Inlägg från: Anonym (Oerfaren och kär) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Oerfaren och kär)

Är min tjej missbrukare?

Jag vill börja med att påpeka att jag är en total nybörjare på allt vad droger och beroende heter.

För strax över ett år sedan föll jag för en tjej. De första 8 månaderna träffades vi bara på helgerna eftersom vi bor en bit ifrån varandra. Jag är väldigt hälsomedveten (kost, träning, sömn osv), dricker bara ett sporadiskt glas rödvin ibland (1-2 ggr/månad).

Efter några veckor kom det fram att tjejen röker, hon hade dolt det för mig efter hon visste att jag inte ville vara ihop med en rökare. Hon sa att hon ska sluta och att det skulle gå lätt eftersom hon tidigare slutat när hon var ihop med en icke-rökare. Ok, bra, sa jag. Trodde henne. Gjorde hon någon som helst ansats till att sluta? Nej. När jag frågade henne om det blev hon arg och sa att det SÅKLART inte skulle ske direkt...

Tiden gick. Uppmärksammade flera gånger att hon många fredagar när vi skulle ses var helt sjukt orimligt trött. Såg andra märkliga tecken också, hon verkade omotiverad, introvert, som i en bubbla. Kunde vara väldigt frånvarande, försvinna en dag utan att svara på meddelanden. Hon sa att det var mycket på jobbet men jag fick inte ihop det. Lät konstigt och jag började misstänka att hon var deprimerad. Jag var inte glad på rökningen men hon började röka en e-cigg när jag var med. Vi bestämde oss för att ses mer och hon började bo hos mig allt fler vardagar.

Hon åkte hem till sig några nätter i veckan med konstiga ursäkter. Jag tänkte att hon behövde space. När hon en vecka inte gjorde det var hon så sjukt lättirriterad. Förstod inte varför? Ju mer tid hon spenderade hos mig desto mindre introvert och deprimerad verkade hon. Sen en dag kom det fram. Hon berättade att hon röker THC (marihujana) och har gjort det i ca 20 år. Frågade hur mycket och hon sa inte alls mycket, hon har dragit ner massor sedan vi träffades, bara kanske ett par gånger i veckan.

Jag var helt chockad! Bröt först men vi hittade tillbaka. Kändes bättre, märkte på hennes beteende att hon dragit ner.

Så förra helgen berättade hon att den där utekvällen (när vi träffats ca 5 månader) när vi var ute ihop för typ första gången, då tog hon och hennes kompis LSD. Hon dolde det för mig! Jag märkte att det var något konstigt med henne den kvällen men hon snackade sig såklart ur det med ursäkter som vanligt.

Vad fan! Hon säger att hon inte har fler hemligheter nu, att alla korten är på bordet. Hon säger att hon bara tagit LSD några gånger. Hennes kompis som fixat sitter nu i fängelse (!) så hon menar att hon inte har någon att göra det med nu. Jag älskar henne verkligen men har bara så svårt att lita på henne efter alla dessa lögner. Märker ju när hon blir frånvarande och då vet jag ju vad hon håller på med.

Vad säger ni som vet mer om detta än jag? Är hon missbrukare? Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Är min tjej missbrukare?

Jo jag har ju såklart funderat över att det mesta hon säger är en underdrift... Jag har ju läst om de här substanserna nu så jag vet att t.ex LSD inte är superberoendeframkallande... Men hela beteendekedjan, tillvägagångssättet, hon haft är så lömsk. I mina ögon så typisk ett opålitligt beteende, ett missbruksbeteende. Jag tycker om den personen hon är när hon inte röker THC. Den där trötta, apatiska, introverta personen hon blir när hon rökt tycker jag inte om alls.

Queennr1 skrev 2017-03-12 13:51:47 följande:

Man kan missbruks en substans utan att ha ett fysiskt beroende. Du kan ju glömma ett normalt liv med familj etc med denna tjej. Om det är ett liv på skuggsidan du är ute efter däremot så är det ju bara att köra...

Nej det är ju just det... Jag vill ha familjeliv och gärna ganska snart. Det vill hon också säger hon! Kommer ju bli katastrof. Jag vill inte att mitt barn ska behöva ha en pårökt förälder. Vi är inga ungdomar heller så jag kan ju utesluta att detta är någon slags fas.
    klyban skrev 2017-03-12 14:28:52 följande:

Det kan man lösa genom att inte döma och och säga till att det är öppna kort som gäller.

Så slutar även lögnerna, lögnerna uppstår nästan alltid pga att det är någon som är obstinat och oresonlig.

