• Anonym (??)

funderar

Funderar på om min man har ett missbruksproblem med att köpa saker,
    Först tar han ut 5000:- från sitt konto för att spara, sedan 8000 till mig för hud och mat denna månad, han fick ut 26000 denna månad. Resterande pengar har han köpt äldre mynt, sedlar för + att dottern har pengar på ett konto som han denna månad har varit och tagit 9000:- för
    :/
    Säger man något så blir han arg.

• Svar på tråden funderar
  • klyban
    Anonym (??) skrev 2017-03-15 09:39:02 följande:
    Funderar på om min man har ett missbruksproblem med att köpa saker, Först tar han ut 5000:- från sitt konto för att spara, sedan 8000 till mig för hud och mat denna månad, han fick ut 26000 denna månad. Resterande pengar har han köpt äldre mynt, sedlar för + att dottern har pengar på ett konto som han denna månad har varit och tagit 9000:- för :/ Säger man något så blir han arg.

Låter som ett shopping beroende, eller ett samlar beroende också.

Var bara glad att han valt nått som gör att pengarna i sig inte helt försvinner som tex på att shoppa skor där mer eller mindre större delen av värdet försvinner samma sekund du köpt skorna(och inte lämnar tillbaka dom).
    Eller spel, där allt försvinner om man inte har tur och träffar på en stor stor vinst.

Får ni vända på pengarna, eller är det samlandet som du har svårt för?
    Sen kan det bli värt en sjuhelvetes massa pengar i framtiden.
    Att han blir arg ser jag som ett problem och klara av och diskutera detta bra och klara av och komma fram till nått.
    Han kanske ser standardökning i hemmet som nått han inte bryr sig om(som större boende, dyrare mat/vin och bil(ett mindre axplock på standardökning))

Nu är jag en som förespråkar delad ekonomi även i längre förhållanden(inget man behöver kommentera då jag accepterar man har en annan syn på ekonomin).
    Sen kan man plocka upp inkomstskillnader, men dessa får man justera om det är orättvist.
    När sådan saker är lösta, så får man köpa vad man vill för sina egna pengar, men givetvis kommer familjen före samlandet.
    Så kan man köpa den där svindyra jackan utan få ovett ifrån sin partner den dagen man vill ha en sådan.
    Delad ekonomi kräver givetvis mer jobb och reda ut.

En liten anekdot också, träffat på ett gäng på mitt jobb som undrat "VAD IN I HELVETE HAR NI INTE DELAD EKONOMI FÖR?"
    Svaret är det har vi, dock har vi egna pengar i och med detta.
    Men saken är att ett par personen sen gick isär många år senare, och efter dessa processer de gick igenom.
    Så sa de att aldrig någonsin gemensam ekonomi igen(vilket givetvis inte all kommer fram till).

Givetvis kan man även äga saker tillsammans och betala saker tillsammans, då delad ekonomi inte utesluter nått sånt.

• Anonym (va?)

Hur det än är så är det INTE okej att han tar dotterns pengar! Har han gjort det förut, o lämnat tillbaks sen?

• klyban
    Anonym (va?) skrev 2017-03-15 18:09:19 följande:
    Hur det än är så är det INTE okej att han tar dotterns pengar! Har han gjort det förut, o lämnat tillbaks sen?

Tillfälliga lån på är väl okey.
    Men har man såpass mycket lön ut, så tycker man att det inte skulle behövas lånas av dotter.

• Anonym (??)

Det är det jag stör mig mest på, att han tagit dotterns pengar.
    Varför köpa saker när ens egna pengar är slut, så gör man bara inte och sedan göra slut på sina egna pengar helt.
    Tänk om han skulle behöva något som kostar, som tex medecin, läkarbesök, då blir det jag som får betala allt.
    Även fast jag betalar all bensin varje månad.

• Anonym (va?)

Har han tagit av dotterns pengar förut, o lämnat tillbaka sen? O förstod inte riktigt det här om 8000 till dig för hund (?) o mat denna månad. Du tjänar väl egna pengar? O det här med medicin (till dottern?), läkarbesök  o bensin.

Du kanske kan spärra dotterns konto så han inte kan ta ut.

• klyban
    Anonym (va?) skrev 2017-03-15 22:54:00 följande:
    Har han tagit av dotterns pengar förut, o lämnat tillbaka sen? O förstod inte riktigt det här om 8000 till dig för hund (?) o mat denna månad. Du tjänar väl egna pengar? O det här med medicin (till dottern?), läkarbesök  o bensin.

