• Anonym (moppis)

Vilken religion ser du ner på mest?

Frågan är i rubriken.

Ber om ursäkt ifall jag inte tog med den du ser ner på mest, jag tog upp dom som jag kom ihåg.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilken religion ser du ner på mest?
  • Anonym (Herre på täppan)
    Anonym (moppis) skrev 2017-03-01 21:48:57 följande:

Det här var givetvis en fråga till de som ser ner på någon religion.

Ni som inte gör det kan scrolla förbi tråden.

Och om man ser ner på alla?
  • Anonym (moppis)
    Anonym (Herre på täppan) skrev 2017-03-01 21:57:20 följande:
    Och om man ser ner på alla?
    Då väljer du den du ser som värst.

Satte ordet "mest" i frågan, så det utesluter inte att man tycker alla är skit.
  • Anonym (M)
    Anonym (moppis) skrev 2017-03-01 21:59:13 följande:

Men om det inte finns någon "mest"?
  • Anonym (Herre på täppan)
    Anonym (moppis) skrev 2017-03-01 21:59:13 följande:

Kanon. Vill ju inte vara i trådar jag inte hör hemma i.
  • lövet2
    Anonym (moppis) skrev 2017-03-01 21:48:57 följande:
    Det här var givetvis en fråga till de som ser ner på någon religion.

Ni som inte gör det kan scrolla förbi tråden.
    Nej, jag kan inte scrolla förbi. Jag blir så fundersam över varför man skulle se ner på olika religioner. Det är som folk, som ser ner på vissa yrken eller personer. Varför liksom ...?
  • Aniiee

"Ser ner på" är helt fel ord. Och "alla" fanns inte som alternativ. Så jag kunde inte rösta.

Jag ser inte ner på religioner, jag ser de för vad de är, på ett lagom pragmatiskt och problematiserande sätt. Folk tror ofta att jag är religionsmotståndare, men det är en sanning med modifikation. 

Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion klar! On to the next one!
  • Bougainvillea
    lövet2 skrev 2017-03-01 23:57:08 följande:

Nej, jag kan inte scrolla förbi. Jag blir så fundersam över varför man skulle se ner på olika religioner. Det är som folk, som ser ner på vissa yrken eller personer. Varför liksom ...?

Varför skulle man INTE se ner på en religion om religionen i fråga uppmuntrar till exempelvis kvinnoförtryck, mord, våld och segregation?
  • Anonym (Pantera)

Skulle säga att jag ser ner på de Abrahamitiska religionerna.

Men det som gör att jag inte kan säga så rakt ut är judarna, för att majoriteten av judarna jag har träffat har varit väldigt färgstarka, roliga och inspirerande personligheter och många av de jag har träffat har ändå varit skeptiska själva till religionen, inte bokstavstroende eller så men har judendomen som en slags identitet. Så det som återstår av de abrahamitiska religionerna är då kristendom och islam.

• Anonym (Ok)
    Anonym (Pantera) skrev 2017-03-02 01:08:42 följande:

Skulle säga att jag ser ner på de Abrahamitiska religionerna.

Men det som gör att jag inte kan säga så rakt ut är judarna, för att majoriteten av judarna jag har träffat har varit väldigt färgstarka, roliga och inspirerande personligheter och många av de jag har träffat har ändå varit skeptiska själva till religionen, inte bokstavstroende eller så men har judendomen som en slags identitet. Så det som återstår av de abrahamitiska religionerna är då kristendom och islam.

Alla judar följer inte religionen judendomen! Att du träffat några " roliga " judar betyder inte att religionen judendomen är lika "rolig". Dessa texter är hämtade ur deras talmud!

Kanske är de "roliga" med dig för de ser dig som ett djur redo att servera dom natt och dag ...

Jehovah created the non-Jew in human form so that the Jew would not have to be served by beasts. The non-Jew is consequently an animal in human form, and condemned to serve the Jew day and night.

Midrasch Talpioth, p. 225-L

A boy-goy after nine years and one day old, and a girl after three years and one day old, are considered filthy.

Pereferkowicz, Talmud t.v., p. 11

Yevamoth 98a

[Trans.: A non-Jew is ?legally fatherless,? regardless of whether or not the father is known. Gentile children are essentially asses and horses, i.e., animals.]

R. Joseph said: Come and hear! A maiden aged three years and a day may be acquired in marriage by coition [intercourse], and if her deceased husband?s brother cohabits with her, she becomes his. The penalty of adultery may be incurred through her; [if a niddah] she defiles him who has connection with her, so that he in turn defiles that upon which he lies, as a garment which has lain upon [a person afflicted with gonorrhoea].

Sanhedrin 55b

Rab said: Pederasty with a child below nine years of age is not deemed as pederasty with a child above that. Samuel said: Pederasty with a child below three years is not treated as with a child above that.24 (24) I.e., Rab makes nine years the minimum; but if one committed sodomy with a child of lesser age, no guilt is incurred. Samuel makes three the minimum.

Sanhedrin 54b

Raba said. It means this: When a grown-up man has intercourse with a little girl it is nothing, for when the girl is less than this [three years old], it is as if one puts the finger into the eye; but when a small boy has intercourse with a grown-up woman he makes her as ?a girl who is injured by a piece of wood.??
  • Anonym (Pantera)
    Anonym (Ok) skrev 2017-03-02 02:59:38 följande:
    Alla judar följer inte religionen judendomen! Att du träffat några " roliga " judar betyder inte att religionen judendomen är lika "rolig". Dessa texter är hämtade ur deras talmud!
    Kanske är de "roliga" med dig för de ser dig som ett djur redo att servera dom natt och dag ...

Nej absolut inte, det finns säkerligen trevliga, roliga och skeptiska personer som kallar sig muslimer och kristna, som bara har namnet på religionen som identitet, praktiserar inte, läser inte och tror inte på religionen. Däremot ser vi här i väst hur både kristendom (och islam) försöker påverka och även påverkar rättssystem, lagar och regler med både undantag och förbud.

Judendomen ser vi inte lika mycket av, dock är ju israel ett getingbo som man inte vill nämna, det går nästan inte att ha en åsikt för det är ju som sagt komplicerat, man måste känna till minst 200 år av historia för att kunna ha en djupare mer nyanserad och ärlig åsikt. nu har jag inte så mycket historiska kunskaper och tycker att israel inte borde vara där de är, så mycket orättvisor och elände.

Svar på tråden Vilken religion ser du ner på mest?