Veganer - är ni mot abort?
Jag har funderat på samma sak. Är det värre att döda en räka (genom att avlägsna honom från miljön han kan leva i) än att avlägsna ett foster från sin miljö. Ser absolut en etisk koppling här...
Jag har funderat på samma sak. Är det värre att döda en räka (genom att avlägsna honom från miljön han kan leva i) än att avlägsna ett foster från sin miljö. Ser absolut en etisk koppling här...
Det lever inte på egen hand än, så i mina ögon är det ett "möjligt liv", "ett korn påväg att bli en människa".
Hur du ser på det har inget att göra med hur jag ser på det, så du kan gott göra ett eget inlägg om du är mot abort.
I min värld är en anledning till att vara vegan att man inte vill "leva" på bekostnad av ngn annan när det går att låta bli. Att djurens rätt till sitt eget fria liv står högre än människans rätt att döda det/kontrollera det för att få mat/material från djuret. I ett sådant fall förstår jag exempelvis varför odlad honung (bikupor) går bort, men även vildhonung (djuret har ju producerat honungen med ett för djuret nyttoändamål.
DÄREMOT, en helt ärlig fråga - borde det inte exempelvis gå att använda skinn från självdöda, vilda djur (om man nu prompt vill ha skinnskor/kläder)?
Vad gäller abort ser jag själv inget givet likhetstecken mellan att vara vegan och därmed emot abort - fostret är ingenting vi människor utnyttjar för vår egen tillfredställelse och som skapas enkom för att behaga oss.
Nej det sa jag inte.