• Anx123456

UNGA FÖRÄLDRAR <3

Jag funderar på att skaffa barn om ungefär 2 år då jag är 19-20 år gammal!
    Jag undrar hur gamla ni var när ni fick barn, vart ni bodde, hur ekonomin låg till och om ni hade något jobb och hur det gick sedan?

<3 <3

• Svar på tråden UNGA FÖRÄLDRAR <3
  • Vampiremamii

Jag va 17 när jag fick mitt första barn är idag 24 och väntar mitt 3e i början på juni :) jag fick hjälp av soc iom att jag gick i skolan o behövde eget boende då jag inte kunde bo kvar hemma :) sen när jag tog studenten började jag jobba :) har du nån o skaffa barn med då?:)

• Sisisisi

Jag och barnens pappa var 19 när jag blev gravid och 20 när barnet föddes. Han hade fast jobb med bra lön, jag hade ett långt vik på förskola på 75 %. Vi bodde i en hyrestrea först, men när bebisen var några månader så flyttade vi till en villa istället som vi hyrde.

Efter mammaledigheten började jag plugga på komvux, sen fick vi ett till barn. Sen jobbade jag några år innan jag började plugga på universitetet.

Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Anx123456
    Anx123456 skrev 2017-03-09 10:08:50 följande:

Jag funderar på att skaffa barn om ungefär 2 år då jag är 19-20 år gammal!
    Jag undrar hur gamla ni var när ni fick barn, vart ni bodde, hur ekonomin låg till och om ni hade något jobb och hur det gick sedan?

<3 <3

Min pojkvän och jag har varit tillsammans. Om 2 år har vi varit tillsammans tre år och då tror jag man vet och känner det mesta med den andra :)  
  • Nelah

Jag var 19 när jag blev gravid och 20 när han föddes. Vi hade varit tillsammans i 5år. Då bodde vi i en hyres 3a. Idag har vi varit tillsammans i 11år, är gifta, bor i villa och väntar nr 3 som kommer i slutet på maj ????

Jag vill och jag kan...
  • karu96

Jag fick min son när jag var 20år. 
    Han är nu 8,5mån och jag har pappan har gått isär (han tog inget ansvar och var aldrig hemma, full varje helg osv..)
    Jag och sonen bor nu själva i en 3:a. 

Jag jobbade innan som timvikare Undersköterska. 

Får ut ca 9000kr/mån om jag tar ut alla dagar i veckan. Plus barnbidrag på 1050kr/mån och så betalar barnets Pappa 2000kr/mån i Underhållsbidrag. 

Och jag är inte den som slösar bort pengar på småsaker. Så jag klarar det ekonomiskt väldigt bra :) 

Men om du tänkt plugga vidare eller ut och resa, så vänta hellre. 
    Inget negativt att skaffa barn tidigt, absolut inte. Jag ångrar det inte en sekund! 

Men många tror nog att man kan hinna med så mycket, trots en liten bebis. Vilket man oftast inte hinner/orkar/vill. 

Lycka till och lyssna inte på vad alla andra runt om säger ang att skaffa barn tidigt. 

• Vampiremamii
    karu96 skrev 2017-03-13 20:47:04 följande:

Jag fick min son när jag var 20år. 

Han är nu 8,5mån och jag har pappan har gått isär (han tog inget ansvar och var aldrig hemma, full varje helg osv..)

Jag och sonen bor nu själva i en 3:a. 

Jag jobbade innan som timvikare Undersköterska. 

Får ut ca 9000kr/mån om jag tar ut alla dagar i veckan. Plus barnbidrag på 1050kr/mån och så betalar barnets Pappa 2000kr/mån i Underhållsbidrag. 

Och jag är inte den som slösar bort pengar på småsaker. Så jag klarar det ekonomiskt väldigt bra :) 

Men om du tänkt plugga vidare eller ut och resa, så vänta hellre. 

Inget negativt att skaffa barn tidigt, absolut inte. Jag ångrar det inte en sekund! 

Men många tror nog att man kan hinna med så mycket, trots en liten bebis. Vilket man oftast inte hinner/orkar/vill. 

Lycka till och lyssna inte på vad alla andra runt om säger ang att skaffa barn tidigt. 

