• Kjell2

Skriftligt löfte via e-mail

abovePolitico2017 skrev 2017-02-11 13:08:43 följande:

Hej,

Jag undrar om en person bryter ett skriftligt löfte, dvs. i en mail, om att bevara en viss information till sig och inte sprider vidare men ändrar sig senare, kan hen bli anmäld till polisen av den hen bryter löften emot?

Det är inte relaterad till något köp eller pengar utan endast viktiga informationer som hen vill komma ut med som finns med i mailet. Vad säger lagen?

Mvh,

AbovePolitico

Ja, men finns ingen vitesklausul i avtalet baseras eventuellt skadestånd på uppkommen skada som kan vara svårt att visa på.
  • Kjell2
    abovePolitico2017 skrev 2017-02-11 13:35:52 följande:

Det rör sig om skvaller och falska uppgifter mellan Person A och Person B.

Jag är just i en vårdnadstvist med Person B. Person A är en gemensam vän till mig och Person B. De hade mail kontakt efter vårdnadstvisten startade. Person A lovade i mailet att informationen skulle bevaras hemligt. 

Men det visades sig att Person B uppgav falska uppgifter för att ha Person A på sin sida. Nu när person A har insett att uppgifterna var falska, hen skulle vilja ge mig mail konversationen som kan användas som bevismaterial. 

Person A vill dock inte hamna i en rättslig tvist med Person B. 

Därefter undrar jag vad lagen säger i sådan situation.

B kan alltid stämma A och starta en tvist. Möjligheterna till någon typ av framgång är nog begränsat.
  • Kjell2
    abovePolitico2017 skrev 2017-02-11 15:33:18 följande:

Det låter bra. Finns det någon lag som kan backa upp det? Jag försöker leta upp info på lagen.nu utan att lyckas. Det är en informationsdjungel där.

Avtalslagen.

Kan var värt att dubbelkolla Brottsbalken, 5 kap.
Svar på tråden Skriftligt löfte via e-mail