• Stårschan

När tycker du att abort är okej?

Alltid OK så länge fostret inte är levnadsdugligt utanför moderns kropp.

• Stårschan
    nevermind skrev 2017-02-15 23:31:37 följande:
    Håller med dig. Är förmodligen en hel drös aborter som görs för att sexet var oskyddat.
    Må så vara, men är det bättre att tvinga dessa oönskade barn att födas som ett slags straff för att föräldrarna var oansvariga? Påtända? Korkade?

Nej, det är mycket bättre att ha ett förlåtande system som inte lägger några moraliska värderingar i varför en gravid kvinna önskar sin abort. Det är verkligen inget lätt beslut att ta, och orsakerna till abort varierar från individ till individ. Då får vi helt enkelt leva med att några oansvariga serieaborterande kvinnor slinker med - på samma sätt som samhället kostar på fri skolgång åt alla, trots att sorgligt nog mångas utbildning aldrig kommer att komma det svenska samhället tillgodo.

Bäst vore förstås om alla som inte vill sätta barn till världen vore ansvariga och alltid använde preventivmedel, och om alla dessa preventivmedel fungerade som de skulle.

Att tro att folk skulle avstå från sex på grund av risken för oönskade graviditeter är så naivt att det är skrattretande.
  • Stårschan
    Anonym (Hmm) skrev 2017-02-16 11:40:15 följande:

Innan v 12 är "ok" i mitt tycke. Efter det så får det bero på fel på fostret eller fara för kvinnans liv. Abort på grund av kön borde definitivt förbjudas helt.

Sen kan jag även tycka att upprepade aborter av samma person borde uppmärksammas mer av sjukvården. Känner flera som gjort över 5 aborter och där den enda anledningen tyvärr varit att de inte orkat ordna preventivmedel eller haft råd att fixa något. Fånga upp dessa och där det behövs, erbjud gratis preventivmedel. Oavsett hur oberörd en person verkar så tror jag inte det är speciellt nyttigt vare sig fysiskt eller psykiskt att genomgå flera aborter.

Klokt!
  • Stårschan
    Anonym (Kvinnan) skrev 2017-02-16 20:39:53 följande:
    Istället att göra abort ,skydda er i första hand.Har använd p-piller i många år och har inte blivit gravid.Sen har jag två barn,men dom kom ju till när jag slutat med p-piller.Så alla kvinnor behöver aldrig göra abort.Sen kan det hända en olycka,men det skadar inte att vara noggrann.
    Du menar säkert väl, men din naiva åskådning blir väldigt provokativ för alla oss som blivit oönskat gravida trots skydd.

Ta dig själv som exempel. Du "vet" ju att dina p-piller fungerar för dig eftersom de har gjort det hittills. Men om de en dag fallerar så att du blir gravid ändå, ska du då skylla dig själv och tvingas föda barnet för att du varit slarvig och inte skyddat dig ordentligt? Du hade ju kunnat avstå från sex om du inte hade velat ha fler barn, eller?

Jag håller helt med om att det bästa vore om ingen någonsin tvingades genomgå en abort, men vi ska vara otroligt tacksamma över att det alternativet finns.
  • Stårschan
    Anonym (Nova) skrev 2017-02-19 20:11:27 följande:
    Förstår inte frågan? Om man har blivit våldtagen har man själv inte gjort valet att riskera att bli gravid, man kan ha haft psykiska men osv som gjort att man hamnat i en depression eller fått PTSD, man kanske upptäcker graviditeten senare pga detta. Man kan förneka symptomen för att man är i förnekelse av vad som hänt tex. 
    Så det hela handlar helt och hållet om att du ska pådyvla kvinnor din egen skeva moral bara för att det passar dig, och för att du vill straffa kvinnor som blivit oönskat gravida.

Tankeexperiment. Om man använder hormonspiral är det vanligt att mensen helt uteblir. Fattar du hur lång tid det skulle ta för en kvinna att ens börja misstänka att hon är gravid om hon skyddar sig på så sätt? Visst, om mensen kommer regelbundet en viss dag i månaden så är det ju lätt att märka om den helt plötsligt uteblir, men den som har oregelbunden mens har inte alls samma möjlighet att hålla koll.

Varför vill du så gärna få fler oönskade barn att födas. Tror du att de skulle tacka dig?
  • Stårschan
    Anonym (Va) skrev 2017-02-21 13:11:00 följande:

Bara okej om det är resultat av våldtäkt eller om fostret har allvarlig sjukdom, missbildning eller kromosomavvikelse.

Är man mogen nog att ha sex får man se till att skydda sig!

