• Agaton

Exet arg

Anonym (Una) skrev 2017-03-11 17:02:14 följande:
    Jag tycker du låter klok och mogen. Det är du som har makten i det här eftersom det är din vecka. Det finns ingen anledning att vara aggressiv och elda på konflikten utan det är bäst som du säger, att vara lugn och saklig. Lyssna på vad de har att säga men låt dig inte rubbas i ditt beslut. Du vet ju att du har rätt.
    Absolut, det låter klokt och moget. Har man inte varit med och knullat ihop ungen så ska man inte komma och engagera sig. Nej då ska man finna sin plats, ställa sig i garderoben, hålla truten och lära sig vem som har makten. Har ni sett på "Bonusfamiljen" på Tv? Missa inte den för där kommer ni att få inspiration till fler kloka och mogna tilltag.
  • Agaton
    Anonym (mamsi) skrev 2017-03-12 20:55:59 följande:
    Men vad ska hon på förskolan och göra när ts inte vill ha henne där. Att hon ska vara med på inskolningen är lika märkligt som att grannen vore där.
    Tycker du? Om man som mamma efter ett par års äktenskap frivilligt väljer bort 50 % av kvalitetstiden med sitt barn för att det finns annat som upplevs mer prioriterat, så får det konsekvenser. Att vara förälder, biologisk eller ej, är inget mellanting. Antingen går man in i det eller inte. Annars tappar man all trovärdighet inför barnet. Jag har varit bonuspappa för 4 barn i olika konstellationer och i slutändan har jag alltid tilldelats det huvudsakliga föräldraansvaret. Det har kostat på, men varit värt det och uppskattningen från de numera vuxna barnen varit ovärderlig. Däremot har jag trampat på en del ömma tår hos de biologiska föräldrar som valt att "förverkliga sig själv".
  • Agaton
    Anonym (Mamman) skrev 2017-03-14 21:04:04 följande:
    Varför tar du för givet att det var frivilligt? Han dumpade mig och ville inte träffa barnen på nästan 3 månader. Han skulle flytta utomlands med sin bästa kompis och kastade ut mig och barnen en dag när jag kom hem från jobbet. Flyttade hem till mina föräldrar ett tag innan jag hittade nytt. Han tog tjänstledigt, stack, kom tillbaka eftersom han inte hittat ett jobb i det land han flyttat till och skulle då ha barnen varannan vecka från och med den veckan han kom tillbaka. Jag kände mig fruktansvärt maktlös och tyckte det var bättre att barnen hade sin pappa än ingen pappa alls. Så han har haft dem varannan vecka sedan dess..

Jag har försökt att vara tillmötesgående. Jag har accepterat och släppt in hans nya i våra liv. Bara pratat bra om henne med andra och till barnen. De är fria att älska vem dem vill och jag ville från början vara tydlig med att jag accepterar pappas nya och att det är okej att älska henne. Detta var inte livet jag ville ha men jag har försökt att göra det bästa jag kan för barnens skull. Sen är jag inte mer än människa förstås.
    Jag talar inte om dig, eftersom jag varken känner dig eller din livssituation, utan jag talar om principerna. Du tycker att det är tufft att var ensamstående mamma, men det är minst lika tufft att vara bonusförälder. Om man engagerar sig för lite så är man okänsligt ointresserad av barnen och om man engagerar sig för mycket så är man dominant och lägger sig i det man inte har att göra med.. Det är som Israel/Palestinakonflikten och blir mentalt sett lika blodigt.... 
  • Agaton
    Brumma skrev 2017-03-16 12:20:31 följande:
    Man kan vara en engagerad förälder/bonusförälder utan att delta i inskolning och utvecklingssamtal. Behöver man delta i sådant MOT föräldrarnas vilja bär man nog titta över sitt "engagemang" - är det för en själv eller för barnet..

En inskolning slöts i normala fall av EN förälder. Jag har skolan in barn när jag arbetade på förskola och skola in min som när han började. Att ha fler främmande vuxna än nödvändigt är inte optimalt för barngruppen och ofta inte för barnet heller.

