Påven Johanna II skrev 2017-02-10 13:46:22 följande:
Men flyttade du på dig? Jag hade suttit kvar och sagt åt karln att sluta larva sig. Till barnet/tonåringen hade jag sagt: "Vill du dela plats med mig?" Och vill inte barnet det så hade jag suttit där till jag velat sitta någon annanstans. Jag hade också en annan gång kunnat flytta på mig, men inte för att mannen sagt åt mig utan för att jag själv just då velat göra något för den som gärna vill sitta på den platsen.
Du har yngre barn och hamnar i försvarsställning eftersom du inte ännu vet hur det är att ha äldre barn. Ungarna själva är sällan brydda över sådant som du nu fick någon sorts ställföreträdande förnedringskänsla för. Det är väl inget orimligt med att luskamma om någon uppmärksammat att barnet kliat sig? Det är heller inte orimligt, som jag skrev, att äldre ungar retar sig på de yngre. Det om något är väl en familje/syskonkänsla hos barn. Det enda man behöver göra är att gripa in om det vid något tillfälle uppstår något de inte själva reder ut.
Ja, det var fjantigt att de en gång satt och skrattade åt en sådan sak. Men kanske din dotter en gång också skrattat åt något annat på samma fjantiga sätt?
I stycket efter finns det flera problem som du tycks bunta ihop till bara ett. Om ekonomin är dålig så är det ju sant som din man säger. Har ni dåligt med pengar så får ni antingen vänta tills alla kan vara med eller så göra något med småbarnen när de större inte är där och så får någon vara hemma med småbarnen när de större får göra något.
Nej, du tycks anse att bonusarna är grunden till samtliga problem. Så är det naturligtvis inte, det är orättvist och oschysst att välja att se det så. Ingen och alla är grund till olika problem vid olika tidpunkter, och det är i de flesta fall inte särskilt konstruktivt att utse någon eller ett par som får hela skulden. Du påstår att du vill uppnå en teamkänsla men att du inte vet hur, en sak kan ju vara att aktivt motarbeta den sortens tankar och känslor.
Det där med försvarsställning, det fick man arbeta på hårt när ens son var liten och sambons barn tonåringar. Det var många gånger man fick knipa och inse att en tre-åring i värsta trotsåldern kan vara lika mycket pest och pina för de äldre syskonen som för föräldrarna.
Minns ett tillfälle, sonen var på ett riktigt jobbigt humör. Till slut ledsnade ena syskonet och bad sin lillebror hålla käften och gå där ifrån. Sonen kom genast springande till mamma (dvs till mig) och sa NN sa håll käften till mig. Tigrinnan sa till mig "ingen säger håll käften till mitt barn", men jag räknade till tio och frågade sedan sonen "vad gjorde du eftersom NN blev arg på dig".