Hon blev ju medvetet ihop med en hälsoentusiast som är emot stimuli. Hon valde ju att ändå träffa mig och istället ljuga för mig. Jag har försökt att inte döma eller överreagera men sitter istället och mår dåligt över detta när jag är ensam...

Använder du något själv? Varför i så fall?
    slutatsnusa skrev 2017-03-12 16:12:38 följande:

Jag har svårt att se att en missbrukare plötsligt slutar ljuga!

Ts jag vet inte hur gamla ni är, men 20 års missbruk är en lång tid. Gör slut eller tillåt henne att knarra fritt. Då vet du åtminstone när hon är påverkad.

Hon är 40, jag några år yngre. Som sagt, inga ungdomar... Jag har ärligt talat aldrig varit i den här situationen tidigare så det är svårt för mig att avgöra vad jag tycker är ok och inte.
    slutatsnusa skrev 2017-03-12 21:50:39 följande:

Nej, det är inte lätt. Men jag tror (utgår från mig själv) att du skulle ha svårt att leva både med lögnerna eller det öppna missbruket.

Absolut, det är långt ifrån vad jag vill. Får lite panik när jag tänker på det! Varför är det då så svårt att bara dra? Är det.pga det där med medberoende kanske? Känner igen mig i det ( läste igår kväll).
    Anonym (ppro) skrev 2017-03-12 20:54:55 följande:

Hon har sagt att hon ska sluta röka men blir irriterad när du frågar om det och säger att det inte kan ske direkt:=bortförklaring. Efter en så lång tid med mariujanamissbruk kommer hon inte ha det lätt att sluta. Uppenbarligen har er relation inte varit tillräcklig orsak till motivation ännu iallafall. Det kanske krävs en rejäl tankeställare för att hon ska sluta, typ som att polisen tar henne med THC i blodet eller liknande.

Hon har faktiskt, i ett svagt ögonblick, skrutit om att hon aldrig blivit tagen. Hon har en hel arsenal av tricks till hur man inte blir ertappad.
    klyban skrev 2017-03-13 13:33:04 följande:

Medberoende blir det först när du börjar skydda henne och göra ursäkter för henne när hon gör nått tokigt.

Det jag upplever genom läst lite mer, det är att du hamnat i en situation som du inte har en susning om.

Allt du ser framför dig är heroinisten som ligger i rännstenen och skjuter heroin i armen.

Skulle gissa om du plockar detta ur tankarna och bara ser hur hon är och agerar, så komemr du inse hon är antagligen helt normal.

Och är hon inte detta, så lär antagligen cannabisen vara det allra minsta problemet.

Vad jag skulle göra och om denna kvinna är intressant.

Det allra första är hur är hon, och gillar jag detta.

Allt annat är sekundärt och går och förhandla om och framförallt kompromissa om.

Det jag hade valt här, det är inget 24/7 rökning och hålla sig till helger.

Det är en fullt vettig kompromiss att ställa och följa, till en som rökt cannabis i 20år.

Men sen detta med att vara ärlig vid ett inledande av ett förhållande eller i början.

Det är trots allt många gör, och tex vem säger att jag har en psykisksjukdom det första dom gör när man träffas första gången?(OBSERVERA detta var bara ett exempel på där man väljer inte säger allt direkt, så inte ett faktiskt exempel för er).

Och sista frågan som kanske kan förklara konsumtionen är mer än bara vid valda tillfällen(dvs helger eller om man jobbar inom vården tex, så har man helg mitt i veckan så att säga.).

Och det är, har hon en psykisk sjukdom/åkomma diagnos eller en misstänkt sådan?

Min gissning när man pratar om personer som rökt såpass länge, att det finns nått på detta område.

Eller åtminstone mycket troligare än mot den "friska" befolkningen.

Hon är väldigt dubbel, emellanåt har vi jättekul ihop och emellanåt är hon helt oberäknelig. Det var hennes beteende som fick mig att förstå att något var "fel". Hon glömmer allt vi kommer överens om t.ex.var jag bortrest 2 veckor efter jul och hon skulle vattna växter, ta in post och ta ut sopor vi lämnat. Kom hem till döda växter, soplukt och postberget. Den här typen av glömska uppkommer när hon varit hemma hos sig några dagar och då vet jag att hon röker. Har sagt att jag inte gillar att hon sitter själv och röker på vardagarna, att jag inte skulle vilja komma hem och hitta henne pårökt (lika lite som jag skulle vilja att hon satt och drack själv). Har sagt att det är något annat vid festliga tillfällen med vänner/ en lördagskväll. Hon sa att det var ok men henne men märker ju att hon sitter själv och röker när hon är hemma nu med.

