AST. Bästa stället att bo på för att få en fungerande skolgång?
Är rädd att det skiljer sig från skola till skola inom kommunen.
Min son hade oxå resurs i förskolan, när han började skolan blev det totalt kaos och det hände allt möjligt. Skolan hade extremt svårt att hantera honom och det slutade med egen assistent och enskild undervisning och ett barn som mådde otroligt dåligt. Jag tyckte att skolan var bra eftersom de satte in resurser, dock efter mycket tjat och många möten. I efterhand har jag förstått att många av sonens problem uteslutande berodde på personalens bemötande.
Vi flyttade och bytte skola inom kommunen. På nya skolan hade personalen en helt annan kompetens och inställning. Ett helt annat bemötande! Sonen började må bra igen och kunde vara med klassen, han behövde inte längre någon enskild undervisning, ingen assistent och ingen resurs. Svårigheterna som han uppvisade i gamla skolan var som bortblåsta! Eller han har ju fortfarande samma svårigheter (adhd och autistiska drag) men efterom lärarna gör anpassningar, har struktur, förbereder, rätt bemötande osv så klarar han av att hantera dagarna utan problem.
Båda skolorna är kommunala skolor inom Uppsala kommun.