Sebbe skrev 2017-04-02 06:59:27 följande:
Det är precis så jag försöker tänka. Att det antingen beror på tur eller att man har något större problem. Problemet är väll att det finns 2 på 20 som säger så, de andra 18 säger "slappna av! Hur förklarar du annars dem som adopterar och sedan får bio-barn?" Jag förklarar det med tur. När man hör om avslappning som främsta medlet hela tiden känner jag snarare att jag får skuldkänslor, min barnlängtan gör att vi inte blir gravida... vilket är så konstigt. Jag har några kg övervikt och röker till och från. Brukar kunna hålla mig från det under mens-fria veckor men när mensen kommer blir jag så deppig att jag har svårt att stå emot. Det tycker folk är ett MINDRE problem än rökningen. Eller folk... ytterst få vet att vi försöker men man får ju gratis fertilitetstips av folk man knappt känner som bara antar...
Jag förespråkar inte rökning alls, kämpar själv med att sluta. Har dock fuskat lite nu med snus ( säkert ännu sämre egentligen)
Men, mina första 2 barn blev till på första försöket trots att jag stressade i jobbet, festade varje helg och rökte 10-12 cigg om dagen. Det jag inte gjorde däremot var att fundera och "stressa" runt bebisverkstad. Hann aldrig det Iom att det tog sig så snabbt. Körde inte ens med äl-test.
Nu däremot, visserligen betydligt äldre, är det svårare.
Kanske ligger det nåt i det att man ska försöka slappna av? Eller iaf fokusera på annat undertiden man försöker.
Eller så spelar det ingen roll. Jag vet inte.
Vet iaf hur svårt det är att "slappna av"!
Hade lovat mig själv att vara mer chill denna cykel. Ist är jag värre än någonsin, sambon och jag har haft mindre sex än vanligt och allt känns just nu bara piss.
Men med våren runt knuten och mer sol och värme tror jag fler kommer plussa!