• Lerumsmamma

betala underhåll vid delad vårdnad??

Min sambo vill separera. Jag är föräldraledig med en 3 månaders baby och vi har även en 2,5-åring och en 4-åring ihop. Jag kommer vara studerande eller arbetssökande efter föräldraledigheten. Min sambo är höginkomsttagare med en lön på 60.000kr och 65 nästa år. Har hört att om den ena tjänar mycket mer än den andra som i vårt fall så måste han betala underhåll för alla 3 barnen trots delad vårdnad? Någon som vet om detta stämmer? Och vilka belopp per barn det kan röra sig om när han tjänar så mycket å jag inte har arbete? Tacksam för svar

• Svar på tråden betala underhåll vid delad vårdnad??
  • Lerumsmamma
    Femblirsex skrev 2017-02-12 14:30:09 följande:

Det har att göra med hur barnen bor inte beroende på inkomst.

Bor barnen heltid hos dig ska han betala underhåll oavsett inkomst

Bebisen kommer bo heltid hos mig men de 2 andra varannan vecka. Men i nuläget vet jag varken hur jag ska få lägenhet utan inkomst med 3 små barn eller hur jag ska kunna försörja dom med endast barnbidrag? Vart vänder jag mig för hjälp i sådana frågor?
  • Lerumsmamma
    athanatos skrev 2017-02-12 14:43:30 följande:
    Släkt och vänner skulle jag säga. Soc kanske om du har lite tur.
    Har ingen släkt här, flyttat 40 mil från dem å de har själva det tufft ekonomiskt så där finns ingen hjälp att hämta. Vänner kan jag inte bo hos med 3 små barn. De har fullt upp med sina egna barn.. å har nästan inga vänner kvar, vi träffar nästan bara sambons vänner har han sett till :(
  • Lerumsmamma
    athanatos skrev 2017-02-12 14:49:33 följande:
    Syftade mer på att vänne roch släkt kunde hjälpa dig med kontakter att skaka fram bostad och jobb.
    Har inga sådana kontakter tyvärr :( och jag kan inte ta jobb när jag är föräldraledig med en knappt 4-månaders baby :(
  • Lerumsmamma
    äldreochklokare skrev 2017-02-12 15:40:21 följande:

har du juristhjälp? Om det anses att du har svårare hitta ny bostad kan du tilldömas att du har störst behov av er bostad och han får flytta.

Jag har inte råd att köpa ut honom från huset å ännu mindre att klara betala huslånet så jag måste flytta även om jag har störst behov av huset :( det är tyvärr ingen hyresrätt :(
Svar på tråden betala underhåll vid delad vårdnad??