Inlägg från: gahadas |Visa alla inlägg
  • gahadas

Återinförd värnplikt, bra eller dåligt? Motivera

Bra.
    Nyttig lärdom för dagens ungdomar.

Så som du uttalar dig TS, har du gjort lumpen/GMU/utlandstjänst? Låter inte så nämligen.

• gahadas
    Tecum skrev 2017-03-04 14:57:45 följande:

Till skillnad från er andra har jag gjort lumpen, 346 dar, så jag vet vad jag talar om. Många värnpliktskramare har en naiv och romantiserad inställning till värnplikt, man tror att det är karaktärsdanande och utvecklande men det handlar alltid i slutändan om att döda andra människor. Militär tjänst innebär att ge upp sin fria vilja och blint lyda order, det förstår man inte heller. Jag tror att det är allt dataspelande och det ständigt närvarande våldet i film och TV som gjort folk så avtrubbade. Man kan inte ta till sig hur det är när folk dör på riktigt

Det ÄR utvecklande, men klart det inte är för alla. Försvaret vill varken ha pacifister eller actionhjältar.

Om det innebär att jag måste döda för att försvara oskyldiga, so be it.
    athanatos skrev 2017-03-04 15:02:38 följande:

Den enda skillnaden i praktiken är väl att det blir enklare för dom som vill? Eller kanske inte det heller egentligen. Blir det någon skillnad alls?
    Dom som inte vill behöver inte och dom som vill får slåss om platserna, precis som idag.

En skillnad som är tillbaka är att du måste mönstra om du blir kallad till mönstring i alla fall. Men vill man inte kommer man slippa. Precis som det var innan dom la ner värnplikten.
  • gahadas
    Tecum skrev 2017-03-06 20:25:49 följande:
    Haha, är det något man INTE gör i lumpen är det att ta ansvar. Jag gick på gymnasiet på 70-talet när det var frivilligt. Det var mycket självstudier så vi fick ta ansvar för att det funkade. Vi fick lära oss kritiskt tänkande, att ifrågasätta och inte tro blint på auktoriteter. Så kom vi in i lumpen och där var man kvar på 1800-talet. Befäl som inte kunde säga två meningar i följd, inget fick ifrågasättas utan lyda blint var vad som gällde. Om man ställde en fråga togs det som personlig kritik eller obstruktion. Befälens favorituttryck var "det gäller att ha ryggen fri". Alltså sparka nedåt och slicka uppåt. Ingen av dem vågade ta egna initiativ, de måste ha det sanktionerat uppifrån i ett extremt hierarkiskt system.

Visst fick vi lära oss att bädda sängar och putsa skor, men också att inte göra något utan att bli tillsagda. Så det är inte konstigt at kvinnor klagar på att de alltid måste säga till sina män vad som ska göras hemma... Men många gillade att inte behöva ta ansvar, att bara glida med och smita undan så fort tillfälle gavs. Så att "ta hand om sig själv" innebar att smita undan och låta någon annan göra jobbet. En inställning som de tog med sig ut  yrkeslivet, tyvärr. Och jag hade en kompis som grundlade sin alkoholism i lumpen då ölet flödade på markan.

Så går det till i lumpen...
    Klart. Och du representerar ju allas erfarenhet av lumpen sen dess
Svar på tråden Återinförd värnplikt, bra eller dåligt? Motivera