• sextiotalist

Känns inte som en familj.. är så svårt att vara bonusfamilj...

Hindret för att ni ska få en bra dynamik verkar ligga hos din sambo.

Men mitt tips är att du släpper detta med en familj. Du får helt enkelt agera som ni verkligen är, två familjer under ett tak.

När det gäller divanen och liknande situationer, då får du skaffa dig skinn på näsan och svara helt enkelt, nej, jag tänker inte flytta på mig. Jag har satt mig här (eller gjort det och det etc) för att jag ville det. NN får sätta sig någon annan stans.
    När det gäller din dotter så får du agera tigrinna och även hjälpa henne med att sätta gränser runt om dig.
    Okvädningsord, elaka saker som du hör markerar du direkt, än bättre är om din dotter lär sig att direkt säga ifrån.
    Dvs mitt tips är att du och din dotter aktivt arbetar med gränsdragning runt er själva, de ska inte kunna bli oförskämda mot din dotter utan att hon markerar att det inte är OK och du får bli rakare mot din sambo.

• sextiotalist
    Påven Johanna II skrev 2017-02-10 13:46:22 följande:
    Men flyttade du på dig? Jag hade suttit kvar och sagt åt karln att sluta larva sig. Till barnet/tonåringen hade jag sagt: "Vill du dela plats med mig?" Och vill inte barnet det så hade jag suttit där till jag velat sitta någon annanstans. Jag hade också en annan gång kunnat flytta på mig, men inte för att mannen sagt åt mig utan för att jag själv just då velat göra något för den som gärna vill sitta på den platsen.

Du har yngre barn och hamnar i försvarsställning eftersom du inte ännu vet hur det är att ha äldre barn. Ungarna själva är sällan brydda över sådant som du nu fick någon sorts ställföreträdande förnedringskänsla för. Det är väl inget orimligt med att luskamma om någon uppmärksammat att barnet kliat sig? Det är heller inte orimligt, som jag skrev, att äldre ungar retar sig på de yngre. Det om något är väl en familje/syskonkänsla hos barn. Det enda man behöver göra är att gripa in om det vid något tillfälle uppstår något de inte själva reder ut.

Ja, det var fjantigt att de en gång satt och skrattade åt en sådan sak. Men kanske din dotter en gång också skrattat åt något annat på samma fjantiga sätt?

I stycket efter finns det flera problem som du tycks bunta ihop till bara ett. Om ekonomin är dålig så är det ju sant som din man säger. Har ni dåligt med pengar så får ni antingen vänta tills alla kan vara med eller så göra något med småbarnen när de större inte är där och så får någon vara hemma med småbarnen när de större får göra något.

Nej, du tycks anse att bonusarna är grunden till samtliga problem. Så är det naturligtvis inte, det är orättvist och oschysst att välja att se det så. Ingen och alla är grund till olika problem vid olika tidpunkter, och det är i de flesta fall inte särskilt konstruktivt att utse någon eller ett par som får hela skulden. Du påstår att du vill uppnå en teamkänsla men att du inte vet hur, en sak kan ju vara att aktivt motarbeta den sortens tankar och känslor.

Det där med försvarsställning, det fick man arbeta på hårt när ens son var liten och sambons barn tonåringar. Det var många gånger man fick knipa och inse att en tre-åring i värsta trotsåldern kan vara lika mycket pest och pina för de äldre syskonen som för föräldrarna.

Minns ett tillfälle, sonen var på ett riktigt jobbigt humör. Till slut ledsnade ena syskonet och bad sin lillebror hålla käften och gå där ifrån. Sonen kom genast springande till mamma (dvs till mig) och sa NN sa håll käften till mig. Tigrinnan sa till mig "ingen säger håll käften till mitt barn", men jag räknade till tio och frågade sedan sonen "vad gjorde du eftersom NN blev arg på dig".

