• svamparna

TIPS FRÅN ER SOM GETT ERSÄTTNING FRÅN START

Jag behöver hjälp och tips från er som inte har ammat utan istället valt att ge ersättning till era spädbarn.

Vad har ni för praktiska tips att ge mig? Från dag 1 kommer jag att ge modersmjölkersättning. Har försökt läsa på så mycket som möjligt för att detta ska gå så smidigt som möjligt. Vänder mig därför till er för tips och råd:)

• Svar på tråden TIPS FRÅN ER SOM GETT ERSÄTTNING FRÅN START
  • Lena

Vatten i termos. Föruppmätta pulvermängder i burkar för att snabbt kunna blanda ihop.

• ika_109

Som föregående redan sade, termos med vatten.
    Sen köper du såna där små doserare (små runda burkar med 3 fack) fantastiskt smidiga och har du 2 har du dagen klar.

• Anotherone

Jag såg till att alltid ha både och hemma och både och med mig när vi skulle iväg. Dvs både tetra om det fanns micro och termos m varmt vatten och en flaska kallt vatten + färdigdoserat pulver i den händelse det inte fanns möjlighet att värma.

Har även vänner som vande barnen vid att dricka rumstempererad ersättning från tetra, så då slapp de ju uppvärmningsproblemet.

• aztec

Håller med de övre, och i början när de äter så lite åt gången så är det extra "jobbigt" minns jag. Snåla inte med flaskor heller... Första barnet hade jag typ två st. Med andra köpte jag 6st direkt så jag slapp diska hela tiden ;)

Om du inte vill stå/ligga med termosen och fixa i sovrummet så är ett annat tips att blanda ordning och ställa in i kylen. Minns att jag gjorde så när andra barnet började äta större flaskor och färre ggr under natten. Även om jag var hemma en dag kunde jag för blanda så det fanns färdigt.

Slängde såklart det som var över, lät det ej stå länge i kylen osv plus förkokade innan osv.

• fjanten

BabyBrezza maskin vet jag att många har lovprisat. Vi brukade istället ha termos med vatten, och pulver i pulverdoserare, sedab blanda ihop. Tog inte alls lång tid. Annars så skulle jag rekommendera att du till en början ger en vanlig sorts ersättning, typ nan pro 1 eller sempers vanliga nr 1. Ingen mening att ge en sensitiv-version om man inte märker att barnet faktiskt har problem. Däremot kan det vara smart att på en gång börja använda en antikolik-flaska, typ mams, för att undvika för mycket gaser (som kan göra barnet gnällig). Typ så

• fjanten

...och vi hade typ tolv flaskor.

Mvh Lat

• ika_109
    aztec skrev 2017-02-27 14:06:42 följande:

Håller med de övre, och i början när de äter så lite åt gången så är det extra "jobbigt" minns jag. Snåla inte med flaskor heller... Första barnet hade jag typ två st. Med andra köpte jag 6st direkt så jag slapp diska hela tiden ;)

Om du inte vill stå/ligga med termosen och fixa i sovrummet så är ett annat tips att blanda ordning och ställa in i kylen. Minns att jag gjorde så när andra barnet började äta större flaskor och färre ggr under natten. Även om jag var hemma en dag kunde jag för blanda så det fanns färdigt.

Slängde såklart det som var över, lät det ej stå länge i kylen osv plus förkokade innan osv.

Där sade du ngt, vi hade också få flaskor vid första och om jag inte får igång amningen den här gången så jäklar vad jag ska bunkra flaskor iaf så jag har så det räcker en dag. Man blir otroligt trött på att koka dessa flaskor heeeela tiden..

Och köp stora flaskor direkt, dem ökar sitt matintag rätt snabbt och sen kommer ju vällingen.. dem små räcker bara en kort liten period.
  • Alexi

Det bästa vi skaffade var en vattenkokare där man kan ställa in temperaturen på 40, 60, 80 och 100 grader, dvs då kan man värma vatten till perfekt temp direkt.

• LaFontaine

Vi  kokar vatten för ett dygn och blandar ersättning som vi förvarar i kylen. Då är det klart och bara att hälla upp och värma. Till nätterna häller vi upp så många flaskor som hon brukar äta, så att man inte ens behöver  göra sig omaket att hälla upp. Mycket smidigt tycker vi!

• Nyfikna72

Jag har aldrig kokat nå flaskor, bara diskat de normalt och bytt ut dem när de är hopplöst fula.

Svar på tråden TIPS FRÅN ER SOM GETT ERSÄTTNING FRÅN START