• Tecum

Återinförd värnplikt, bra eller dåligt? Motivera

Det påstås att bara frivilliga ska kallas in, men när man tagit de initiala kostnaderna för att börja med mönstring är steget inte långt till att utöka. 4.000 nu, sedan 6.000 sedan 10.000 och snart är "behovet" 20.000 osv. Och då faller snabbt den s k frivilligheten...

Försvarets personalbehov förs fram som en orsak, men i all annan offentlig verksamhet måste myndigheten visa sig så attraktiva som arbetsgivare att folk vill söka sig dit. Varför kan inte försvaret anstränga sig lite på den punkten, de skämmer ut sig själva som usla arbetsgivare när de påstår sig inte klara sina behov utan tvångsarbetare.

Det är inte okej att lära unga människor att krig är oundvikligt, konflikter ska lösas med våld och det är viktigt och en god samhällelig plikt att lära sig att döda andra människor. För det är de signaler värnplikten skickar...  

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Återinförd värnplikt, bra eller dåligt? Motivera
  • Queennr1

Jag tycker det är bra. En försmak på vuxenlivet ansvar och plikt gentemot samhället som jag tror väldigt många av dagens unga vuxna och även de som invandrat tappat lite. Tycker det borde ingå samhällskunskap. Information om hur ett skattefinansierat välfärdssamhälle fungerar.

• gahadas

Bra.
    Nyttig lärdom för dagens ungdomar.

Så som du uttalar dig TS, har du gjort lumpen/GMU/utlandstjänst? Låter inte så nämligen.

• Tecum

Till skillnad från er andra har jag gjort lumpen, 346 dar, så jag vet vad jag talar om. Många värnpliktskramare har en naiv och romantiserad inställning till värnplikt, man tror att det är karaktärsdanande och utvecklande men det handlar alltid i slutändan om att döda andra människor. Militär tjänst innebär att ge upp sin fria vilja och blint lyda order, det förstår man inte heller. Jag tror att det är allt dataspelande och det ständigt närvarande våldet i film och TV som gjort folk så avtrubbade. Man kan inte ta till sig hur det är när folk dör på riktigt

• athanatos

Den enda skillnaden i praktiken är väl att det blir enklare för dom som vill? Eller kanske inte det heller egentligen. Blir det någon skillnad alls?
    Dom som inte vill behöver inte och dom som vill får slåss om platserna, precis som idag.

• gahadas
    Tecum skrev 2017-03-04 14:57:45 följande:

Till skillnad från er andra har jag gjort lumpen, 346 dar, så jag vet vad jag talar om. Många värnpliktskramare har en naiv och romantiserad inställning till värnplikt, man tror att det är karaktärsdanande och utvecklande men det handlar alltid i slutändan om att döda andra människor. Militär tjänst innebär att ge upp sin fria vilja och blint lyda order, det förstår man inte heller. Jag tror att det är allt dataspelande och det ständigt närvarande våldet i film och TV som gjort folk så avtrubbade. Man kan inte ta till sig hur det är när folk dör på riktigt

Det ÄR utvecklande, men klart det inte är för alla. Försvaret vill varken ha pacifister eller actionhjältar.

Om det innebär att jag måste döda för att försvara oskyldiga, so be it.
    athanatos skrev 2017-03-04 15:02:38 följande:

Den enda skillnaden i praktiken är väl att det blir enklare för dom som vill? Eller kanske inte det heller egentligen. Blir det någon skillnad alls?
    Dom som inte vill behöver inte och dom som vill får slåss om platserna, precis som idag.

En skillnad som är tillbaka är att du måste mönstra om du blir kallad till mönstring i alla fall. Men vill man inte kommer man slippa. Precis som det var innan dom la ner värnplikten.
  • Mascaraklumpar

Helt galet att tvinga omotiverade ungdomar att genomgå lumpen, både för landets säkerhets skull och för deras egen. I många andra länder lyckas de hålla det frivilligt så det finns ju ingen anledning till varför det inte skulle funka i Sverige, men jag antar att det är en kostnadsfråga.

• athanatos
    gahadas skrev 2017-03-04 15:21:43 följande:
    Det ÄR utvecklande, men klart det inte är för alla. Försvaret vill varken ha pacifister eller actionhjältar.

Om det innebär att jag måste döda för att försvara oskyldiga, so be it.
    athanatos skrev 2017-03-04 15:02:38 följande:

En skillnad som är tillbaka är att du måste mönstra om du blir kallad till mönstring i alla fall. Men vill man inte kommer man slippa. Precis som det var innan dom la ner värnplikten.
    Men man kan väl slippa även mönstringen? När jag blev kallad till mönstring i början 2000-talet så stod det i kallelsen att om man hade något skäl att inte mönstra så skulle man skicka ett brev till dom. Jag skrev tillbaka att jag inte var så intresserad och hade dessutom dålig syn. Jag fick sen ett brev tillbaka att jag inte skulle kallas till mönstring.
  • Tecum
    Mascaraklumpar skrev 2017-03-04 16:40:20 följande:
    Helt galet att tvinga omotiverade ungdomar att genomgå lumpen, både för landets säkerhets skull och för deras egen. I många andra länder lyckas de hålla det frivilligt så det finns ju ingen anledning till varför det inte skulle funka i Sverige, men jag antar att det är en kostnadsfråga.
    Helt rätt! Man kan också notera att sedan den obligatoriska värnplikten avskaffades har synen på försvaret blivit allt mer positiv hos gemene man. Det visar hur destruktivt värnpliktssystemet är och att det faktiskt försämrar försvarsviljan just för att ovilliga tvingas in i systemet.
  • enmamma

Det finns ett gammalt talesätt.

Alla länder har en armé ,

antingen sin egen eller någon annans.

Både min man och jag hade möjlighet att göra lumpen och jag tror det är utvecklande för flertalet.

En frivillig armé är det bästa för landet.( OBS kan ju ha blivit järntvättad).

• misslyckadmanung

Mycket bra. Nu får tjejer lära sig kämpa lite här i livet och inte bara glida runt....

Svar på tråden Återinförd värnplikt, bra eller dåligt? Motivera