Inlägg från: Vive7890 |Visa alla inlägg
  • Vive7890

Varför äter inte fler veganskt?

Tecum skrev 2017-02-12 19:51:34 följande:

Djur lider inte ett dugg av att bli uppätna, då är de redan döda... Möjligen kan de lida av att bli slaktade, men avsikten är att det går snabbt och smärtfritt.

Om vi inte åt kor, grisar och får hade de inte funnits öht. Varför är det bättre att utrota dem? Att djur i Sverige lider under uppfödningen är en myt, de flesta har det bra. De får mat, skydd och veterinärvård.

Suck.
  • Vive7890
    Cillion skrev 2017-02-12 19:54:48 följande:

Det förstår väl jag med. Jag är inte dum. Men det jag har försökt säga i alla mina inlägg är att den typen av studier orkar jag inte nu.

Har du själv, eller har haft, småbarn? Det är inte en massa energi och tid över då. Jag har inte sovit ordentligt på sex år. På tisdagar är det fotboll och på onsdagar gymnastik. Föräldramöten, tandläkartider, skridskoinköp, tvätta leriga galonisar, laga byxknän mm mm. Det finns andra saker som har högre prioritet nu.

Frågan var varför inte fler är veganer och jag svarade. Förstår inte varför jag blir så ifrågasatt?

Jodå inga problem med småbarn och vegansk kost tycker jag.

Trist att du inte får sova. En gör så gott en kan. Poängen för min del är bara att det är inte jätte svårt.

Ifrågasatt brukar en bli i diskussionsforum ;)
  • Vive7890
    Bergis skrev 2017-02-12 19:56:51 följande:

Tecum ställer dock en intressant fråga. Är det bättre att inte leva alls än det liv som köttindustrin har att erbjuda?

Ja det är bättre att inte födas skulle jag säga då.
  • Vive7890
    Vive7890 skrev 2017-02-12 20:00:27 följande:

Ja det är bättre att inte födas skulle jag säga då.

Ingen ska behöva födas till fångenskap med eTT liv som bara handlar om att bli tillräckligt stor för att ätas upp eller producera bröstmjölk eller att ens ofödda barn ska tas av en.
  • Vive7890
    Cillion skrev 2017-02-12 20:03:24 följande:

Du har eller har inte småbarn? Blev du vegan från att ha varit köttätare när de var små? Det är ju det du tycker att andra ska klara.

Visst blir man ifrågasatt i ett forum. Men jag svarade på din fråga och du verkar mer intresserad av att säga att jag har fel än att få svar på din fråga. Du ställer inga följdfrågor som rör just varför jag inte är vegan utan försöker bara få mig att bli det.

Inte hela världen, men uppsåtet med tråden verkar inte vara det som står i trådstarten.

Var jag otydlig. Jo jag har småbarn. Som jag skrev har jag inga problem med att laga vegansk kost.
  • Vive7890
    Cillion skrev 2017-02-12 18:52:30 följande:

Jag orkar inte. Jag skulle behöva planera min mat mer och behöva lära mig en del nytt om näringsinnehåll - eller så skulle jag få äta kosttillskott och det känns så otroligt löjligt - att inte kunna laga ordentlig mat till sig och sina barn - så det kan jag bara inte med, av någon sorts stolthetsskäl eller nåt.

Jag är vegetarian sedan 20 år tillbaka.

Här är ditt eget svar... vad tycker du jag ska fråga mer?

Du orkar inte.... jag har bara sagt att det inte är svårt...
  • Vive7890
    bullen1984 skrev 2017-02-12 20:05:33 följande:

dessutom behöver man inte ens lära sig massa nya rätter. Jag brykar göra vagansk korvstroganoff där jag byter ut korven till vegankorv, och grädden till havregrädde. 

hamburgare - byt ut köttet mot vegokött.

köttfärsås - byt ut köttfärsen mot veganfärs.

ostmacka. köp veganost. 

köttbullar med potatis. köp veganbollar.

cilligryta - byt ut köttet mot oumpf

Det finns inga ursäkter.

Word!
  • Vive7890
    Cillion skrev 2017-02-12 20:03:24 följande:

Du har eller har inte småbarn? Blev du vegan från att ha varit köttätare när de var små? Det är ju det du tycker att andra ska klara.

Visst blir man ifrågasatt i ett forum. Men jag svarade på din fråga och du verkar mer intresserad av att säga att jag har fel än att få svar på din fråga. Du ställer inga följdfrågor som rör just varför jag inte är vegan utan försöker bara få mig att bli det.

Inte hela världen, men uppsåtet med tråden verkar inte vara det som står i trådstarten.

Sorry för spam skickade iväg lite väl tidigt. Ja men faktiskt gick hela familjen från att vara omedvetna köttätare till att bli veganer från en dag till en annan. Detta kan jag förstå verkar konstigt för andra men för oss var det självklart när vi läst på. Går som inte att ursäkta sitt beteende då kände vi.
  • Vive7890
    cosinus skrev 2017-02-12 20:11:49 följande:

Veganskt är inget som eg tilltalar mig men hade gärna lagar mer vegetariskt. Väljer det oftast om jag äter lunch ute.

Ena barnet är dock allergiskt mot nötter,mandel, jordnötter och alla baljväxter så jag tycker det är rätt svårt att få till bra vegetariska rätter till hela familjen. Klart vi äter det ibland ändå men jag hade gärna velat ha mer vegetariskt.

Men var någon några jättebra recept på vegetariska/veganska rätter utan något av ovanstående och utan quorn för det äter de inte så tar jag gärna emot :)

Bra att försöka tänker jag men svårt med allergier såklart. Fungerar ärtor? Ärtor och linser är ju också en bra proteinkälla :)
  • Vive7890
    Bergis skrev 2017-02-12 20:16:08 följande:

Vad har du läst på då? Det kan ju knappast vara sociologi.

Människan är inskränkt och avvikare bestraffas. Av den anledningen skulle jag aldrig få för mig att låta familjen äta vegansk kost. Speciellt barnen skulle få problem.

Medicinsk vetenskapliga studier. Finns massor nu du som är vetgirig. Lycka till!
  • Vive7890
    Bergis skrev 2017-02-12 20:24:04 följande:

Det ger stöd för hög andel av vegetabilier, ja. Fast inte vegansk kost.

Plant based får du söka på om du ska hitta vegansk kost på ex. Pub med. Du får ju såklart läsa flera studier, så gjorde jag iaf. Vegan är en livstil inte bara kost men i Sverige vet inte folk att en vegetarian egentligen är samma som vegansk kost. Ägg och mjöl är är lakto ovo... men det kanske du visste. Men lättare att söka om en vet vad det står för.
  • Vive7890
    Cillion skrev 2017-02-12 20:34:10 följande:

Ärtor och linser är baljväxter.

Oops my bad tänkte linser och ärtor är ur samma. Tack
  • Vive7890
    Minniemousemommy skrev 2017-02-12 20:42:13 följande:

För att det är äckligt, det är dyrare och jag mår inte bra av det. Jag måste äta massa vitaminer och det orkar jag inte, hatar att ta tabletter. 

Dyrare är det knappast. Vet inte varför du skulle behöva äta en massa tabletter. Som vegan behöver du endast b12 tillskott.
Svar på tråden Varför äter inte fler veganskt?