Suck. Ännu en som tror att alla preventivmedel är säkra. Eller att det är bättre för kvinnan/barnet/samhället att låta en missbrukande tjej tvingas föda barn istället för att göra abort för att hon glömde att ta sina piller. Jag blir så less på alla moralister som sitter på sina höga hästar och vill göra sig av med en rättighet som våra - ännu levande! - förmödrar har slagit sig blå för att driva igenom. Men du ser förstås hellre att kvinnor dör i sviterna av illegala aborter, för det är väl bara rätt åt dem i dina ögon.
  • Stårschan
    Anonym (Va) skrev 2017-02-21 13:31:34 följande:
    Du får sucka så mycket du vill. Återkom då du sett ett barn fött prematur kämpa för sitt liv.
    Varför? Vad räknar du som ett prematurbarn? Knappast den geleartade lilla klump man trycker ur sig vid en tidig abort, men jag vet ju inte. Du kanske tycker det?
  • Stårschan
    Anonym (Va) skrev 2017-02-21 13:46:34 följande:
    Jag har fått MA i v.14 och missfall i v.8, båda räknade jag som barn. Jag anser att det är ett liv oavsett vad du anser. Det skiljer dig från mig, jag vet att min åsikt är min personliga uppfattning medan du tycks tro att din åsikt är ett faktum och en absolut sanning.
    Nja, du får ha din åsikt hur mycket du vill. Jag skulle aldrig drömma om att försöka tvinga dig eller någon annan att göra abort mot sin vilja. Inte ens om ditt liv stod på spel. Men lägg dig inte i hur andra gör, utan låt dem lösa sina livsbekymmer så gott de kan. En abort är inte något någon gör för sitt höga nöjes skull, utan för att alternativet hade varit värre.

Jag beklagar verkligen att du drabbades av missfall, och förstår att du räknade dem som barn eftersom de var önskade.

Grisar, rödspättor, råttor, kackerlackor, malariamyggor, pilgrimsmusslor och kycklingar är också liv. Och ja, jag anser att olika liv är olika mycket värda. Kattens liv är för mig mer värt än råttans, fjärilens mer än knottens, och mammans mer än fostrets.
  • Stårschan
    Anonym (.) skrev 2017-02-21 14:48:29 följande:
    Nu är jag iofs för fri abort i nuvarande form och inte för att hindra någon att avsluta sin graviditet men varför känner du behov av att dra exempel på "olämpliga mödrar" i abortdiskussion?
    Antingen är det fel att döda embryo/foster eller så är det inte. Betraktar vi det som en mänsklig varelse vore i princip risk för moderns liv vara enda acceptabla anledningen för abort. Talar vi om en cellanhopning utan mänskligt värde spelar anledningen till aborten ingen som helst roll.

Tror du för övrigt att den missbrukande tjejen är representativ för aborter? Mitt intryck är att graviditeter hos de grupper som ofta ifrågasätts när de skaffar barn (unga, lågutbildade, otrygg social situation, psykiatrisk problematik och/eller beroendeproblematik) ofta medvetet planerar barn och fullföljer graviditeter, gärna i någon ny eller svajig relation. Krasst uttryckt föräldrar som ofta har mindre av känslomässig och social trygghet att erbjuda barnet än stabila föräldrar med oplanerade barn.

De som gör aborter kan lika gärna vara (drar exempel jag vet om) frisk 30-årig bibliotekarie vars sambo vill vänta några år till, 32-årig kulturarbetare vars make vill ha barn men som själv tycker det skulle vara dumt när hon nyss börjat nytt jobb - om ett halvår skulle passa bättre. etc
    Anonym (B) har egentligen redan svarat för mig (tack B!), men jag tror naturligtvis inte alls att missbrukerskan är representativ. Jag själv var tillexempel redan tvåbarnsmor när jag gjorde min abort, då jag råkat bli gravid trots kopparspiral som funkat felfritt fram till dess. Jag visste mycket väl vad det innebär både att vara gravid, att föda, samt inte minst att ansvara för ett litet liv som ska uppfostras och älskas. Det finns ju en anledning till att jag använder preventivmedel - jag VET att jag inte ska ha fler barn. Nästa unge i familjen ska bli ett barnbarn - om jag har tur. Inte ett som kommer ur mig. Min kropp, mitt beslut.
  • Stårschan
    Anonym (Nationell) skrev 2017-02-21 18:28:06 följande:
    Du har en fruktansvärd människosyn, det är inte bara din kropp det handlar om när det gäller att utföra ett mord på en annan människa.
    Fruktansvärd människosyn för att jag bryr mig mer om de levande än de som ännu inte finns till? Hårda ord för att komma från en som hyllar diktatorer som förespråkar tortyr och dödsstraff...
Svar på tråden När tycker du att abort är okej?