Inlägg från: Rosa Viola |Visa alla inlägg
  • Rosa Viola

Advokatkostnader i världen?

I Sverige är det väl gratis med advokat? Men hur är det i USA, kan dom rika skaffa bättre advokater? Hur är det i andra länder... Verkar ju orättvist om dom rika ska få det bättre....?

• Svar på tråden Advokatkostnader i världen?
  • Rosa Viola

Jag har haft advokat och det kostade inget.

• Rosa Viola
    Carambolan skrev 2017-03-08 21:40:58 följande:

Var det inte offentlig rättshjälp då?

Så heter det kanske. Men dom är ju advokater och dom jobbar på advokatfirma. Men vad heter det/dom om det inte är "offentlig rättshjälp"...?
  • Rosa Viola
    Carambolan skrev 2017-03-08 22:34:58 följande:

I allvarliga brott har man ju förstås också rätt till en offentlig försvarare, en försvarsadvokat. Men blir man dömd för brottet läggs även de kostnaderna till rättegångskostnaden, så det är definitivt inte gratis - man behöver bara inte betala i förväg.

Är du säker på det, jag tror inte det kostar nåt. Bara 800 kr till brottsofferfonden.
  • Rosa Viola
    Bibbidi skrev 2017-03-09 19:04:13 följande:
    Har också hört det. Har också för mig att om man vill byta får man betala själv också.
    Vad jag förstår kan man ansöka om vilken advokat man vill, men då är det upp till advokaten om den vill ta sig an målet eller inte.

Men tänker advokater, det här tar jag för det verkar lätt, eller tar dom bara det som dom har tid med eller tycker är intressant?
  • Rosa Viola
    Kjell2 skrev 2017-03-10 22:29:56 följande:
    I detalj nej, i princip ja. Skiljer sig också från delstat till delstat. Rätten till en försvarare finns alltid om du är åtalad för något brott.
    Jag bara tänker, för en del säger typ att är du rik så går det bra/bättre för dig i USA när det gäller brott.
Svar på tråden Advokatkostnader i världen?