit så jag vet hur fruktansvärt det kan vara. Jag tror verkligen du kommer må mycket bättre i morgon. Skönt att personalen var så bra. Du får uppdatera oss i morgon om hur du mår och hur det gick med befruktningen.
  • Malin79
    mylittleponny skrev 2017-03-21 10:22:41 följande:

Två av dom 4 äggen var omogna. Och 2 var mogna och lyckades befruktas

Så imorgon blir det insättning om dom klarar sig fram tills dess. Och om båda ser lika bra ut imorgon så kanske dom skulle vidare odla dom till lördag. Men isåfall skulle dom höra av sig imorgon om något ändras. Annars ska vi bara dit imorgon på eftermiddagen för insättning.

Så härligt att båda de mogna blev befruktade. Jag hoppas det fortsätter gå bra med de två.
Svar på tråden Livrädd för Äggplock på måndag.. Erfarenheter och tips sökes!