Du kanske kan spärra dotterns konto så han inte kan ta ut.
    8000:- kanske inte är tillräckligt för henne Flört
  • Anonym (??)

8000:- för hus/ mat
    Är inte meningen att jag ska betala både alla räkningar för lån/ fakturer för el och andra utgifter för huset+ mat + bensin helt själv.
    10.000 är utgifter för huset förra månaden
    Så 5000:- var + 6000:- för mat, så 3000:- var
    Sedan då bensin 4000:- i månaden så jag själv med min lön betalar, trots att han är lika mycket delaktig till bensinen då vi bor utanför stan där vi jobbar.

Det jag menar med medecin är om han själv blir sjuk så har han inga pengar kvar på sitt konto så då fpr jag även betala det, + hans cigg med. För han har ju spenderat alla sina pengar + dottern pengar.
    Tandläkar besök på 2500:- för honom fick jag betala en månad då han redan spenderat sina pengar.
    Är väl meningen att mat/bensin/utgifter gör hus och gemensamma räkningar som tex internet/ bil försäkring mm ska vi dela på.

• Anonym (??)

Vi bor alltså 12 km utanför stan så bensinen är vi lika mycket delaktig till då båda jobbar inne i stan.
    Tex så skulle han behövs spara till att ta körkortet, men nej, jag som sitter och kör varje dag honom till jobbet och hämtar, trots om jag är ledig, eller tex i bland måste jag alltså åka från jobbet, hämta honom och sedan hämta barnen på dagis och sedan köra hem dom och sedan åka tillbaka till jobbet igen för att han inte kan spara och ta körkortet.

• Anonym (va?)

Då låter det som att han snyltar på dig. O att han formligen stjäl dotterns pengar (utgår jag ifrån eftersom du inte svarar på det). 

Börja med att aldrig betala hans cigg mer (o inte tandläkaren heller), även om han blir arg o tjatar så fall inte till föga. Får han väl bli sur då! O kräv att han ska betala sin del av bensinen till dig när du kör honom till jobbet, just nu lever han ju gott på att du betalar åt honom. 

Just nu håller han på så här därför att han KAN. För han vet ju att du finns där o ändå betalar, skjutsar etc. 

• klyban
    Anonym (??) skrev 2017-03-17 07:35:42 följande:
    8000:- för hus/ mat Är inte meningen att jag ska betala både alla räkningar för lån/ fakturer för el och andra utgifter för huset+ mat + bensin helt själv. 10.000 är utgifter för huset förra månaden Så 5000:- var + 6000:- för mat, så 3000:- var Sedan då bensin 4000:- i månaden så jag själv med min lön betalar, trots att han är lika mycket delaktig till bensinen då vi bor utanför stan där vi jobbar. Det jag menar med medecin är om han själv blir sjuk så har han inga pengar kvar på sitt konto så då fpr jag även betala det, + hans cigg med. För han har ju spenderat alla sina pengar + dottern pengar. Tandläkar besök på 2500:- för honom fick jag betala en månad då han redan spenderat sina pengar. Är väl meningen att mat/bensin/utgifter gör hus och gemensamma räkningar som tex internet/ bil försäkring mm ska vi dela på.

Delad ekonomi säger jag bara, så slipper du hålla på tjata om varje detalj.
    Då delar ni hemmets kostnader och eventuellt saker ni ska ha/skaffa, och sen gör ni vad faan ni vill med resterade pengar när detta första är betalt.

Varför svarar du inte på om dessa pengarna som lånat/snott av barnen?

• Anonym (??)

Dottern fick dessa pengar för ca 2 månader sedan av försäkringsbolaget pga ärr som hon har.
    Så innan dess har hon inte haft några pengar.
    Han lånade dock 2000:- förra månaden som betalades igen när lönen kom.

Men nu är set ju betydligt mycket mer pengar som han lånat, så vet inte riktigt hur han tänkt när lönen kommer igen.
    Om han ska betala igen allt + utgifter för hus och mat, då har han ännu 1 månad utan pengar, så då tar han väl pengar igen från henne.
    Kan man spärra trots att både vårdnadshavarna ska ha tillgång till kontot?

• Anonym (va?)

