• Anonym (moppis)

Vilken religion ser du ner på mest?

Frågan är i rubriken.

Ber om ursäkt ifall jag inte tog med den du ser ner på mest, jag tog upp dom som jag kom ihåg.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilken religion ser du ner på mest?
  • Fnollet
    Anonym (Pantera) skrev 2017-03-02 15:39:23 följande:

Precis. Det är detta jag försöker syfta på, hallå, är DU med?!

Vad jag vet så kan inte en muslim avsäga sig islam, precis som en jude inta kan avsäga sig judendomen.

De kan driva och skratta om judendomen, vissa muslimer kan det också ang islam men det är inte lika vanligt som judarna.

Jag tror att det anniie menar är att jude/judinna är mer än bara en religionstillhörlighet, det är även en identitet. Lite som att vara rom. Man kan inte avsäga sin identitet lika lätt som man kan avsäga sig en religion.

Förövrigt har du rätt i att det inte är direkt okomplicerat att konvertera från Islam. Det räknas till den största synden och är belagt med dödstraff, så om du bor i ett muslimskt land såsom Saudiarabien, Jemen m.m. så riskerar du avrättning om du avsäger dig Islam. Då har man inte så mycket val då man automatiskt blir muslim om ens föräldrar (iaf far) är muslim.

I en idealisk värld (för mig) hade jag önskat att ingen föddes med en specifik religion, utan får först ansluta sig i mogen ålder (typ 18). Så ska jag iaf göra med mina barn och ge dem ett val.
  • Anonym (Bögen upfront)

Ser ner på ateister. 98% av alla ateister säger sig tro på "vetenskap", men dom har ingen koll på vetenskaplig metod. Dom litar bara blint på påståenden som deras auktoriteter serverar dom och känner sig smarta för att dom inte har "låtsaskompisar". Dom är självbelåtna, intoleranta och kräver ofta företräde framför andra trossystem.

• Anonym (Pantera)
    Aniiee skrev 2017-03-02 16:14:59 följande:
    Fast nej. Du är inte med. 

En muslim kan avsäga sig islam, även om resterande muslimer inte håller med och fortsätter se personen som muslim (eller förrädare). Men jag behöver aldrig ha (och har aldrig) bekänt mig till judendomen för att vara judinna och för att andra judar ska se mig som det heller. Folkslag vs religion. Man kan vara judinna (eller något annat folkslag) och troende någon annan religion, men man kan inte (typ....) tro på en religion OCH andra religioner. 

Se om den här parallellen funkar bättre för dig: En person kan byta kläder, och kan även färga håret och använda färgade linser i ögonen, men ingen människa kan leva utan hud och kommer alltid ha sin medfödda hår- och ögonfärg i grunden, och det kan inte förändras..

Och ja. (Bra) Humor brukar definieras som lidande + tid, och den bästa är på egen bekostnad och med självdistans. Humor fungerar också som försvarsmekanism och överlevnadsmekanism. 

Jag brukar säga att islam fortfarande har 600 år att komma ikapp kristendomen. Om du tittar på hur kristendomen var för 600 år sedan kommer du se massor av paralleller med hur islam är idag. Som tur är så kommer "halveringstiden" på islam vara snabbare än den var för kristendomen (som i sin tur var mycket snabbare än judendomen), och islam håller på för fult med sin reformation, även om vi inte märker så mycket av den än. Vi mäste komma ihåg att det är en långsam process som vanligtvis tar ett par generationer. 

Så kort sagt ser du judarna som en folkgrupp/folkslag.
    Det är komplicerat. för även de som konverterar blir judar och deras barn.

De jag har pratat med har även haft en nyfiken och frågvis inställning till sin omgivning, exempelvis har måltiderna varit viktiga då hela familjen sitter och äter och barnen får ställa frågor och är uppmuntrade till att vara frågvisa, någon jämförde detta med japanerna att de också har en nyfiken "kultur".

Absolut det tar sin tid att komma ikapp, jag är förundrad över islam.

• Fnollet
    Anonym (Bögen upfront) skrev 2017-03-02 17:02:33 följande:

Ser ner på ateister. 98% av alla ateister säger sig tro på "vetenskap", men dom har ingen koll på vetenskaplig metod. Dom litar bara blint på påståenden som deras auktoriteter serverar dom och känner sig smarta för att dom inte har "låtsaskompisar". Dom är självbelåtna, intoleranta och kräver ofta företräde framför andra trossystem.

Ateism är ju förenklat avsaknandet av tron på gudar. Alltså de förnekar just gudarnas existens och behöver inte innebära en tro på vetenskap eller dylikt.
  • Anonym (Bögen upfront)
    Fnollet skrev 2017-03-02 17:18:55 följande:

Ateism är ju förenklat avsaknandet av tron på gudar. Alltså de förnekar just gudarnas existens och behöver inte innebära en tro på vetenskap eller dylikt.

