Inlägg från: Anonym (gung ho) |Visa alla inlägg
  • Anonym (gung ho)

Känns inte som en familj.. är så svårt att vara bonusfamilj...

Att hans barn beter sig illa mot din dotter är inte bra och det förstår jag att du reagerar på. Däremot så tror jag att din attityd att hans barn är "curlade" och inte har några regler faktiskt leder till motsättningar. Hans barn känner förmodligen av det och reagerar på det. Du går ju in i klassisk styvmors-mode när du ondgör dig över hans bortskämda barn.

Har man sunda värderingar så är regler och straff ingen stor grej. Det kan vara svårt att förstå för någon som är uppväxt med familjeråd och utegångsförbud. Jag diskuterar eller käftar i princip aldrig med mina barn och vi är jättelyckliga. Mitt ex bråkade alltid på barnen och gav mig skit för jag inte "var på hennes sida". Till slut separerade vi. Regler och krav är överskattat.

• Anonym (gung ho)
    Anonym (Har varit där) skrev 2017-02-10 14:27:34 följande:

Och btw TS, bry dig inte om idioter som Påven Johanna. Det tar bara massa onödig energi att hålla på och förklara för folk som vrider och förvränger allt man säger för att dom inte vill förstå. Jag förstår dig och hur det kan vara i en bonusfamilj. Kram

Bryr dig inte om idioten som anonymt gör ner/stalkar andra användare och alltid avslutar sina meddelanden med "kram". Forumtroll finns i alla former och storlekar.
  • Anonym (gung ho)
    Anonym (Bonusmamman) skrev 2017-02-10 16:05:10 följande:
    Jo för jag skriver ju verkligen hur jag behandlar hans barn som att dom är bortskämda snorungar och att det är det som är problemet. Min attityd. Alltid ska vi här på familjeliv påpeka hur elak styvmamman är och att det faktiskt kan vara så att problemet sitter i henne. Det är därför det är som de är. För att samhället har bonusmammor. Så att pappan (som du nu verkar vara) inte respekterar sin sambo och lyssnar på henne och försöker möta halvvägs på något som är ett problem för båda eller en av dem är inget vi lägger någon större vikt vid? Och då ska man skiljas? För att man inte kan lösa saker tillsammans som exempelvis olika synsätt.. nej så dumt! Männen har rätt. Skicka ut alla korkade kvinnor och framförallt bonusmammor:)
    Men skärp dig och häng av dig offerkoftan. Varför ska ni "mötas halvvägs" angående *hans* barn?
  • Anonym (gung ho)
    Anonym (H) skrev 2017-02-10 21:48:02 följande:
    Men varför ska man inte se till så att alla har det bra och trivs i familjen?

Om ts mår dåligt så är det väl självklart att något måste ändras om de ska fortsätta tillsammans. Eller är det oviktigt bara för att hon är bonusmamma? Även mamma till ett gemensamt barn visserligen men det kanske bara är tidigare barn och relationer som räknas?

Ts, det största problemet är verkligen att hans barn mobbar din dotter, för nej, det är inget kärleksfullt syskonbråk som någon här vill få det till!!

Hade jag varit du så hade jag lämnat för längesen. Vidrigt beteende från både man och barn!
    Jo, alla ska helst ha det bra och trivas. Men tänk ur hans barns perspektiv:

Pappa träffar en kvinna. När den kvinnan dök upp kom det nya ordningsregler. Innan hade de fått göra nästan vad de ville och alla var nöjda, men pappas nya kvinna gillar inte det. Det syns lång väg på pappa att det inte är något han själv hittat på utan att det kommer från styvmamma. Hon är alltid irriterad, men det är pappa som går säga åt oss. Hon har pratat med pappa och fått honom att gå med helt nya sätt att göra saker på som känns konstigt både för oss och pappa.

I den situationen - tror du att dom kommer trivas? Och tror du att dom kommer att gilla sin styvmamma?

Kom ihåg att du kan ändra på dig själv, men inte på andra.

Det kan sitta långt inne att acceptera att det är någon annans barn, men det är det. Dom kommer inte vara som dig och dina regler kommer inte att funka för dom.

Som någon annan sa - det känns inte som en familj för att det inte är en familj.
  • Anonym (gung ho)
    Addeeee skrev 2017-02-11 09:32:21 följande:

Livet är för kort för dåliga relationer ! 

Word! Det borde finnas en sådan reminder i början av varje tråd här i relationsforumet.
  • Anonym (gung ho)
    sextiotalist skrev 2017-02-11 10:54:22 följande:

Utifrån det ts skrivit så gör hon allt för att få det fungera.

Såklart det är ett trauma för barnen att bli varse om att de inte kan bete sig hur de vill och omgivningen reagerar och agerar. Inte ens på hemmaplan. Verkligheten ute är tuffare än så.

Det stämmer att man aldrig kan ändra på andra men att slå knut på sig själv för att få det fungera är ingen lösning.

Grejen är att "bortskämda" barn böir framgångsrika. Allt annat är bara önsketänkande. Verkligheten är inte alls så tuff som bittra vuxna brukar vilja påskina.

Och nej, slå knut på sig själv är ingen lösning. Håller med.
  • Anonym (gung ho)
    sextiotalist skrev 2017-02-11 16:14:13 följande:

Bortskämd är en sak. Att bete sig elakt mot andra och vara allmänt otrevliga är en annan sak.

Tror du blandar ihop, "låta sina barn styra och ställa" och curlade barn. Barn kan vara curlade, bortskämda och trevliga (de klarar sig).

Håller med. Men ett av ts invändningar här var att mannen inte hade några regler och att de var curlade. Sedan fyllde hon på med annat.
Svar på tråden Känns inte som en familj.. är så svårt att vara bonusfamilj...