Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Varför måste man söka tillstånd för abort efter v.18?

Någonstans måste man ju sätta gränsen. Det kanske ska vara v 16 eller v 19. Men jag misstänker att man tagit hänsyn till både etiska och medicinska aspekter innan man satte den tiden.
    Det är garanterat inte tagit ur luften.

• sextiotalist
    Anonym (Bm) skrev 2017-02-20 11:43:32 följande:
    Tror du? Hur kommer det sig då att andra länder har helt andra gränser? Räcker med att åka till Danmark för att gränsen ska gå betydligt tidigare. Är deras gräns då "tagen ur luften"?
    Nej, jag skrev även medicinska och etiska orsaker. Danmark har väl då tagit in andra etiska faktorer som inte Sverige har.
    Deras är inte heller taget ur luften.

Polen har ju även tagit in sina etiska och medicinska (fast det senare är nog av underordnad betydelse) när de säger nej till abort.
  • sextiotalist
    Anonym (Z) skrev 2017-02-20 11:44:27 följande:

Jag tror (har dock ingen källa på om det stämmer) att gränsen är satt vid v18 för att många barn som aborternas efter den veckan överlever en abort. Det krävs alltså mer än medlet för att fostret ska dö. Det skadas dock tillräckligt för att oftast inte kunna överleva om doktorer skulle försöka rädda barnets liv efter en misslyckad abort utan barney blir istället lämnad att kvävas till döds (eftersom de inte kan andas ordentligt utan hjälp).

När denna diskussion kom upp, så visade det sig att det var något enstaka foster  detta hade hänt, troligen äldre än 18 veckor.

• sextiotalist
    Anonym (Bm) skrev 2017-02-20 11:57:01 följande:
    Nej nej nej. Ett foster i v 21+ kan leva en stund då det kommer ut. Inte överleva en abort. En läkare skulle aldrig försöka rädda ett barn som aborterats och tabletterna du får för aborten skadar inte fostret. Den ena tabletten mjukar upp livmodertappen och de andra tabletterna framkallar värkar.
    Jag tolkar ditt svar som att ett foster på 18 veckor inte ens kan överleva utanför mammans kropp (och troligen lite äldre foster än så). Dvs det spelar ingen roll hur det kom ut, det överlever inte ändå.

• sextiotalist
    Anonym (Bm) skrev 2017-02-20 11:57:59 följande:
    Menar du att något enstaka foster levt efter abort?
    Enligt den artikeln så var det  ett fåtal foster som visade livstecken (de benämndes som autonoma livstecken) efter aborten.
Svar på tråden Varför måste man söka tillstånd för abort efter v.18?