• Lerumsmamma

betala underhåll vid delad vårdnad??

Min sambo vill separera. Jag är föräldraledig med en 3 månaders baby och vi har även en 2,5-åring och en 4-åring ihop. Jag kommer vara studerande eller arbetssökande efter föräldraledigheten. Min sambo är höginkomsttagare med en lön på 60.000kr och 65 nästa år. Har hört att om den ena tjänar mycket mer än den andra som i vårt fall så måste han betala underhåll för alla 3 barnen trots delad vårdnad? Någon som vet om detta stämmer? Och vilka belopp per barn det kan röra sig om när han tjänar så mycket å jag inte har arbete? Tacksam för svar

• Svar på tråden betala underhåll vid delad vårdnad??
  • Femblirsex

Det har att göra med hur barnen bor inte beroende på inkomst.

Bor barnen heltid hos dig ska han betala underhåll oavsett inkomst

• Lerumsmamma
    Femblirsex skrev 2017-02-12 14:30:09 följande:

Det har att göra med hur barnen bor inte beroende på inkomst.

Bor barnen heltid hos dig ska han betala underhåll oavsett inkomst

Bebisen kommer bo heltid hos mig men de 2 andra varannan vecka. Men i nuläget vet jag varken hur jag ska få lägenhet utan inkomst med 3 små barn eller hur jag ska kunna försörja dom med endast barnbidrag? Vart vänder jag mig för hjälp i sådana frågor?
  • athanatos
    Lerumsmamma skrev 2017-02-12 14:39:57 följande:
    Bebisen kommer bo heltid hos mig men de 2 andra varannan vecka. Men i nuläget vet jag varken hur jag ska få lägenhet utan inkomst med 3 små barn eller hur jag ska kunna försörja dom med endast barnbidrag? Vart vänder jag mig för hjälp i sådana frågor?
    Släkt och vänner skulle jag säga. Soc kanske om du har lite tur.
  • zemer
    Lerumsmamma skrev 2017-02-12 14:27:17 följande:

Min sambo vill separera. Jag är föräldraledig med en 3 månaders baby och vi har även en 2,5-åring och en 4-åring ihop. Jag kommer vara studerande eller arbetssökande efter föräldraledigheten. Min sambo är höginkomsttagare med en lön på 60.000kr och 65 nästa år. Har hört att om den ena tjänar mycket mer än den andra som i vårt fall så måste han betala underhåll för alla 3 barnen trots delad vårdnad? Någon som vet om detta stämmer? Och vilka belopp per barn det kan röra sig om när han tjänar så mycket å jag inte har arbete? Tacksam för svar

Underhåll har ingenting med vårdnaden att göra. Det beror på vart barnen bor.
  • Lerumsmamma
    athanatos skrev 2017-02-12 14:43:30 följande:
    Släkt och vänner skulle jag säga. Soc kanske om du har lite tur.
    Har ingen släkt här, flyttat 40 mil från dem å de har själva det tufft ekonomiskt så där finns ingen hjälp att hämta. Vänner kan jag inte bo hos med 3 små barn. De har fullt upp med sina egna barn.. å har nästan inga vänner kvar, vi träffar nästan bara sambons vänner har han sett till :(
  • Femblirsex

På försäkringskassans hemsida finns ett verktyg där man kan räkna ut vad underhållet bör vara. Om man nu kan komma överens.

Minimum är väl 1500 ca per barn om dom nu bor mest hos dig.

Så i ditt fall ska han betala minimum 1500 för bebis

Men gå in på försäkringskassan o räkna dom kommer med ett förslag.

Jag var i samma sits som nu fast med två barn, mitt ex betalade bara minimum o vi tog det via försäkringskassan annars hade jag nog inte fått något alls... Jag pluggade under den tiden, fick också bostadsbidrag, det lär du ju också få!

