• DevilsDaughter

Mjölkfritt mellanmål (kan inget om mjölkallergi)

Hej! Min son har en kompis som är mjölkallergiker som ibland följer med hem från skolan. De är ofta hemma själva efter skolan och jag behöver ha något enkelt mellanmål hemma som han/de kan äta som håller och inte blir gammalt. Han kan följa med hem två gånger på en vecka och sen dröjer det en månad innan han kommer igen så det känns onödigt att börja köpa mjölkfritt bröd tex.. Tips någon?

• Svar på tråden Mjölkfritt mellanmål (kan inget om mjölkallergi)
  • elyse

Hårt bröd håller ju länge annars. Juice och frukt. Du kan koka ägg och ha i kylskåpet.

• blairw
    DevilsDaughter skrev 2017-02-15 14:09:20 följande:

Hej! Min son har en kompis som är mjölkallergiker som ibland följer med hem från skolan. De är ofta hemma själva efter skolan och jag behöver ha något enkelt mellanmål hemma som han/de kan äta som håller och inte blir gammalt. Han kan följa med hem två gånger på en vecka och sen dröjer det en månad innan han kommer igen så det känns onödigt att börja köpa mjölkfritt bröd tex.. Tips någon?

Det mesta bröd är redan mjölkfritt, borde inte vara något problem att köpa hem det som även hela familjen kan äta. Om ni nu prompt endast köper ett visst sorts bröd som har mjölk i sig så går det ändå utmärkt att frysa in bröd och endast plocka ut så många skivor man vill ha per tillfället och tina dessa.

Finns även mjölkfri yogurt och mjölkfri "mjölk" (gjorda på havre, soja, ris eller nötter). Frukt funkar också bra, det är väl kanske något ni redan har hemma ofta också.

Lättaste är väl kanske att fråga honom bara vad han tycker om att äta? Men som sagt, mjölkfritt bröd är det mesta brödet och det kan frysas in, väldigt enkelt! Mjölkfritt påläggsmargarin finns det också, håller sig rätt länge - alla kan äta av det också. Sen beror det ju på vad för pålägg de gillar.
  • Elin 834

Bröd som man köper brukar vara mjölkfritt. Pålägg som skinka och korv är också oftast fria från mjölk.

• Ajdidodii
    Elin 834 skrev 2017-02-15 14:15:44 följande:

Bröd som man köper brukar vara mjölkfritt. Pålägg som skinka och korv är också oftast fria från mjölk.

Korv och salami brukar kunna innehålla mjölk.

TS: Vad brukar ni ha för bröd och bordsmargarin hemma i vanliga fall?
  • Pastella

Det är ju lätt att steka pannkakor med mjölkfritt margarin och havremjölk, annars fungerar oftast vanlig grillkorv(så länge korven inte steks i smör).

• Pastella
    Pastella skrev 2017-02-15 14:33:24 följande:

Det är ju lätt att steka pannkakor med mjölkfritt margarin och havremjölk, annars fungerar oftast vanlig grillkorv(så länge korven inte steks i smör).

Nu ser jag att barnen skulle fixa maten själva, då fungerar väl mackor bäst.
  • Mandelskorpan

Knäcke

Majsbröd

Riskakor (de flesta är mjölkfria, kolla)

Mackor (kolla pålägget)

Morötter, gurka, frukt - kanske finns hemma ändå?

• blairw
    Mandelskorpan skrev 2017-02-15 15:18:08 följande:

Knäcke

Majsbröd

Riskakor (de flesta är mjölkfria, kolla)

Mackor (kolla pålägget)

Morötter, gurka, frukt - kanske finns hemma ändå?

Som tillägg angående riskakor för Ts, riskakor i sig är oftast mjölkfria men de flesta smaksatta har mjölkpulver i sig.
  • Kasperina

Min 8-åring äter gärna fruktsmoothies för bebisar (han ogillar kladd) det kanske kan vara något? Man får se till så man inte tar de som har youghurt i sig.

• scanmia

Nötter och torkad frukt.
    Popcorn.
    Annars frukt och grönsaker - går liksom inte att överdosera och det är inte så att du skulle köpa annorlunda till resten av familjen ändå.
    Vill de ha mackor så kanske en burk jordnötssmör (läs ingredienslistan en extra gång så du får en som inte har mjölk) och mjölkfritt rostbröd från frysen?

• MeEmmA

Som andra säger så är de flesta bröden mjölkfria, finns små pkt med mjölkfritt smörgåsmargarin (jag köper oftast flora gjort på raps och det gillar resten av familjen också), havreyoghurt med bär och müsli, hemmagjord smoothie de kan plocka från kylen. Stek pannkakor på havremjölk och frys ner, bara att plocka fram och värma i micron. Finns hur mycket som helst! Tänk bara på att man helst även ska undvika sojaprodukter om kompisen ät mjölkproteinallergiker.

• MeEmmA

Just det, när du kollar på innehållsförteckningar så ska du också undvika vasslepulver (många som inte känner till det).

• Mandelskorpan
    blairw skrev 2017-02-15 15:20:26 följande:

Som tillägg angående riskakor för Ts, riskakor i sig är oftast mjölkfria men de flesta smaksatta har mjölkpulver i sig.

Ja det stämmer, jag köper bara naturella. Kryddblandningar generellt kan innehålla allt möjligt skumt. Så rena livsmedel som möjligt är en bra regel. Typ varsin morot :)
  • blairw
    Mandelskorpan skrev 2017-02-16 07:32:58 följande:
    Ja det stämmer, jag köper bara naturella. Kryddblandningar generellt kan innehålla allt möjligt skumt. Så rena livsmedel som möjligt är en bra regel. Typ varsin morot :)
    Och Holiday dipmix (den enda mjökfria chips dipmixen) + havre creme fraiche när man vill lyxa till den där moroten ;) 
  • Mandelskorpan
    blairw skrev 2017-02-16 19:22:40 följande:

Och Holiday dipmix (den enda mjökfria chips dipmixen) + havre creme fraiche när man vill lyxa till den där moroten ;) 

Haha ja den har vi också köpt någon gång! Chips kan för övrigt vara helt ok men kanske inte så lämpligt som mellanmål då kanske :)
Svar på tråden Mjölkfritt mellanmål (kan inget om mjölkallergi)