Haha precis jag tycker det är kanonskönt att få komma iväg till frisören haha inte alltid man ens har tid med det x)

Bebisar tar mycket tid o det är det underbaraste i livet :)

Håller med dej är det mycket man vill göra som resa o dyl så är det bättre att göra det först av rent praktiska skäl:)
  • Ronja543

Jag är 19 år (hinner fylla 20 när bebis kommer) och gravid för andra gången. Fick missfall första gången.

Bebis i magen har en fantastisk pappa på 24 (blir 25 innan bebis kommer).

Vi ser inget hinder med bebis i tidig ålder, mer positivt faktiskt. Vi har väldigt bra förutsättningar ekonomiskt då vi tillsammans får ut ca 55000-60000. Vi har båda väldigt lovande karriärer och kämpat för att stå där vi står.

Vi har hus, bra bilar och fantastiska familjer som underlättar allt väldigt.

• Livpåmars

Jag väntar mitt första barn och kommer att vara 17 vid födseln. Jag och min pojkvän har väldigt bra stöd ifrån några av våra föräldrar. Min pojkvän och jag är förlovade och lyckliga med varandra, det vi oroar oss för är boende. Vi hyr nu i andrahand men vi måste flytta ut inom en månad. Vi tror dock vi har el tvåa på gång. Han jobbar och pluggar. Jag pluggar men kommer ju vara mammaledig. Vi vill helst inte behöva soc bidrag eller boendehjälp men hur lätt är det egentligen? Och hur funkar det? Är så rädd!

• Anx123456
    Livpåmars skrev 2017-04-20 00:43:33 följande:

Jag väntar mitt första barn och kommer att vara 17 vid födseln. Jag och min pojkvän har väldigt bra stöd ifrån några av våra föräldrar. Min pojkvän och jag är förlovade och lyckliga med varandra, det vi oroar oss för är boende. Vi hyr nu i andrahand men vi måste flytta ut inom en månad. Vi tror dock vi har el tvåa på gång. Han jobbar och pluggar. Jag pluggar men kommer ju vara mammaledig. Vi vill helst inte behöva soc bidrag eller boendehjälp men hur lätt är det egentligen? Och hur funkar det? Är så rädd!

Så avis på dig. Blev näst intill tvingad till en abort december 2016. Ju mer tiden går så ångrar jag mig mer och mer. Har till och med notiser kvar om vilken vecka jag går in i...
    jag fyller 18 om bara några dagar.
    Hur allt sånt med pengar funkar har jag ingen aning om, sorry :/ vart bor du?
  • Otit

Jag är 23 och har just fått mitt första barn, hade barnlängtan länge men sambon stoppade mig. Har en kandidatexamen, fast jobb sedan snart två år tillbaka och vi bor i bostadsrätt och har bil. Kan spara föräldradagar osv. Är glad att jag hann med utbildningen och att jobba lite innan jag blev gravid :)

• Klickerträna
    Otit skrev 2017-04-20 08:12:32 följande:

Jag är 23 och har just fått mitt första barn, hade barnlängtan länge men sambon stoppade mig. Har en kandidatexamen, fast jobb sedan snart två år tillbaka och vi bor i bostadsrätt och har bil. Kan spara föräldradagar osv. Är glad att jag hann med utbildningen och att jobba lite innan jag blev gravid :)

Vad har du kandidatexamen i? Och vad jobbar du med?
  • Otit
    Klickerträna skrev 2017-04-20 08:17:41 följande:

Vad har du kandidatexamen i? Och vad jobbar du med?

Sjuksköterska :)
  • OscarRosén

Jag fick mitt första barn när jag var 19 det andra när jag va 21 och så väntar jag tvillingar i juli (är idag 22). Jag tyckte att det funkade bra att få barn som 19 åring. Skulle rekommendera att ha gått ut gymnasiet innan man får barnet. Hade turen att kunna börja jobba nästa direkt efter gymnasiet (pluggade bara lite). Kunde börja jobba när min son var ca 2 månader. Tror också att det beror på en själv också, jag kände mig redo att få barn, men har kompisar som får sina första barn nu och dom känner sig inte alls redo. Så du måste helt enkel känna själv. Man ska såklart känna sig helt säker på min partner om man väljer att behålla/skaffa.

Svar på tråden UNGA FÖRÄLDRAR <3