• athanatos
    Lerumsmamma skrev 2017-02-12 14:45:57 följande:
    Har ingen släkt här, flyttat 40 mil från dem å de har själva det tufft ekonomiskt så där finns ingen hjälp att hämta. Vänner kan jag inte bo hos med 3 små barn. De har fullt upp med sina egna barn.. å har nästan inga vänner kvar, vi träffar nästan bara sambons vänner har han sett till :(
    Syftade mer på att vänne roch släkt kunde hjälpa dig med kontakter att skaka fram bostad och jobb.
  • Tyrfing

Sedan har du rätt till bostadsbidrag. 
    Har du någon a-kassa? Om inte så är det mest förmånligt att studera istället. Då blir det ca 11000 inkl bidragen för 4 veckor. 

• Nyfikna72

Ni får göra hur ni vill om ni är överens men som utgångspunkt så är det ju så att har man ett barn halva tiden var så är man inte underhållsskyldig. Men sen är det ju upp till er om ni kan komma överens om nånting för det.

• äldreochklokare

har du juristhjälp? Om det anses att du har svårare hitta ny bostad kan du tilldömas att du har störst behov av er bostad och han får flytta.

• MadHatter

Det jag känner till är följande

Bebisen som bor heltid har du rätt till underhållsbidrag för.

Du kan ansöka om underhålsstöd vid växelvist boende för de andra barnen hos fk om du har låg inkomst. Då är det fk du får underhåll av och inte pappan.

När inkosmtskillnaden är stor mellan föräldrarna kan man ha rätt till underhållsbidrag från den andra föräldern även vid växelvist boende. För att få hjälp att räkna it ett sådant bidrag kan man boka webmöte med försäkringskassan.

• Lerumsmamma
    athanatos skrev 2017-02-12 14:49:33 följande:
    Syftade mer på att vänne roch släkt kunde hjälpa dig med kontakter att skaka fram bostad och jobb.
    Har inga sådana kontakter tyvärr :( och jag kan inte ta jobb när jag är föräldraledig med en knappt 4-månaders baby :(
  • Lerumsmamma
    äldreochklokare skrev 2017-02-12 15:40:21 följande:

har du juristhjälp? Om det anses att du har svårare hitta ny bostad kan du tilldömas att du har störst behov av er bostad och han får flytta.

Jag har inte råd att köpa ut honom från huset å ännu mindre att klara betala huslånet så jag måste flytta även om jag har störst behov av huset :( det är tyvärr ingen hyresrätt :(
  • Marreswe

Nu ska jag informera er även om ni har delad vårdnad så är de den som sköter om barnet dom har rätt till underhålls bidrag även om ni bor under samma tak har du rätt att kräva dem pengarna ring bara FK så hjälper dem dig . Åter igen så är de folk som är experter utan vetskap om hur saker funkar som lägger sig i något dem inte kan. Jag och min tjej har en sån på 4 månader men jag jobbar 175% jag e aldrig hemma och jag gillarninte de men just nu måste jag jobba så jah gör och jag betalar underhålls bidrag även fast vi bor tillsammans under samma tak . Så de har med att göra hur mycket tid man lägger på sitt barn

• Pappaknut1985

Om ni nu har hus så bör ju lånet stå på bägge eller är det bara på honom? står det på honom har du inget val än att flytta ut om inget annat bestäms. Har ni dock gemensamt lån så har ni/han två val, antingen köpa ut dig (där får du en slant som kan räcka ett tag) eller att ni säljer huset och delar på pengarna.

Vad gäller boende blir det svårt. Det man kan göra är att ringa alla dess hyresvärdar som finns. Vända sig till allmänheten/vänner. (Facebook osv) och bara hålla tummarna att det dyker upp en lägenhet. Soc har svårt att bara ge en lägenhet men dom hjälper givetvis till med pengar till mat/hyra/kläder. Även om det inte är mycket så överlever man iallafall. Nackdelen är att för att få det behöver du en bostad/adress. Lika gäller bostadsbidrag. Så länge ni har delad vårdnad och har varannan vecka kommer han aldrig behöva betala underhåll. Vad ovanstående pratar om verkar vara något typ av miss eller att personen i fråga helt enkelt blivit lurad av sitt ex. Vad gäller för det mista barnet är minsta beloppet 1500 kr. Där baseras en del av hur mycket personen tjänar men även vad som inhandlas. Alltså vem som kommer stå för konstaderna för barnet. Även om barnet bor hos dig kanske han betalar mat/kläder och då får du inga pengar från dem. Även vad du har för inkomst och utgifter.