Jag har då fortfarande inte träffat wn ateist som inte tjatat huvudet av mig om vetenskap.
  • Aniiee
    Anonym (Pantera) skrev 2017-03-02 17:09:48 följande:

Så kort sagt ser du judarna som en folkgrupp/folkslag.
    Det är komplicerat. för även de som konverterar blir judar och deras barn.

De jag har pratat med har även haft en nyfiken och frågvis inställning till sin omgivning, exempelvis har måltiderna varit viktiga då hela familjen sitter och äter och barnen får ställa frågor och är uppmuntrade till att vara frågvisa, någon jämförde detta med japanerna att de också har en nyfiken "kultur".

Absolut det tar sin tid att komma ikapp, jag är förundrad över islam.

Underbart tolkat, hörrödu =P

De som konverterar blir TROENDE judar, men de kommer inte få judiskt DNA för det. Deras barn och barnbarn kan ju få det dock. 

Nyfikenhet är "inbyggd" i alla. Evolution. Vi hade inte kommit någonstans alls utan nyfikenhet Judar, japaner, svenskar, greker och en massa  andra bejakar det. Islam, kristendom och en massa andra religioner tystar ned det. 
    Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion klar! On to the next one!
  • Aniiee
    Anonym (Bögen upfront) skrev 2017-03-02 17:21:08 följande:
    Jag har då fortfarande inte träffat wn ateist som inte tjatat huvudet av mig om vetenskap.
    Du har du aldrig varit i kina eller japan.
    Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion klar! On to the next one!
  • Anonym (Pantera)
    Fnollet skrev 2017-03-02 16:16:40 följande:
    Jag tror att anledningen till att vi ser så mycket kristendom och kristna värderingar beror på att det är den största religionen med drygt 2,4 miljarder följare. Jämför detta sedan med judendomens 15 miljoner följare, så kanske det hela sätts i perspektiv
    Njaa, som många i sverige är med i svenska kyrkan så betyder det inte att de är kristna, att de tror och praktiserar religionen och det är även så i stora delar av världen, att säga 2,4 miljarder följare är en felaktig siffra egentligen.
    Som sagt så försöker inte judendomen i alla fall att påverka västvärldens lagar och regler på samma sätt som exempelvis kristendomens följare försöker.
  • Anonym (Pantera)
    Fnollet skrev 2017-03-02 16:48:16 följande:
    Jag tror att det anniie menar är att jude/judinna är mer än bara en religionstillhörlighet, det är även en identitet. Lite som att vara rom. Man kan inte avsäga sin identitet lika lätt som man kan avsäga sig en religion.

Förövrigt har du rätt i att det inte är direkt okomplicerat att konvertera från Islam. Det räknas till den största synden och är belagt med dödstraff, så om du bor i ett muslimskt land såsom Saudiarabien, Jemen m.m. så riskerar du avrättning om du avsäger dig Islam. Då har man inte så mycket val då man automatiskt blir muslim om ens föräldrar (iaf far) är muslim.

I en idealisk värld (för mig) hade jag önskat att ingen föddes med en specifik religion, utan får först ansluta sig i mogen ålder (typ 18). Så ska jag iaf göra med mina barn och ge dem ett val.
    Precis det jag också försöker säga, för att citera mig själv "inte bokstavstroende eller så men har judendomen som en slags identitet".
    En kollega till mig va "muslim" men tror inte på islam. så för honom va det också en identitet. Om han hade sagt det i Pakistan så vet jag inte vad det skulle ha resulterat i.
    Ja, alla barnan ska höra om alla möjliga religioner, läraren ska inte stå där framme och säga att kristendomen eller nån annan är mer sann än den andra, inte förlöjliga någon heller som att hinduismen har flera gudar bland annat en rosa elefant. Men tyvärr är det ju hemma man får sin religion, sin identitet.
  • Anonym (Pantera)
    Aniiee skrev 2017-03-02 17:43:27 följande:
    Underbart tolkat, hörrödu =P

De som konverterar blir TROENDE judar, men de kommer inte få judiskt DNA för det. Deras barn och barnbarn kan ju få det dock. 

Nyfikenhet är "inbyggd" i alla. Evolution. Vi hade inte kommit någonstans alls utan nyfikenhet Judar, japaner, svenskar, greker och en massa  andra bejakar det. Islam, kristendom och en massa andra religioner tystar ned det. 
    Det där med DNA är intressant, pratade med en tjej som va uppvuxen i Israel bytte medborgarskap till palestinier? fick fly och hon sa att hon med flera hade mer "ursprungligt judiskt DNA" än många av dem som har flyttat till israel och anser sig har rätt. hon va mer en "äkta" semit. jag vet inte mycket om det där och sanningshalten i vad hon sa. men det verkar så komplicerat och det blir mer komplicerat om man ska dra in DNA också i det hela.

Nja, jo det är ju inbyggt men vissa kulturer är mer uppmuntrande till nyfikenhet. kan se det som att det finns tre olika tillvägagångssätt, uppmuntrande, nonchalant eller nedtystande/förbjudande.
Svar på tråden Vilken religion ser du ner på mest?