Inlägg från: LaFontaine |Visa alla inlägg
  • LaFontaine

TIPS FRÅN ER SOM GETT ERSÄTTNING FRÅN START

Vi  kokar vatten för ett dygn och blandar ersättning som vi förvarar i kylen. Då är det klart och bara att hälla upp och värma. Till nätterna häller vi upp så många flaskor som hon brukar äta, så att man inte ens behöver  göra sig omaket att hälla upp. Mycket smidigt tycker vi!

• LaFontaine
    svamparna skrev 2017-02-27 18:44:37 följande:

Tusen tack för tipsen! Som jag har förstått det så ska det varma vattnet blandas med ersättningen (för att varmvattnet ska göra även pulvret sterilt) sedan läste jag att den färdiga blandningen inte ska stå längre än 1 timme i kylen? Eller är det efter barnet har ätit av den? Blir så osäker! Har köpt babysemp. Hur förvarar du det i kylen? Alltså en jätteflaska som är färdigblandad eller? Hade såklart underlättat om jag hade kunnat amma men nu blir det så här och jag vill liksom inte att det blir fel heller då det är vårt första barn. :) läste även att dom första 3-4 månaderna ska man vara himla försiktig pga infektionsrisken med mera.:)

Om man kokar vatten och låter det svalna, kan det förvaras i kyl i 24 timmar. Då går det bra att blanda pulvret i der svala vattnet och låta stå i kyl. Vi förvarar i stor flaska och häller upp på nappflaskor. Vi har gått runt på två nappflaskor i princip.
  • LaFontaine
    svamparna skrev 2017-02-27 20:41:37 följande:

Okej, bara så att jag fattar rätt nu: kan jag värma vattnet, blanda med ersättning sedan låta det stå i en stor flaska i kylen?:) sedan när hon ska få mat häller jag upp det i en mindre flaska och värmer lite i micron innan jag ger?:)

Vattnet ska kokas. Sen ska det kylas ner. Sen kan du blanda och förvara i stor flaska i kylen i 24 timmar.
  • LaFontaine
    cesso skrev 2017-02-28 09:06:28 följande:

Jag blev tvungen att ge ersättning från start, och mitt tips är att lägga dig nära bebisen när du matar, hud mot hud, när det är möjligt. Så får de närheten och lukten till mamma ändå. Jag har fyra barn så jag ligger inte alltid och matar men ganska ofta. Bebisen behöver vara mkt nära din kropp även om du inte ammar. Skaffa en termos också som du bara har till vattnet. Till promenader etc.

Och mitt tips är att se till att huvudet är högre än kroppen. I början fick vi mata dottern när hon satt i våra uppdragna knän, med ansiktet mot våra. Annars blev det kräk- och rapfest deluxe. Att amma henne liggandes, också nu när hon är fem månader, är inte att tänka på.
Svar på tråden TIPS FRÅN ER SOM GETT ERSÄTTNING FRÅN START