Att studera innebär att du kommer få ca 11000 kr i månader eller mer. Du får tillägg för varje barn du har. Du kan även vid detta tillfälle jobba en mindre tid så länge du inte jobbar för mycket för då drar dom in csn. Du har även vid detta tillfälle rätt att söka bostadsbidrag men beroende på utgifter och inkomst så kan det bli antingen nån hundring i månaden eller mer om du har höga utgifter som rör boendet. 

Som sagt,boende är svårt men ta reda på ALLA privata och ej privata hyresvärdar som finns där du bor. Ta kontakt och ligg på dem. Dom flesta har ledigt men man ser det aldrig. Ring 1/gång veckan till alla så kommer du snart ha en lägenhet. Vår lokala hyresvärd (som inte är privat) har vid tillfällen gett folk lägenheter bara för att dom har ringt och tjatat tillräckligt. Man får ha lite skin på näsan och en jävla vilja.Va inte kräsen utan ta det du får. En tvåa kanske är litet men bättre än att bo på gatan. När man väl kommer in i systemet med lägenheter är det lättare att byta lägenhet med någon som har större men vill ha mindre. Du kanske flyttar in i en etta och två dagar senare bor någon hos samma hyresvärd i en trea och så säger dom upp sin. Ja då kanske du får förtur och så hyr personen i fråga ut din 1a/2a istället då det är enklast. Prata med hyresvärdarna om din situation också. Förklara läget. Även om det tar i att prata om eller känns skamligt så har många förståelse och faktiskt vill hjälpa.  

Soc är nog det snabbaste och enklaste alternativet just NU men på lång sikt är ju ett jobb/studera det som löser din ekonomi men om jag var du skulle jag ta kontakt med ditt lokala socialkontor imorgon och be att få träffa någon där. Lämna in en ansökan med de papper dom vill ha. ser dom sen att du inte har några pengar och att det är panik så kan du få tillfällig hjälp till mat för dina barn osv. Har du tur är det någon som har sympati och faktiskt har ett hjärta, då går hela processen snabbare och det mesta går att lösa. Känner du dig dock ej säker med personen som du blir tilldelad kan du alltid be att få en ny. Finns en del som är fördärvliga men sen finns det också dom som kan kännas som en skänk från ovan. Våga vägra ta skit när det handlar om soc. Stå på dig och ha skinn på näsan som sagt. Hör av dig ofta, ring varannan dag, uttryck din oro över din situation så händer det snabbt grejer. OM du får rätt person vill säga.

• Brumma

Det finns något som heter underhållsstöd vid växelvist boende. Detta är inkomstbaserat och jag skulle tro att du kan få det - ring försäkringskassa och kolla.

Det är max ett halvt underhållsstöd så får två barn (de som kommer att bo växelvist) kan du max få 1573:- för dem tillsammans. Det har inget att göra med den andra föräldern utan är ett bidrag från staten.

Sedan har du rätt till halva barnbidraget för de barn som bor växeövist och hela för barnet som bor heltid.

• AllanIDalet

Nu hjälper inte det här dig så mycket, men i Schweiz räknar man med att varje barn kostar motsvarande 17 000kr/månad. Detta betalas av dig och ditt ex efter er respektive inkomst (oberoende av hur mycket ni har barnen). Denna summa ska alltså täcka barnens behov (i praktiken går de till mamman som kan använda pengarna som hon vill), därutöver har du rätt till underhåll (relativt komplicerat, men ofta en schablonsumma på motsvarande 25 000kr/månad). Å andra sidan är du tvungen att söka åtminstone deltidsjobb när äldsta barnet fyllt tio år...

Svar på tråden betala underhåll vid delad vårdnad??