Inlägg från: Anonym (EmmaJ) |Visa alla inlägg
  • Anonym (EmmaJ)

När tycker du att abort är okej?

Anonym (Kvinnan) skrev 2017-02-15 21:25:55 följande:

Eftersom abort är kvinnans rätt,används det vissa gånger som preventivmedel .Det är inte ok,det kostar ju samhället ochså.

Nej abort används aldrig som preventivmedel.
  • Anonym (EmmaJ)
    Anonym (Kvinnan) skrev 2017-02-15 21:56:06 följande:

Det är inte preventivmedel ,men har används som detta.Alla skyddar sig inte nämligen hela tiden.

Abort kan inte användas som preventivmedel eftersom det inte preventerar graviditet.
  • Anonym (EmmaJ)
    Anonym (mia) skrev 2017-02-15 22:09:02 följande:

Visserligen inte, men väl att ett barn blir till. . .

Själv är jag för abort, mest för att konsekvenserna av att förbjuda är så hemska.

Preventivmedel innebär att förebygga att graviditet uppstår.
  • Anonym (EmmaJ)
    Anonym (hm) skrev 2017-02-15 23:15:35 följande:

Kopparspiral borde alltså inte heller kallas preventivmedel...

Jo. Graviditeten är påbörjad när ett befruktat ägg fäst i livmodern. En spiral, t ex, som förhindrar att detta sker preventerar därmed graviditet.
  • Anonym (EmmaJ)
    Anonym (mia) skrev 2017-02-16 10:45:31 följande:

Självklart förstår jag att det var så du tänkte, men att "arbeta preventivt" innebär ju bara att arbeta innan något händer. Ska man märka ord ska det vara lite mer genomtänkt. . . 

Du lever tydligen inte som du lär. För då hade du tänkt på att "arbeta preventivt" och "preventivmedel" är olika saker.
  • Anonym (EmmaJ)
    Anonym (mia) skrev 2017-02-16 11:02:54 följande:

Det är knappast så olika saker. Preventivt är preventivt. Det är det ordet som ingår i sammansättningen.

Nåväl, det var mest en skämtsam kommentar, men det gick långt över huvudet märker jag.

Jo det är olika saker. Preventivt arbete kan ske på olika sätt, i olika sammanhang, med olika metoder. Preventivmedel som det handlade om här är specifikt de mekaniska eller medicinska medel som finns för att förebygga att en graviditet uppstår. Inget annat. Och eftersom en abort inte förhindrar att graviditet uppstår utan avslutar en redan påbörjad och bekräftad sådan kan det inte användas som preventivmedel.

Ska man läxa upp andra bör man ha koll.

Tack och adjö.
Svar på tråden När tycker du att abort är okej?