• abovePolitico2017

Skriftligt löfte via e-mail

Hej,

Jag undrar om en person bryter ett skriftligt löfte, dvs. i en mail, om att bevara en viss information till sig och inte sprider vidare men ändrar sig senare, kan hen bli anmäld till polisen av den hen bryter löften emot?

Det är inte relaterad till något köp eller pengar utan endast viktiga informationer som hen vill komma ut med som finns med i mailet. Vad säger lagen?

Mvh,
    AbovePolitico

• Svar på tråden Skriftligt löfte via e-mail
  • athanatos

Det är inte en fråga för polisen utan det får du sköta helt själv. Självklart kan du stämma för avtalsbrott om du vill men det är knappast klokt spenderade pengar. Finns det inga pengar inblandade i avtalet så kan inte så mycket hända.

• Kjell2
    abovePolitico2017 skrev 2017-02-11 13:08:43 följande:

Hej,

Jag undrar om en person bryter ett skriftligt löfte, dvs. i en mail, om att bevara en viss information till sig och inte sprider vidare men ändrar sig senare, kan hen bli anmäld till polisen av den hen bryter löften emot?

Det är inte relaterad till något köp eller pengar utan endast viktiga informationer som hen vill komma ut med som finns med i mailet. Vad säger lagen?

Mvh,

AbovePolitico

Ja, men finns ingen vitesklausul i avtalet baseras eventuellt skadestånd på uppkommen skada som kan vara svårt att visa på.
  • Anonym (Madde)

Det är inte olagligt att bryta ett löfte, bara dålig stil.

• Anonym (pol)

Hej,

Mvh,
    AbovePolitico

Anmäld kan man alltid bli. Frågan är vad det blir av anmälan.
    Vad är det för information och hur har den förts vidare? Viss skillnad om det rör sig om skvaller eller kursdrivande information i en publikt handlad aktie exempelvis.

• Anonym (Löfte)

Hej,

Mvh,
    AbovePolitico

Ingen av oss kan svara på din svara om du inte berättar vad det är för ett löfte.
  • abovePolitico2017
    Anonym (pol) skrev 2017-02-11 13:23:06 följande:
    Anmäld kan man alltid bli. Frågan är vad det blir av anmälan.
    Vad är det för information och hur har den förts vidare? Viss skillnad om det rör sig om skvaller eller kursdrivande information i en publikt handlad aktie exempelvis.
    Det rör sig om skvaller och falska uppgifter mellan Person A och Person B.

Jag är just i en vårdnadstvist med Person B. Person A är en gemensam vän till mig och Person B. De hade mail kontakt efter vårdnadstvisten startade. Person A lovade i mailet att informationen skulle bevaras hemligt. 

Men det visades sig att Person B uppgav falska uppgifter för att ha Person A på sin sida. Nu när person A har insett att uppgifterna var falska, hen skulle vilja ge mig mail konversationen som kan användas som bevismaterial. 

Person A vill dock inte hamna i en rättslig tvist med Person B. 

Därefter undrar jag vad lagen säger i sådan situation.
  • athanatos
    abovePolitico2017 skrev 2017-02-11 13:35:52 följande:

Jag är just i en vårdnadstvist med Person B. Person A är en gemensam vän till mig och Person B. De hade mail kontakt efter vårdnadstvisten startade. Person A lovade i mailet att informationen skulle bevaras hemligt. 

Men det visades sig att Person B uppgav falska uppgifter för att ha Person A på sin sida. Nu när person A har insett att uppgifterna var falska, hen skulle vilja ge mig mail konversationen som kan användas som bevismaterial. 

Finns väl inget att tvista om där.
  • Anonym (Löfte)

Finns nog inget att tvista om här. Polisen skulle lägga ner det på nolltid.
  • Anonym (pol)

Person B kan möjligen driva ett skadeståndskrav civilrättsligt men det skulle förvåna mig om det gick vägen.
    Har du inget juridisk ombud i vårdnadstvisten som du kan fråga?

• athanatos
    Anonym (pol) skrev 2017-02-11 15:00:37 följande:

Person B kan möjligen driva ett skadeståndskrav civilrättsligt men det skulle förvåna mig om det gick vägen.

Skadestånd för vad? Vem har förlorat pengar?
  • Kjell2

B kan alltid stämma A och starta en tvist. Möjligheterna till någon typ av framgång är nog begränsat.
  • Anonym (Obi Wan Kenobi)

Person A begår inget olagligt eller brottsligt genom att vidarebefordra mailen till dig. Risken är stor att A och B blir ovänner, men B har inget att hämta juridiskt.

• abovePolitico2017
    athanatos skrev 2017-02-11 15:01:37 följande:
    Precis, det finns inget om pengar i detta överhuvudtaget. Det handlar om information som ska vidarebefodras till mig utan några rättsliga tvister mellan person A och B.
  • abovePolitico2017
    Anonym (Obi Wan Kenobi) skrev 2017-02-11 15:29:25 följande:

Person A begår inget olagligt eller brottsligt genom att vidarebefordra mailen till dig. Risken är stor att A och B blir ovänner, men B har inget att hämta juridiskt.

Det låter bra. Finns det någon lag som kan backa upp det? Jag försöker leta upp info på lagen.nu utan att lyckas. Det är en informationsdjungel där.
  • Kjell2
    abovePolitico2017 skrev 2017-02-11 15:33:18 följande:

Det låter bra. Finns det någon lag som kan backa upp det? Jag försöker leta upp info på lagen.nu utan att lyckas. Det är en informationsdjungel där.

Avtalslagen.

Kan var värt att dubbelkolla Brottsbalken, 5 kap.
  • abovePolitico2017
    Anonym (pol) skrev 2017-02-11 15:00:37 följande:

Ok, har du något referens från lagen.nu?
  • abovePolitico2017
    athanatos skrev 2017-02-11 13:15:26 följande:

Det är inte en fråga för polisen utan det får du sköta helt själv. Självklart kan du stämma för avtalsbrott om du vill men det är knappast klokt spenderade pengar. Finns det inga pengar inblandade i avtalet så kan inte så mycket hända.

Det låter bra!!
  • abovePolitico2017
    Kjell2 skrev 2017-02-11 15:36:00 följande:
    Avtalslagen.

Kan var värt att dubbelkolla Brottsbalken, 5 kap.
    Tackar. det ska jag göra!
  • Anonym (pol)
    athanatos skrev 2017-02-11 15:01:37 följande:
    Skadestånd kan man få utan att ha förlorat pengar. Exempelvis vid förtal. Möjligheten vid en vårdnadstvist är nog rätt begränsad dock.
  • Anonym (pol)
    abovePolitico2017 skrev 2017-02-11 15:36:12 följande:
    Ok, har du något referens från lagen.nu?
    Nej. Det låter som du tolkat mitt inlägg fel eller möjligen var jag otydlig.
Svar på tråden Skriftligt löfte via e-mail