Anonym (V) skrev 2017-02-20 10:49:15 följande:
Är rädd att det skiljer sig från skola till skola inom kommunen.
Min son hade oxå resurs i förskolan, när han började skolan blev det totalt kaos och det hände allt möjligt. Skolan hade extremt svårt att hantera honom och det slutade med egen assistent och enskild undervisning och ett barn som mådde otroligt dåligt. Jag tyckte att skolan var bra eftersom de satte in resurser, dock efter mycket tjat och många möten. I efterhand har jag förstått att många av sonens problem uteslutande berodde på personalens bemötande.
Vi flyttade och bytte skola inom kommunen. På nya skolan hade personalen en helt annan kompetens och inställning. Ett helt annat bemötande! Sonen började må bra igen och kunde vara med klassen, han behövde inte längre någon enskild undervisning, ingen assistent och ingen resurs. Svårigheterna som han uppvisade i gamla skolan var som bortblåsta! Eller han har ju fortfarande samma svårigheter (adhd och autistiska drag) men efterom lärarna gör anpassningar, har struktur, förbereder, rätt bemötande osv så klarar han av att hantera dagarna utan problem.
Båda skolorna är kommunala skolor inom Uppsala kommun.
Skönt att höra att din son har fått det bättre, tack snälla för svar! Jag ser bara en lång kamp framför mig när det gäller sonens skolgång och blir så ledsen för de här barnens skull. Jag börjar tappa tron på Sveriges välfärd överhuvudtaget och på vår kommun i synnerhet. Det jag önskar för sonen är att helt få slippa våndan att "misslyckas" i skolan. Han kommer få plats på en av kommunens friskolor om vi skulle välja det alternativet. Det skulle kännas bättre än den kommunala skolan men ändå långt ifrån bra. I 4:an kommer han bli tvungen att byta till den kommunala ändå. Min skepsis handlar också mycket om kommunens sätt att (inte) ta hand om sina behövande medborgare överlag.