Anonym (??) skrev 2017-03-15 09:39:02 följande:
Funderar på om min man har ett missbruksproblem med att köpa saker, Först tar han ut 5000:- från sitt konto för att spara, sedan 8000 till mig för hud och mat denna månad, han fick ut 26000 denna månad. Resterande pengar har han köpt äldre mynt, sedlar för + att dottern har pengar på ett konto som han denna månad har varit och tagit 9000:- för :/ Säger man något så blir han arg.
Låter som ett shopping beroende, eller ett samlar beroende också.
Var bara glad att han valt nått som gör att pengarna i sig inte helt försvinner som tex på att shoppa skor där mer eller mindre större delen av värdet försvinner samma sekund du köpt skorna(och inte lämnar tillbaka dom).
Eller spel, där allt försvinner om man inte har tur och träffar på en stor stor vinst.
Får ni vända på pengarna, eller är det samlandet som du har svårt för?
Sen kan det bli värt en sjuhelvetes massa pengar i framtiden.
Att han blir arg ser jag som ett problem och klara av och diskutera detta bra och klara av och komma fram till nått.
Han kanske ser standardökning i hemmet som nått han inte bryr sig om(som större boende, dyrare mat/vin och bil(ett mindre axplock på standardökning))
Nu är jag en som förespråkar delad ekonomi även i längre förhållanden(inget man behöver kommentera då jag accepterar man har en annan syn på ekonomin).
Sen kan man plocka upp inkomstskillnader, men dessa får man justera om det är orättvist.
När sådan saker är lösta, så får man köpa vad man vill för sina egna pengar, men givetvis kommer familjen före samlandet.
Så kan man köpa den där svindyra jackan utan få ovett ifrån sin partner den dagen man vill ha en sådan.
Delad ekonomi kräver givetvis mer jobb och reda ut.
En liten anekdot också, träffat på ett gäng på mitt jobb som undrat "VAD IN I HELVETE HAR NI INTE DELAD EKONOMI FÖR?"
Svaret är det har vi, dock har vi egna pengar i och med detta.
Men saken är att ett par personen sen gick isär många år senare, och efter dessa processer de gick igenom.
Så sa de att aldrig någonsin gemensam ekonomi igen(vilket givetvis inte all kommer fram till).
Givetvis kan man även äga saker tillsammans och betala saker tillsammans, då delad ekonomi inte utesluter nått sånt.