• legomum

Pappan tar inte sitt ansvar vem kan hjälpa mig

Kanske en liten parantes men varför söker du ett arbete med obekväm arbetstid då du har små barn och ingen som kan ta barnet?

• legomum

Ber om ursäkt det var okänsligt av mig att ställa fråga så.

Bor du i Stockholm så finns veteranpoolen. Du kan även söka efter en extramormor och av kommunen en avlastningsfamilj.

Hade du bott här och jag hade bott större än vad vi gör så hade jag mer än gärna hjälpt till.

• legomum
    Anonym (ruben) skrev 2017-03-14 20:01:26 följande:
    Ts är i första hand inte i behov av hjälp eller avlastning utan fungerande barnomsorg.
    Som ensamstående med ett arbete som innebär kvällar helger och nätter så jo då är man visst i behov av att någon tar hand om ens barn.

Du och jag ser tydligen olika på frågan.
  • legomum
    Anonym (Ensam) skrev 2017-03-14 20:12:52 följande:
    Jag sökte inte jobb kvällstid. Pga omorganisation blir jag illa tvungen att jobba kvällar och nätter då min tjänst görs om. Har dagtids jobb nu.
    Tala med facket. Tror inte att de kan tvinga dig till att arbeta så nämligen. De ska erbjuda dig liknande tider då du är ensamstående, så du kan inte arbeta så.

Här har du rätten på din sida. Du behöver däremot få cheferna att inse detta. Facket hjälper dig, är du inte medlem bli det då så får du att de kämpar åt dig. Du kan alltid lämna sedan när du fått den hjälp du velat ha.
  • legomum

Arbetar du idag inom kommunen på tex daglig verksamhet (dagtid)och genom omorganisationen blir flyttad till ett boende med rullande schema så kan du tacka nej att de får komma med ett bättre erbjudande istället. Du kan inte.

Säger du inget blir du överkörd. Du måste stå upp för dig.

• legomum
    Anonym (ruben) skrev 2017-03-14 20:20:31 följande:
    Tror du missförstod dig. Det jag menade var att det blir en väldigt otrygg situation för ts och barnet om hon blir tvungen att förlita sig på goda vänner, grannar och betalda barnvakter för att lösa sin vardag. Det är såklart bättre än ingenting men tror att det hon egentligen behöver är barnomsorg ob-tid. Ett ställe där hon kan lita på personalen och hon vet att de alltid finns där.
    Där ser vi lika klart det ska vara kontinuitet på vart barnet är och inte en massa olika. Jag gav bara tips på andra lösningar.

Har själv arbetat kväll/helg/natt så jag vet ju hur mycket man behöver lösa.
    Det är jättetufft att arbeta så som småbarnsförälder även om man har hjälp, därför är det viktigt att ts då får ett större kontaktnät omkring sig.

Men eftersom det nu framkommit att hon fått detta arbete genom en omorganisation så tror jag att det redan löst sig. Hon ska inte oroa sig längre då de inte får ändra tiderna bara sådär utan att ts godkänner det just pga att hon är ensamstående.
  • legomum
    Anonym (Ensam) skrev 2017-03-14 20:33:57 följande:
    Facket har varit med i omförhandlingarna så tyvärr kan dom göra såhär helt lagligt då min tidigare tjänst inte längre behövs. :(
    Men vet de om din situation då?
  • legomum
    citrus skrev 2017-03-14 20:50:11 följande:
    Ja det finns inget arbetsrättsligt som säger att man Som arbetsgivare måste ta hänsyn till privata familjeförhållanden. Tyvärr! Vi har vänt och vridit och förhandlat.
    Inte övertygad alls om att du har rätt. Det ligger i bakhuvudet och jo arbetsgivaren måste ta en viss hänsyn. Att det blir omorganisationer kan man ju inte gardera sig för men att de ska i första hand erbjuda ett likvärdigt arbete speciellt när man har ett dagarbete så kan de inte förvänta sig att man ska jobba natt.

Men det är enkelt avhjälpt. Hon kan ringa sitt fackförbund imorgon och fråga, hon behöver inte ens ringa sitt kontor utan huvudkontoret eller tom ställa frågan på nätet på deras sida (om det är kommunal förstås de andra har jag ingen aning om)
  • legomum
    Anonym (Ensam) skrev 2017-03-14 21:03:23 följande:
    Arbetsgivaren har rätt att leda och fördela arbetet. Klart dom inte kan "tvinga" mig att ta natt och kvällar, men då det inte finns ngt likvärdigt att erbjuda dagtid hamnade vi i frågan om att bli uppsagd på grund av arbetsbrist eller att ta "erbjudandet" att jobba natt/kväll. Jag letar givetvis efter dagtidsjobb, men innan/om jag får napp behöver jag försörja oss med det jag får inom organisationen.
    Ok då blir ju saken en annan. Då har saken varit uppe och de vet alla omständigheter och du har tackat ja till detta arbete.
    Uppsagd hade du inte blivit utan ett avgångsvederlag.

All lycka till att Du finner en lösning snarast Hjärta
Svar på tråden Pappan tar inte sitt ansvar vem kan hjälpa mig