• sextiotalist
    Påven Johanna II skrev 2017-02-10 14:08:45 följande:
    Ja, det är förstås inte alltid lätt, men det gynnar alla om man kan klara av att gå utanför den känslan och se det för vad det är. Min yngsta kunde vara mycket jobbig för min mans son som är två år äldre, hon var nämligen hopplöst förtjust i honom och såg så upp till honom och ville hemskt gärna vara i hans närhet. Han uttryckte vid något tillfälle vilken pest han tyckte att detta var och jag frågade honom om jag skulle ta ett snack med henne. Men då sa han stoiskt: "Det är väl sånt storasyskon får stå ut med. Jag kan ta det."
    Sambons tidigare barn hade en ängels tålamod med sin jobbiga lillebror. Ibland så mycket att jag sa till dom att de faktiskt fick bli arga om de behövde det. Det är helt naturligt att man blir arg på sina syskon ibland, även om de är så mycket yngre.
  • sextiotalist
    Anonym (Bonusmamman) skrev 2017-02-10 14:12:12 följande:
    Jag känner igen mig i detta! Ber alltid om allas versioner när de kommer allihop och bråkar. Lyssnar och sedan försöker jag ge råd utan att försvara nåhpn. Råkar jag då säga fel sak och inte lägger hela skulden på min dotter då kommer mannen in och skäller på mig inför barnen att jag är oförskämd mot hans barn om jag säger att nu får ni prata en och en när dom pratar i munnen på varandra. Så den som hamnar i försvarsställning är sambon inte jag.
    Som jag skrev innan, det största hindret för att få en bra dynamik är din sambo. Inte hans barn, inte ert gemensamma, inte din dotter, inte du. Han är den som hindrar dynamiken.
  • sextiotalist
    Anonym (Har varit där) skrev 2017-02-10 14:27:34 följande:

Och btw TS, bry dig inte om idioter som Påven Johanna. Det tar bara massa onödig energi att hålla på och förklara för folk som vrider och förvränger allt man säger för att dom inte vill förstå. Jag förstår dig och hur det kan vara i en bonusfamilj. Kram

Påven Johanna är inte en idiot, många gånger en klok kvinna. Nej, jag delar inte alltid hennes åsikter (inte ens hälften), men jag tycker ändå om att läsa det hon skriver, ibland ger hon mig en insikt (och ibland så kanske jag ger henne en insikt).

Hon är rak, hon är brutalt ärlig, hon är, precis som vi andra, färgad av hennes erfarenheter och hennes omgivnings erfarenheter. Någon idiot är hon inte, men visst, ibland retar hon upp även mig rejält.
  • sextiotalist
    Anonym (gung ho) skrev 2017-02-10 22:29:34 följande:

Jo, alla ska helst ha det bra och trivas. Men tänk ur hans barns perspektiv:

Pappa träffar en kvinna. När den kvinnan dök upp kom det nya ordningsregler. Innan hade de fått göra nästan vad de ville och alla var nöjda, men pappas nya kvinna gillar inte det. Det syns lång väg på pappa att det inte är något han själv hittat på utan att det kommer från styvmamma. Hon är alltid irriterad, men det är pappa som går säga åt oss. Hon har pratat med pappa och fått honom att gå med helt nya sätt att göra saker på som känns konstigt både för oss och pappa.

I den situationen - tror du att dom kommer trivas? Och tror du att dom kommer att gilla sin styvmamma?

Kom ihåg att du kan ändra på dig själv, men inte på andra.

Det kan sitta långt inne att acceptera att det är någon annans barn, men det är det. Dom kommer inte vara som dig och dina regler kommer inte att funka för dom.

Som någon annan sa - det känns inte som en familj för att det inte är en familj.

Utifrån det ts skrivit så gör hon allt för att få det fungera.

Såklart det är ett trauma för barnen att bli varse om att de inte kan bete sig hur de vill och omgivningen reagerar och agerar. Inte ens på hemmaplan. Verkligheten ute är tuffare än så.

Det stämmer att man aldrig kan ändra på andra men att slå knut på sig själv för att få det fungera är ingen lösning.
  • sextiotalist
    Anonym (gung ho) skrev 2017-02-11 12:57:18 följande:

Grejen är att "bortskämda" barn böir framgångsrika. Allt annat är bara önsketänkande. Verkligheten är inte alls så tuff som bittra vuxna brukar vilja påskina.

Och nej, slå knut på sig själv är ingen lösning. Håller med.

Bortskämd är en sak. Att bete sig elakt mot andra och vara allmänt otrevliga är en annan sak.

Tror du blandar ihop, "låta sina barn styra och ställa" och curlade barn. Barn kan vara curlade, bortskämda och trevliga (de klarar sig).
Svar på tråden Känns inte som en familj.. är så svårt att vara bonusfamilj...