• Sol och Måne

AST. Bästa stället att bo på för att få en fungerande skolgång?

Som rubriken antyder skulle jag vilja ha tips på vart vi borde flytta för att vår son med autismspektrumstörning ska kunna få en fungerande skolgång. Läget i kommunen där vi bor är katastrofalt och vi ser ingen lycklig framtid här. Finns det bra skolor någonstans i Sverige och kommuner där man får hjälp? Vi har tom funderingar på en utlandsflytt om det skulle ge sonen ett bättre utgångsläge. Han är nu 4 år och går i förskolan med egen resurs.

Hur ser det ut i våra nordiska grannländer för barn med de här diagnoserna? Jag skulle även kunna tänka mig att hemundervisa honom om vi kommer fram till att det vore det bästa men det är ju kört här i Sverige.

/Uppgiven mamma

• Svar på tråden AST. Bästa stället att bo på för att få en fungerande skolgång?
  • Meriall

Kommer han gå i vanlig skola eller särskola? Om det är vanlig skola så kolla privatskolor. Tror Uppsala hade någon bra.

• Sol och Måne

Han kommer gå i vanliga grundskolan. Tack för tipset, det ska jag kolla upp ????!

• Anonym (V)

Är rädd att det skiljer sig från skola till skola inom kommunen.

Min son hade oxå resurs i förskolan, när han började skolan blev det totalt kaos och det hände allt möjligt. Skolan hade extremt svårt att hantera honom och det slutade med egen assistent och enskild undervisning och ett barn som mådde otroligt dåligt. Jag tyckte att skolan var bra eftersom de satte in resurser, dock efter mycket tjat och många möten. I efterhand har jag förstått att många av sonens problem uteslutande berodde på personalens bemötande.

Vi flyttade och bytte skola inom kommunen. På nya skolan hade personalen en helt annan kompetens och inställning. Ett helt annat bemötande! Sonen började må bra igen och kunde vara med klassen, han behövde inte längre någon enskild undervisning, ingen assistent och ingen resurs. Svårigheterna som han uppvisade i gamla skolan var som bortblåsta! Eller han har ju fortfarande samma svårigheter (adhd och autistiska drag) men efterom lärarna gör anpassningar, har struktur, förbereder, rätt bemötande osv så klarar han av att hantera dagarna utan problem.

Båda skolorna är kommunala skolor inom Uppsala kommun.

• Sol och Måne
    Anonym (V) skrev 2017-02-20 10:49:15 följande:

Min son hade oxå resurs i förskolan, när han började skolan blev det totalt kaos och det hände allt möjligt. Skolan hade extremt svårt att hantera honom och det slutade med egen assistent och enskild undervisning och ett barn som mådde otroligt dåligt. Jag tyckte att skolan var bra eftersom de satte in resurser, dock efter mycket tjat och många möten. I efterhand har jag förstått att många av sonens problem uteslutande berodde på personalens bemötande.

Vi flyttade och bytte skola inom kommunen. På nya skolan hade personalen en helt annan kompetens och inställning. Ett helt annat bemötande! Sonen började må bra igen och kunde vara med klassen, han behövde inte längre någon enskild undervisning, ingen assistent och ingen resurs. Svårigheterna som han uppvisade i gamla skolan var som bortblåsta! Eller han har ju fortfarande samma svårigheter (adhd och autistiska drag) men efterom lärarna gör anpassningar, har struktur, förbereder, rätt bemötande osv så klarar han av att hantera dagarna utan problem.