Kolla med banken eller nåt?! Eller nån jurist kanske (finns ibland gratis på bibliotek t ex). På nåt sätt måste du ju skydda dotterns pengar, eftersom han ju verkar ha blivit mer vidlyftig med tiden. 

På mig verkar han mest ego. Men fortsätt som hittills om du vill vara mamma åt honom också.

• klyban
    Anonym (??) skrev 2017-03-17 13:54:47 följande:
    Dottern fick dessa pengar för ca 2 månader sedan av försäkringsbolaget pga ärr som hon har. Så innan dess har hon inte haft några pengar. Han lånade dock 2000:- förra månaden som betalades igen när lönen kom. Men nu är set ju betydligt mycket mer pengar som han lånat, så vet inte riktigt hur han tänkt när lönen kommer igen. Om han ska betala igen allt + utgifter för hus och mat, då har han ännu 1 månad utan pengar, så då tar han väl pengar igen från henne. Kan man spärra trots att både vårdnadshavarna ska ha tillgång till kontot?

Tror det går göra så att bägge måste vara med.

Men vet att dessa spärrar är inte 100 procentiga, då man ibland läser om nån far/morfärälder satt in en del pengar, och sen har någon kommit och rensat ut allt, men här har vi pratat om ren stöld, och inte en tanke på att betala tillbaka.

Lite svårt det här och hur man ska lösa det hela.
    Och att du springer rätt in i en vägg när du vill ta upp det med han, är det som gör det mycket svårt.
    Jag tror du ska försöka med vara kort och koncis, så han inte får chansen att att ens tänka "jaha, nu är det dax igen.
    Sen plocka bort möjligheterna att låna pengar av dotter, hade vi pratat om en femhundring som betalas tillbaka senare.
    Så hade man kunnat skippa den, men här är nog chansen stor att det en dag inte betalas tillbaka omgående.
    Jag röster för delad ekonomi, då kan han göra vad han vill när allt är betalt, och du behöver inte bry dig.

Sen en varningens finger, se till att han inte kan belåna hus utan ditt direkta medgivande.
    Den har jag sett sker ibland, och blir aldrig roligt.

• klyban
    Anonym (va?) skrev 2017-03-17 16:13:43 följande:
    Kolla med banken eller nåt?! Eller nån jurist kanske (finns ibland gratis på bibliotek t ex). På nåt sätt måste du ju skydda dotterns pengar, eftersom han ju verkar ha blivit mer vidlyftig med tiden. 

På mig verkar han mest ego. Men fortsätt som hittills om du vill vara mamma åt honom också.

Ett sätt är ju flytta dotterns pengarna till mammans privata konto.
    En del(alla?) banker har så man kan öppna upp extra konton, så där kan man ju vara lugnare att de stannar kvar.

• Anonym (va?)
    klyban skrev 2017-03-17 16:41:18 följande:

Ett sätt är ju flytta dotterns pengarna till mammans privata konto.
    En del(alla?) banker har så man kan öppna upp extra konton, så där kan man ju vara lugnare att de stannar kvar.

Ja, det tänkte jag också på sen. Han tar dotterns pengar, o hon kan i sin tur flytta över dotterns pengar till sitt privata konto. För att skydda dottern (men han kommer säkert bli jättearg för det). 

Håller med om att helt delad ekonomi nog vore bäst för dom. Men håller inte med TS om att han kanske skulle stå 1 månad utan pengar, vadå? Kniper det får han väl ta o sälja sina mynt o sedlar då, eller ta av sina sparade medel. Istället för att sno av dottern. 
  • klyban
    Anonym (va?) skrev 2017-03-17 20:25:22 följande:
    Ja, det tänkte jag också på sen. Han tar dotterns pengar, o hon kan i sin tur flytta över dotterns pengar till sitt privata konto. För att skydda dottern (men han kommer säkert bli jättearg för det). 

Håller med om att helt delad ekonomi nog vore bäst för dom. Men håller inte med TS om att han kanske skulle stå 1 månad utan pengar, vadå? Kniper det får han väl ta o sälja sina mynt o sedlar då, eller ta av sina sparade medel. Istället för att sno av dottern. 

Finns liksom ingen poäng som så med det.
    Men och andra sidan kanske det är oundvikligt längre fram och om detta beteende fortsätter.
    Sen en sak som kan bli olustig längre fram, och det är om dessa mynt har ökat i värde mycket.

Svar på tråden funderar