Inlägg från: Anonym (mamsi) |Visa alla inlägg
  • Anonym (mamsi)

Exet arg

Motivera det med att det är din vecka, du som är ansvarig för dottern då och att du ensam tar hand om dagisinskolningen. Mer än så behöver du inte säga. Förklara att du tar hand om barnet på ditt vis under din tid och att pappan tar hand om henne på sitt sätt under sin tid. End of discussion. Styvmammans känslor är INTE ditt ansvar. Hon är en vuxen människa herregud.

• Anonym (mamsi)

Tycker framförallt att du ska betona att styvmammans känslor inte är ditt ansvar.

• Anonym (mamsi)

Ditt och pappans samarbete har tyvärr havererat. Det bästa vore om du bokar tid för samarbetssamtal på familjerätten.

Det finns två uttryck på engelska. "Co-parenting" och "paralell-parenting". Det ena handlar om att man som föräldrar jobbar tillsammans. Går på föräldramöten tillsammans, firar födelsedagar ihop etc. Det funkar finemang om båda är överens och sams. Det andra handlar om att man delar upp tiden och båda gör sin grej med barnet under sin tid. Det är ett bra sätt för de föräldrar där man inte riktigt är överens.

Tycker att du ska trycka på "paralellparenting" i ert fall eftersom ni inte klarar av att enas. Man kan då enas om att man inte är överens men att man ändå respekterar varandra i den andras föräldraskap och låter den andra göra sin grej.

För övrigt tycker jag att styvmorsan är gränslös. Hon är per definition inte barnets förälder. Och hon är deginitivt inte barnets vårdnadshavare. Hon kan bara agera efter delegering från ditt ex. Men försök behålla lugnet. Kanske hon taggar ner i takt med att hon blir tryggare i sin roll som bonudförälder.

• Anonym (mamsi)
    Agaton skrev 2017-03-12 20:48:16 följande:

Absolut, det låter klokt och moget. Har man inte varit med och knullat ihop ungen så ska man inte komma och engagera sig. Nej då ska man finna sin plats, ställa sig i garderoben, hålla truten och lära sig vem som har makten. Har ni sett på "Bonusfamiljen" på Tv? Missa inte den för där kommer ni att få inspiration till fler kloka och mogna tilltag.

Men vad ska hon på förskolan och göra när ts inte vill ha henne där. Att hon ska vara med på inskolningen är lika märkligt som att grannen vore där.
  • Anonym (mamsi)

Det är klart föräldrar har rätt att skicka med en ställföreträdare till förskolan om de själva inte kan. Men eftersom pappan själv inte skulle vara på förskolan under inskolningen då det är ts vecka så finns det ingen poäng med att han skickar dit någon ställföreträdare heller.

• Anonym (mamsi)

Sätt bara ner foten och förklara att under din vecka gör du som du finner bäst. Jag skulle inte ens ge mig in i några diskussioner.

• Anonym (mamsi)
    Anonym (Mamman) skrev 2017-03-21 18:33:15 följande:

Jag åker förmodligen själv. Vi pratade om det och det blev inte så bra. Han tycker att jag måste fatta att hon också är lika mycket barnens förälder som jag och att jag inte kan bestämma själv hur jag vill ha det. Jag föreslog att han skulle följa med flera gånger men han vägrar mest av principsak.

Efteråt fick jag flera hotfulla sms av hans ex att hon kommer anmäla mig till soc. Att jag inte kommer få hämta barnen på fredag, att hon ska polisanmäla mig för psykisk misshandel mot barnen o.s.v.

Så ja, där är vi nu.

De verkar ju inte riktigt kloka.

Ett råd är att inte ha någon relation med dem. Låt de sköta sitt så länge barnen inte far illa. Och så sköter du ditt. Ge dig inte in i diskussioner. För det ger sannolikt ingenting. Håll bara lugnt och sansat din ståndpunkt när du finner det befogat. Tror ju mindre kontakt ni har desto mindre risk för "missförstånd" och tjafs
  • Anonym (mamsi)

Sedan tror jag inte att exets och nya sambons relation kommer bli långvarig. De verkar båda vara känslomässigt labila och explosiva och sådana människor tenderar att misslyckas med att hålla ihop sina relationer.

Tror också det kan vara bra att spara alla konversationer för det kan behövas senare om det helt spårar ur. Kanske värt att hålla kontakten till strikt skriftlig form. Mindre risk för bråk och bättre bevisvärde.

Svar på tråden Exet arg