• Anonym (Va)

När tycker du att abort är okej?

Bara okej om det är resultat av våldtäkt eller om fostret har allvarlig sjukdom, missbildning eller kromosomavvikelse.

Är man mogen nog att ha sex får man se till att skydda sig!

• Anonym (Va)
    Stårschan skrev 2017-02-21 13:21:31 följande:

Suck. Ännu en som tror att alla preventivmedel är säkra. Eller att det är bättre för kvinnan/barnet/samhället att låta en missbrukande tjej tvingas föda barn istället för att göra abort för att hon glömde att ta sina piller. Jag blir så less på alla moralister som sitter på sina höga hästar och vill göra sig av med en rättighet som våra - ännu levande! - förmödrar har slagit sig blå för att driva igenom. Men du ser förstås hellre att kvinnor dör i sviterna av illegala aborter, för det är väl bara rätt åt dem i dina ögon.

Du får sucka så mycket du vill. Återkom då du sett ett barn fött prematur kämpa för sitt liv.
  • Anonym (Va)
    Stårschan skrev 2017-02-21 13:37:39 följande:

Varför? Vad räknar du som ett prematurbarn? Knappast den geleartade lilla klump man trycker ur sig vid en tidig abort, men jag vet ju inte. Du kanske tycker det?

Jag har fått MA i v.14 och missfall i v.8, båda räknade jag som barn. Jag anser att det är ett liv oavsett vad du anser. Det skiljer dig från mig, jag vet att min åsikt är min personliga uppfattning medan du tycks tro att din åsikt är ett faktum och en absolut sanning.
  • Anonym (Va)
    Stårschan skrev 2017-02-21 14:05:44 följande:

Nja, du får ha din åsikt hur mycket du vill. Jag skulle aldrig drömma om att försöka tvinga dig eller någon annan att göra abort mot sin vilja. Inte ens om ditt liv stod på spel. Men lägg dig inte i hur andra gör, utan låt dem lösa sina livsbekymmer så gott de kan. En abort är inte något någon gör för sitt höga nöjes skull, utan för att alternativet hade varit värre.

Jag beklagar verkligen att du drabbades av missfall, och förstår att du räknade dem som barn eftersom de var önskade.

Grisar, rödspättor, råttor, kackerlackor, malariamyggor, pilgrimsmusslor och kycklingar är också liv. Och ja, jag anser att olika liv är olika mycket värda. Kattens liv är för mig mer värt än råttans, fjärilens mer än knottens, och mammans mer än fostrets.

Jag tror att vi egentligen tycker ganska lika, även om vi uttrycker oss olika. Skillnaden är att jag tror att många tar abort lättvindigt, det tycks inte du tro.
  • Anonym (Va)
    Anonym (hm) skrev 2017-02-21 21:08:45 följande:

Jag håller med om att v.16 vore mycket mer rimligt som gräns med tanke på vilka grunder man baserade besluten om fri abort till v.18 och uppskov till v.22 på, om vi nu ska prata vetenskap och juridik. Grunden för det när lagen skrevs 1974 var att det skulle finnas en säkerhetsmarginal till livsdugligheten utanför livmodern med hjälp av neonatalvård. 1974 gick den absoluta gränsen för vilka barn man kunde rädda till livet vid v.24 (även om den hos gemene man ansågs vara v.28), varför man valde v.22 som övre gräns med särskilt tillstånd från socialstyrelsen för att även ha en marginal för feldateringar. Dessutom skulle kvinnans psykiska hälsa värnas och även vårdpersonalens genom denna säkerhetsmarginal. Nu finns inte den säkerhetsmarginalen kvar i och med att barn födda i Sverige i v.21+4 har överlevt, och gränsen för abort i Sverige är v.21+6. Det finns kvinnor som får veta i v.25 eller v.35 att barnet inte kommer att klara graviditeten. Det är givetvis ett fruktansvärt besked att få men där är abort inte ett alternativ så då jobbar man med psykosocialt stöd istället.

Tack för ett mycket bra inlägg.
Svar på tråden När tycker du att abort är okej?