En engagerad bonusförälder bör naturligtvis vara välkommen på barnets aktiviteter och delta i barnets liv men hur engagerad bonusföräldern än är ÄR han/hon INTE barnets förälder!
    Svar, nej det kan man inte och man är ALLTID mot en av föräldrarna och i något fall mot bådadera, men kan bli övertalad av skola, sociala och framförallt barnet ifråga att ta föräldrarollen för att motbalansera enögda föräldrar. Efter en separation sker alltmer sällan inskolningen av endast en förälder, eftersom definitionen på en separation är just förtroendebrist.
  • Agaton
    Brumma skrev 2017-03-18 06:36:09 följande:

Så här står det i ett av inskolningdokumenten jag hittade på nätet.

"Båda föräldrarna/vårdnadshavarna får gärna vara med under introduktionen men dock bara en förälder/vårdnadshavare åt gången. Vill båda gå går det bra att ta olika dagar."

www.bollnas.se/grundskola/index.php/information-till-vardnadshavare/inskolning

Detta är en rekommendation som skolan/dagis alltid matar föräldrar med för att förenkla sin egen tillvaro. Det är som föräldradagar i skolan. De placeras alltid innan terminen riktigt kommit igång eller när den håller på att ta slut. Skolan är en unik organisation som alltid söker veto i alla frågor rörande barnen och som lika ofta misslyckas med sitt uppdrag. Inget att luta sig mot när det blåser och det gör det ofta i dagens skola.
  • Agaton
    Brumma skrev 2017-03-18 18:04:31 följande:
    Nej, inskolning görs sällan innan verksamheten kommit igång (resten av barnen har allt som oftast föräldrar som arbetar och som behöver ha sina barn på förskolan direkt efter semestern. Inskolning arma förläggs ofta i augusti/september, när verksamheten dragit igång sedan flera veckor. ) och MYCKET SÄLLAN när verksamheten går mot sitt slut. Att skola in ett barn när verksamheten står inför ett lov är rent ut sagt som att kasta inskolningen i sjön. Skolar man in ett barn BEHÖVER barnet fortsätta den dagliga verksamheten under hela terminen för att det skall bli vardag och barnet skall känna sig trygg

Börjar man med en ledighet snart efter inskolningen hinner barnet inte på allvar komma in i verksamheten och inskolningen får göras om när terminen börjar igen.

Och nej. Förskolan matar inte föräldrarna med detta för att förenkla för FÖRSKOLAN utan för att underlätta inskolningen för barnet samt för barnen som redan går på förskolan. Dessutom kör man ofta flera inskolningar samtidigt, ofta två eller tre iallafall.

Du verkar överhuvudtaget inte veta vad du pratar om. Arbetar/har du arbetat på förskola? Eller tar du saker ur luften?
    Jag skrev inte om inskolning i mitt senaste inlägg, utan om föräldradagar när skolan förväntas att bl.a. informera om sin verksamhet, vilket vanligtvis sker i redigerad form. Det finns all anledning att ifrågasätta såväl skolan som dagis och i dagsläget visar såväl forskning som resultatutveckling, eller snarare brist på, att just detta är nödvändigt för en ansvarskännande förälder. Omständigheten att du uppenbarligen "Brummar" i egen sak gör din brist på sakargument extra pinsam.
  • Agaton
    Brumma skrev 2017-03-19 20:02:28 följande:
    Du kanske skulle se över din tydlighet gällande vad du skriver..

Varför svara på mitt inlägg som gällde inskolning - i en tråd som gäller inskolning - och INTE skriva om inskolning..

Vilka sakargumemt brister jag i menar du? Att förskolan ofta väljer att underlätta för hela gruppen om möjligt vid en inskolning? Det är inte jag som saknar argument här.

Men du får gärna komma med argument varför det skulle vara bättre för barn, grupp och förskolans verksamhet att ha flera vuxna samtidigt som skolar in barnet. Varför skulle det vara bättre än att barnet har en förälder med sig under dagen?
    Det är du som länkar till en grundskola i Bollnäs och denna länk omfattar mycket mer än bara inskolning, vilket även denna TS gör. Möjligheten för föräldrar att kunna närvara under för barnet betydelsefulla delar av dess utveckling torde inte behöva debatteras. Dessutom möjliggör en mångfacetterad närvaro från föräldrarnas sida en nödvändig balans i relation till skola/dagis, vilka annars tenderar att helt dominera barnets utvecklingsprocess. Dessutom finns det uppenbarligen olika prioriteringar även inom respektive kärn-/bonusfamilj som inte kan hanteras på distans. Det är just en sådan intressekonflikt som utgör grunden för denna TS. Har du missat det... också?
Svar på tråden Exet arg