Skönt att höra att din son har fått det bättre, tack snälla för svar! Jag ser bara en lång kamp framför mig när det gäller sonens skolgång och blir så ledsen för de här barnens skull. Jag börjar tappa tron på Sveriges välfärd överhuvudtaget och på vår kommun i synnerhet. Det jag önskar för sonen är att helt få slippa våndan att "misslyckas" i skolan. Han kommer få plats på en av kommunens friskolor om vi skulle välja det alternativet. Det skulle kännas bättre än den kommunala skolan men ändå långt ifrån bra. I 4:an kommer han bli tvungen att byta till den kommunala ändå. Min skepsis handlar också mycket om kommunens sätt att (inte) ta hand om sina behövande medborgare överlag.
  • Anonym (V)
    Sol och Måne skrev 2017-02-20 13:15:14 följande:

Skönt att höra att din son har fått det bättre, tack snälla för svar! Jag ser bara en lång kamp framför mig när det gäller sonens skolgång och blir så ledsen för de här barnens skull. Jag börjar tappa tron på Sveriges välfärd överhuvudtaget och på vår kommun i synnerhet. Det jag önskar för sonen är att helt få slippa våndan att "misslyckas" i skolan. Han kommer få plats på en av kommunens friskolor om vi skulle välja det alternativet. Det skulle kännas bättre än den kommunala skolan men ändå långt ifrån bra. I 4:an kommer han bli tvungen att byta till den kommunala ändå. Min skepsis handlar också mycket om kommunens sätt att (inte) ta hand om sina behövande medborgare överlag.

Ja, det är så fruktansvärt hur man behöver kämpa för att barnen ska få det som de har rätt till. Det blir verkligen inte lika för alla! Så hemskt för alla barn som inte har föräldrar som har möjlighet/kan/vill kämpa för sina barns rätt till en fungerande skolgång. Men det ska inte behöva vara så! Det är för jävligt rent ut sagt.

Jag blir fortfarande ledsen av att tänka på hur min sons första år i skolan bröt ner honom och gjorde att han mådde så otroligt dåligt. Det blir han oxå, stackaren blir alldeles tårögd när han pratar om gamla lärare. Önskar att vi förstod redan då vilken dålig skola det var.

Jag hoppas att din son hamnar i en bra skola och inte behöver genomlida misslyckande efter misslyckande!
  • Anonym (Uppsala)
    Anonym (V) skrev 2017-02-20 10:49:15 följande:

Jag är väldigt intresserad av att höra vilka skolor det gäller, men vet inte om du vill berätta? Jag har sonen på en kommunal skola i uppsala. Det går visserligen åt rätt håll nu, men precis som du beskriver så hade min son det också hela första läsåret. Som jag har kämpat med möten hit och dit. Nu har det skett mycket personalbyten och det är mycket bättre. Första läraren var fullständigt vidrig! Sänkte sonen totalt. Känner fortfarande som att vi reparerar den skada som uppstod i samband med skolstart. Kanske du kan skriva vilken skola du är nöjd med i alla fall?
  • Anonym (V)
    Anonym (Uppsala) skrev 2017-02-20 18:33:20 följande:

Jag är väldigt intresserad av att höra vilka skolor det gäller, men vet inte om du vill berätta? Jag har sonen på en kommunal skola i uppsala. Det går visserligen åt rätt håll nu, men precis som du beskriver så hade min son det också hela första läsåret. Som jag har kämpat med möten hit och dit. Nu har det skett mycket personalbyten och det är mycket bättre. Första läraren var fullständigt vidrig! Sänkte sonen totalt. Känner fortfarande som att vi reparerar den skada som uppstod i samband med skolstart. Kanske du kan skriva vilken skola du är nöjd med i alla fall?

Tråkigt att höra att ni oxå har dåliga erfarenheter av skolan :( Så hemskt att dåliga lärare ska få förstöra barnens självkänsla och självförtroende!

Den dåliga skolan ligger ett par mil utanför stan så om din son går inne i stan kan det inte vara samma. Han bytte till Kvarngärdet och fick två fantastiska lärare som jobbar på lågstadiet där.
  • Anonym (w)

Förslagsvis en större stad där det är lite lättare att byta skola om det krävs och gärna flera kommuner tätt.

Annars är min erfarenhet att det är lärarna + rektorn som är både största tillgången och problemet oftast. Får du med dig lärare + rektor så löser sig resten. Oavsett kommun eller stadsdel.

Svar på tråden AST. Bästa stället att bo på för att få en fungerande skolgång?