• Anonym (Hm)

Fler som har skitsvårt att gå långsamt fram med den nya och barnen

Nu är jag inte i samma situation men svarar ändå.

Jag tycker för det första att barnen inte ska ha någon makt över sina föräldrars kärleksliv. Det är ett för stort ansvar för ett barn att avgöra om mamma eller pappa ska hitta en ny eller inte samt om deras mamma eller pappa ska göra slut med någon barnet inte tycker om. De förstår inte konsekvenserna eller innebörden.

Med det sagt. Vad är det ni "skyndar" med? Kärlek är ju något man inte kan rå för, men det är väl inte heller så att ni planerar att flytta ihop den närmaste tiden med tanke på att ni bor 100 meter ifrån varandra. Hade jag varit i din sits när jag separerade och efter ett par år träffade en ny, hade jag tagit vara på chansen att vara särbo! Lära känna varandra ordentligt och varandras barn. Det går ju alldeles utmärkt att göra det utan att bo med varandra. Tycker du ska förklara för dina barn att du hittat någon som gör dig glad men att det inte är deras nya styvpappa utan en man som du gillar och som gör dig glad. Fråga om det är okej för dem att kanske äta middag, gå på bio, annat roligt tillsammans med honom framöver? Glada föräldrar = glada barn. Men var försiktig med att använda ord som "kär" "flytta ihop" "mammas nya kille" efter att de träffat honom 1 gång. Det är skrämmande för barn för dom vill ju alltid ha deras mamma och pappa ihop. Men om ni gör på rätt sätt gentemot dem samt ändå inte ser kärlek som något dumt och negativt utan lyft fram det positiva med att vara lycklig så kommer barnen att acceptera det.

Svar på tråden Fler som har skitsvårt att gå långsamt fram med den nya och barnen