När hon inte röker är hon helt annorlunda än när hon gör det. Hon är en mysig person opåverkad.
    slutatsnusa skrev 2017-03-13 20:14:30 följande:

Med tanke på hur du går igång på detta så är jag helt övertygad om att du använder droger.

Jag skull vilja påstå att det är precis vad ts märkt dvs att hon använder droger. Frågan är hur ska ts hantera det.

Ja jag har väl rätt att agera efter mina egna värderingar. Dessa inkluderar inte illegala substanser eller att försöka lura polisen... En mindre endorfinkick från min joggingtur eller mitt lugn efter yogan är knappast jämförbart med vad för effekter min tjej nu får av en till kroppen tillförd artificiell kemikalie.

Hennes minnesförluster och trötthet hänger ihop med THC, det har jag dokumenterat från tillfällen då jag vet att hon rökt. Hon visar även ibland tecken på paranoia, vilket skrämmer mig. Hon har även halucinerat en del. Dock oklart vad exakt hon då gjort/ tagit. Hennes konstiga konstanta hosta har mer än en gång fått mig att tänka på bronkit. Jag är orolig för henne... Hon säger att hon skiter i sin hälsa när jag säger det.

Kan inte konfrontera mer eftersom hon blir skitarg och drar. Mellan dessa episoder har vi dock haft fina stunder, skratt, mys osv.
    pyssel skrev 2017-03-15 07:18:33 följande:
    Fast att det inte "finns något som styrker missbruk" blir inte fakta för att du gör en långtgående personlig gissning och famlar i blindo och väver ihop små anekdoter där TS är upphov till problemen dem emellan. Du svänger dig med en massa spekulationer som du benämner "logiskt, fakta, stigmatiserad" utan att ens kunna använda orden korrekt. Ungefär som talesmän i rättshaveristiska "empowermentrörelser" med enorm egen sjukdomsbild och väldigt grund ordkunskap.
    Även knarkbrukare behöver väl en riddare i skinande rustning, om än på en förvirrad hästkrake till springare som glömt vart den skulle. Att hoppa över vartannat ord och använda tvivelaktiga grammatiska ordformer ligger väl helt i linje med vad man skulle kunna förvänta sig av någon med troligt långvarigt substansbruk. Som någon föreslog bör du inte ställa så hårda krav utan visa kärlek! 
    Anonym (Sia) skrev 2017-03-14 13:00:28 följande:

Kommer från en annan liten vinkling. Om du vill att folk ska våga säga sanningen till dig så måste du låta den personen få "falla mjukt" när hon erkänt. Hur lätt tror du det är för henne att vara sanningsenlig mot dig? Du har basunerat ut vilken ultrasund snubbe du är o HATAR allt vad droger/rökning/etc , varit grymt dömande osv.

Hon har fallit pladask för dig, vill inte förlora dig vilket är en stor risk om hon berättar att hon röker, hur lätt är det då att säga som det är, tror du?

Så snälla, ta av dig din gloria Mr perfekt o se din egen skuld i detta! Du ÄR inte lätta att vara sanningsenlig mot, när man blir rädd o vet att du kommer försvinna om man säger som det är, ja då behöver du ändra ditt sätt att vara/tala. Hoppas verkligen du förstår hur jag menar o tar till dig det! Hårda oförstående män är läskiga!

Med det sagt. Om du inte väljer att avsluta denna relation vilket jag spontant tycker du borde. Använd dubbla preventivmedel! Även om hon blir drogfri så ligger beroendet kvar latent o kan blossa upp närsomhelst. Skaffa inte barn med denna kvinna på länge länge länge!

Hon behöver vara stabil o drogfri i minst ett par år. Även gått igenom minst en katastrof i livet o klarat av den utan att falla tillbaka i drogträsket.

Uppskattar din synvinkel men dina antaganden om vår situation stämmer inte alls. Jag har aldrig skällt på henne pga drogerna. Inte basunerat, varit dömande eller sagt att jag hatar någonting. Jag sa att jag uppskattade att hon var ärlig och var kolugn. Nu börjar jag snarare tänka att det nog var fel av mig eftersom mina känslor gällande ämnet var helt andra än de jag förmedlade till henne. Men jag ville just att hon skulle våga säga sanningen till mig. 

Väldigt bra input angående att hon måste gått igenom en katastrof och klara den innan vi funderar på familj... Det har du nog helt rätt i. Dock skulle hon inte vara mamma till mina barn i den genetiska eller juridiska bemärkelsen. 
    klyban skrev 2017-03-14 15:34:04 följande:

Om man utgår att det är det hemskaste som finns oavsett, så blir det alltid fel.
    Sen kan inte jag se nån missbrukare i TS "partner", på sin höjd beroende.

