• Rosa Viola

Advokatkostnader i världen?

I Sverige är det väl gratis med advokat? Men hur är det i USA, kan dom rika skaffa bättre advokater? Hur är det i andra länder... Verkar ju orättvist om dom rika ska få det bättre....?

• Svar på tråden Advokatkostnader i världen?
  • Walter888

Gratis med advokat??

lol. Röker du svamp såhär sent på kvällen?

• Carambolan

Nej, det är inte gratis i Sverige. Under rätt omständigheter omfattas det däremot av hemförsäkringen. Om man inte har råd med advokat kan man däremot få rättshjälp som samhället står för, men det är begränsat både i antal timmar och i omfattning.

• Rosa Viola

Jag har haft advokat och det kostade inget.

• Carambolan

Var det inte offentlig rättshjälp då?

• DizzyD66
    Rosa Viola skrev 2017-03-07 22:18:18 följande:

I Sverige är det väl gratis med advokat? Men hur är det i USA, kan dom rika skaffa bättre advokater? Hur är det i andra länder... Verkar ju orättvist om dom rika ska få det bättre....?

Gratis advokat i Sverige? Den du.

I USA mellan 350 och 2000 dollar/timme uppåt. Nu vet jag inte vad någon advokat kräver i Belize.

Välkommen i den reala världen. Ja, rika kan får rika advokater.
  • Rosa Viola
    Carambolan skrev 2017-03-08 21:40:58 följande:

Var det inte offentlig rättshjälp då?

Så heter det kanske. Men dom är ju advokater och dom jobbar på advokatfirma. Men vad heter det/dom om det inte är "offentlig rättshjälp"...?
  • Kjell2
    Rosa Viola skrev 2017-03-08 22:22:40 följande:

Så heter det kanske. Men dom är ju advokater och dom jobbar på advokatfirma. Men vad heter det/dom om det inte är "offentlig rättshjälp"...?

Advokat
  • DizzyD66
    Rosa Viola skrev 2017-03-08 20:47:53 följande:

Jag har haft advokat och det kostade inget.

Du har haft advokat i Sverige som kostat inget? Hur gick det till då? 
  • Carambolan

I allvarliga brott har man ju förstås också rätt till en offentlig försvarare, en försvarsadvokat. Men blir man dömd för brottet läggs även de kostnaderna till rättegångskostnaden, så det är definitivt inte gratis - man behöver bara inte betala i förväg.

• Rosa Viola
    Carambolan skrev 2017-03-08 22:34:58 följande:

I allvarliga brott har man ju förstås också rätt till en offentlig försvarare, en försvarsadvokat. Men blir man dömd för brottet läggs även de kostnaderna till rättegångskostnaden, så det är definitivt inte gratis - man behöver bara inte betala i förväg.

Är du säker på det, jag tror inte det kostar nåt. Bara 800 kr till brottsofferfonden.
  • mammatill6

I brottsmål utses en offentlig försvarare som betalas av staten. Men i övrigt är det svindyrt med advokat.

• Bibbidi
    mammatill6 skrev 2017-03-09 18:36:37 följande:

I brottsmål utses en offentlig försvarare som betalas av staten. Men i övrigt är det svindyrt med advokat.

Har också hört det. Har också för mig att om man vill byta får man betala själv också.
  • Rosa Viola
    Bibbidi skrev 2017-03-09 19:04:13 följande:
    Har också hört det. Har också för mig att om man vill byta får man betala själv också.
    Vad jag förstår kan man ansöka om vilken advokat man vill, men då är det upp till advokaten om den vill ta sig an målet eller inte.

Men tänker advokater, det här tar jag för det verkar lätt, eller tar dom bara det som dom har tid med eller tycker är intressant?
  • Kjell2
    Rosa Viola skrev 2017-03-09 19:10:32 följande:
    Vad jag förstår kan man ansöka om vilken advokat man vill, men då är det upp till advokaten om den vill ta sig an målet eller inte.

Men tänker advokater, det här tar jag för det verkar lätt, eller tar dom bara det som dom har tid med eller tycker är intressant?
    Beror dels på vilken typ av mål det är och dels dina inkomst.

Är du åtalad för ett brott har du i de flesta fall rätt till en försvarsadvokat. Är du målsägande i ett brottsmål har du i vissa fall rätt till ett gratis målsägandebiträde.

Du kan välja försvarsadvokat själv men advokaten behöver inte acceptera och domstolen kan säga att kostnaden blir för hög och förorda en lokal advokat. Du kan alltid hyra in och betala själv om du verkliugen vill ha någon speciell som försvararare.

Är det en familjerättslig tvist får du betala din advokat själv, ibland finns en hemförsäkring som täcker huvudelen av kostnaden. Har du låg inkomst kan du få gratis rättshjälp.

Är det en civilrättslig tvist får du stå för advokatkostanden själv, hemförsäkring kan täcka delar. Vinner du kan det bli så att motparten får betala din advokatkostnad.

• Kjell2
    Kjell2 skrev 2017-03-10 08:48:38 följande:

Beror dels på vilken typ av mål det är och dels dina inkomst.

Är du åtalad för ett brott har du i de flesta fall rätt till en försvarsadvokat. Är du målsägande i ett brottsmål har du i vissa fall rätt till ett gratis målsägandebiträde.

Du kan välja försvarsadvokat själv men advokaten behöver inte acceptera och domstolen kan säga att kostnaden blir för hög och förorda en lokal advokat. Du kan alltid hyra in och betala själv om du verkliugen vill ha någon speciell som försvararare.

Är det en familjerättslig tvist får du betala din advokat själv, ibland finns en hemförsäkring som täcker huvudelen av kostnaden. Har du låg inkomst kan du få gratis rättshjälp.

Är det en civilrättslig tvist får du stå för advokatkostanden själv, hemförsäkring kan täcka delar. Vinner du kan det bli så att motparten får betala din advokatkostnad.

I detalj nej, i princip ja. Skiljer sig också från delstat till delstat. Rätten till en försvarare finns alltid om du är åtalad för något brott.
  • Rosa Viola
    Kjell2 skrev 2017-03-10 22:29:56 följande:
    I detalj nej, i princip ja. Skiljer sig också från delstat till delstat. Rätten till en försvarare finns alltid om du är åtalad för något brott.
    Jag bara tänker, för en del säger typ att är du rik så går det bra/bättre för dig i USA när det gäller brott.
  • Kjell2
    Rosa Viola skrev 2017-03-10 23:15:15 följande:

Jag bara tänker, för en del säger typ att är du rik så går det bra/bättre för dig i USA när det gäller brott.

Är du rik kan du i USA och Sverige hyra en duktig dyr advokat själv.
  • Kasperina

Inom anglikansk rätt är det väldigt viktigt med tidigare domar, vilket gör att advokaternas kunskap och erfarenhet har stor betydelse för fallets utgång. I Sverige är lagtexten viktigare, de enda tidigare domar som gäller är från högsta domstolen, vilket innebär att det finns fler advokater och försvarare som kan göra ett lika bra jobb.

Svar på tråden Advokatkostnader i världen?