Någon som känner igen sig?
Bor sedan två år tillbaks med min sambo som har en dotter varannan vecka. Tjejen är 11 år och vi kommer väldigt bra överens. Men jag har märkt att jag tycker bättre om att umgås med henne när vi är själva. När vi är ensamma så kan hon och jag prata om skolan, relationer, saker som händer i världen, funderingar hon har om saker etc. Hon kan upptäcka att diskmaskinen är full och då helt självmant börja plocka ut den, om vi är iväg på något och ska bestämma ett ställe att äta på går det hur lätt som helst. Men om hennes pappa är med så gnäller hon och surar och tjatar om hon inte får som hon vill. Och hon pratar bara om pengar och saker som hon vill ha.
Jag tycker han behandlar hennes om ett mycket mindre barn och ibland när vi diskuterar saken säger han också det "Du tror att M är så stor, men hon är faktiskt inte det, hon är faktiskt granska liten.". Ofta pratar han till henne snarare än med henne och han har svårt att förstå att dom har helt olika intressen, tillexempel kan absolut inte förstå varför hon vill gå och fika/gå på stan med sina kompisar. Det är väl inget intresse? Ofta känns det som att jag förstår M bättre än både hennas mamma och pappa. Jag har mer koll på vad som händer i hennes liv, hur hon känner, vilka vänner det är fnurra på tråden med, killar hon gillar, oro hon känner. Och det har jag ju för att jag pratar med henne som en jämlik, lyssnar och frågar henne om saker.
Ni andra som har partners med barn, upplever ni att eran relation ofta är "bättre" än den mellan föräldrar och barn?