Inlägg från: Anonym (Bm) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bm)

Varför måste man söka tillstånd för abort efter v.18?

Anonym (.,lkj) skrev 2017-02-19 16:35:54 följande:

Jo jag förstår hur du menar. Men att skaffa barn är ju något man väljer i de flesta fall.  En abort ska inte vara en preventivmedelsmetod utan tas till i nödfall så att säga. Att så sent som  18 vilja göra en abort anser jag är anmärkningsvärt, borde man inte komma på det lite tidigare? Någonstans måste ju gränsen vara.

Innan v 18 är det relativt ofarligt att göra abort, hur det var när lagen skrevs vet jag inte, men troligen var det då betydligt mer riskfyllt att göra abort än att gå vidare med graviditeten och förlossningen så pass sent.

Nu har jag inte läst direkt om förlossningar osv, men jag har inte uppfattat det som något särskilt farligt   Det är en naturlig del av livet, kroppen är gjord för att klara det och det är bara i de fall det blir komplikationer som det kan vara farligt. En abort är inte naturlig, man går en onaturlig åverkan på kroppen.

OBS, jag tycker absolut att kvinnor ska ha den rätten så ingen misstolkar mig nu

Att vara gravid och föda barn är det farligaste en kvinna kan göra i många delar av världen. Att det sker så pass få dödsfall här är för att vi har så bra vård. Så jo, det är farligt att föda barn.
  • Anonym (Bm)
    sextiotalist skrev 2017-02-20 11:37:04 följande:

Någonstans måste man ju sätta gränsen. Det kanske ska vara v 16 eller v 19. Men jag misstänker att man tagit hänsyn till både etiska och medicinska aspekter innan man satte den tiden.

Det är garanterat inte tagit ur luften.

Tror du? Hur kommer det sig då att andra länder har helt andra gränser? Räcker med att åka till Danmark för att gränsen ska gå betydligt tidigare. Är deras gräns då "tagen ur luften"?
  • Anonym (Bm)
    Anonym (Z) skrev 2017-02-20 11:44:27 följande:

Jag tror (har dock ingen källa på om det stämmer) att gränsen är satt vid v18 för att många barn som aborternas efter den veckan överlever en abort. Det krävs alltså mer än medlet för att fostret ska dö. Det skadas dock tillräckligt för att oftast inte kunna överleva om doktorer skulle försöka rädda barnets liv efter en misslyckad abort utan barney blir istället lämnad att kvävas till döds (eftersom de inte kan andas ordentligt utan hjälp).

Nej nej nej. Ett foster i v 21+ kan leva en stund då det kommer ut. Inte överleva en abort. En läkare skulle aldrig försöka rädda ett barn som aborterats och tabletterna du får för aborten skadar inte fostret. Den ena tabletten mjukar upp livmodertappen och de andra tabletterna framkallar värkar.
  • Anonym (Bm)
    sextiotalist skrev 2017-02-20 11:54:22 följande:

När denna diskussion kom upp, så visade det sig att det var något enstaka foster  detta hade hänt, troligen äldre än 18 veckor.

Menar du att något enstaka foster levt efter abort?
  • Anonym (Bm)
    sextiotalist skrev 2017-02-20 12:00:27 följande:

Jag tolkar ditt svar som att ett foster på 18 veckor inte ens kan överleva utanför mammans kropp (och troligen lite äldre foster än så). Dvs det spelar ingen roll hur det kom ut, det överlever inte ändå.

Precis. De foster som lever är definitivt inte i v 18. De dör på vägen ut.
  • Anonym (Bm)
    sextiotalist skrev 2017-02-20 12:03:31 följande:

Enligt den artikeln så var det  ett fåtal foster som visade livstecken (de benämndes som autonoma livstecken) efter aborten.

Ja i det stora hela (alla aborter inräknat) kan man väl kalla det för ett fåtal. Det är ju dock något man räknar med då man har en abort i de sena veckorna att fostret kan visa livstecken(hjärtat slår,de gör andningsrörelser och ibland även rörelser med armar och ben) då det föds. Inte speciellt ovanligt bland de allra senaste aborterna.
Svar på tråden Varför måste man söka tillstånd för abort efter v.18?