Kedjan är bruk -> missbruk -> beroende. Beroende är alltså mer allvarligt än missbruk.

Missbruk innebär att bruket av drogen påverkar individen eller dess omgivning negativt. (Statens folkhälsoinstitut, 2009) Enligt internationellt godkända kriterier övergår bruk i missbruk främst när användandet går ut över individens sociala liv, såsom hem, familj, arbete och skola, men också om bruket leder till ökad risk för fysisk skada. Det finns även fall då allt bruk av en drog ses som missbruk. I fråga om narkotika räknas ofta en användare som missbrukare oberoende av mängd, eftersom narkotika är kriminaliserat.
    Anonym (granit) skrev 2017-03-14 11:07:05 följande:

TS, du skriver ju redan själv att du inte alls tycker om den personen hon blir när hon är påverkad, så varför tveka?

Om man bortser från alla andra argument som olaglighet, långsiktiga skador på hjärnan, olämpligt för en förälder och bla bla bla: Om du inte gillar personen på droger och de mörkar samt har inte för avsikt avsikt att sluta, så är det ju inget val för dig, eller hur?

Blir man en skitstövel eller en apatisk tråkflummare av droger, varför skulle någon vilja leva med en då? Spelar väl ingen roll om man super så man spyr i ungarnas sängar eller bara blir en tråkigare eller obehagligare version av sig själv, varför i helvete ska nån annan tolerera det?

Den biten är så simpel så t.o.m. drogförespråkare som klyban borde kunna fatta den. 

Du har helt rätt. Jag har haft svårt att förstå varför det känns så omöjligt att lämna henne. Jag älskar henne så mycket att det känns som att världen går under ifall hon försvinner. Rent logiskt är den känslan osund i mina ögon. Tror att det ligger något i att jag kan ha ett beteendemönster som liknar medberoende (som någon nämnde tidigare i tråden). 

Jag vet fortfarande inte om hon är att räkna som missbrukare eller inte, eller ifall jag ska springa eller kämpa men tror att jag ska fokusera på mig själv i ett första steg. 
    monkees skrev 2017-03-15 08:17:58 följande:
    Ursäkta att jag lägger mig i här men varför startar du en tråd på FL om du egentligen bara vill ha *typ* "styrkekramar och gullegull"? Ett tips i all välmening är att NÄR/OM du ska gifta dig med tjejen så fråga inte här på FL innan du friar!
    Oj, du har nog missuppfattat vad jag skrev. Har inte blivit arg över någons kritik i tråden. Jag vill givetvis ha input som får mig att tänka. 
    Anonym (Känner igen mig) skrev 2017-03-15 08:23:17 följande:
    Du lägger dig i mycket. Och har en otrevlig ton. Lämna tråden istället för att ursäkta dig hela tiden och sen ändå vara otrevlig. Svarar man på tråden så försöker man hjälpa till, inte skälla eller läxa upp.
    Lite får man skälla, om man håller sig saklig och konstruktiv :) I just detta fallet tenderar jag dock att hålla med dig!
    Anonym (ppro) skrev 2017-03-15 19:47:40 följande:

Kvinnors fertilitet minskar redan i 30-årsåldern och över 35 är det ännu svårare att bli gravid. Ett icke hälsosamt leverne, där inräknat t ex alkohol, droger, rökning och över- eller undervikt spelar också in. Rökning är en faktor som minskar fertiliteten betydigt, både hos män och kvinnor. Och TS flickvän har ju som sagt åldern talande emot sig.

Som jag skrev i ett tidigare inlägg så kommer inte min flickvän vara biologisk eller juridisk förälder till mitt eventuella barn. Hennes fertilitet är ointressant för diskussionen.
    klyban skrev 2017-03-15 15:44:20 följande:

Jag ska inte berätta hur du ska göra egentligen(även om jag säger du ska sluta detta och gå vidare i livet).

Men om du finner dig kvar i detta och känner lite du vill vara med henne, så måste du vara beredd på en kompromiss(åtminstone initialt).

Är det tok nej på den, så slösa inte bort din tid här mer, då slutresultatet mycket troligt kommer bli samma hur än du gör ändå.

Är du intresserad att lösa detta med kompromisser, så kan jag hjälpa dig.

Detta är givetvis ingen garanti, dock tror jag på mest framgång här.

Och vem vet längre fram kanske hon ser det som en smal sak att minska ned det till nån gång per år eller kanske tom sluta längre fram.

Vad för slags kompromiss menar du att man skulle kunna finna? Hon har ingen diagnos.
Svar på tråden Är min tjej missbrukare?