Inlägg från: Panda88 |Visa alla inlägg
  • Panda88

kan man ha lösnaglar som lokalvårdare??

Linnis92 skrev 2017-03-10 22:11:32 följande:

Jadå dock väldigt opraktiskt och går lätt av

Jag har haft lösnaglar i flera år (inte såna man sätter på själv alltså utan från salong) och jag kan säga att mina går inte lätt av. Jag har under alla år aldrig tappat eller brutit av någon och då jobbar jag inom vården och håller på med hästar och rider på fritiden!
  • Panda88
    Mikaelayasar skrev 2017-03-10 22:29:27 följande:
    Får du ha långa naglar och jobba inom vården? På mitt gamla ställe fick vi varken ha långa eller målade. Lönavdrag på de som "råkade" ha det.
    Dom är inte jättelånga men ja det får vi, jobbar dock inte på sjukhus eller liknande där det är risk för smittspridning.
  • Panda88
    Holma skrev 2017-03-10 23:12:07 följande:
    Inom vården får man varken ha långa målade eller konstgjorda naglar
    Jo! Beroende på vart du jobbar. Skillnad på att jobba på intensiven på ett sjukhus, hemtjänsten eller personlig assistent i hemmet. Allt är inom vården men olika känsligt för smittspridning.
  • Panda88
    Mantrasina skrev 2017-03-11 08:52:03 följande:

Nej, det är faktiskt sedan årsskiftet lag på att basala hygienrutiner ska gälla även inom hemtjänst och på äldreboenden. Pers ass vet jag dock inte, eftersom jag själv inte varit inne i den branschen. 

Kolla in socialtjänstens regler, så finns det där! Inga konstgjorda material (Nagellack, lösnaglar, uppbyggda naglar etc) eller långa naglar är tillåtna. Däremot är det olika hårt på att följa lagen på olika ställen (chefer är olika!).

Möjligt, jag har inte jobbat inom hemtjänsten på flera år men jag är personlig assistent och där får man ha det, brukaren bryr sig inte och ibland målas naglarna tillsammans av vissa i personalen.
Svar på tråden kan man ha lösnaglar som lokalvårdare??