Inlägg från: Anonym (Bonusmamman) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bonusmamman)

Känns inte som en familj.. är så svårt att vara bonusfamilj...

Jag har sedan 4 år tillbaks bott tillsammans med min man och hans två barn. Vi har ett barn gemensamt och jag har ett sedan förut. Dessa två barn bor med oss jämt. Hans barn bor vv. Varje vecka de kommer så är allt så annorlunda. Jag tycker verkligen mycket om dessa barn och gör verkligen allt jag kan för att de ska ha de bra. Gör aldrig skillnad för jag har själv vuxit upp i en styvfamilj och blivit särbehandlad. Påpekat detta många gånger för min sambo också. Problemet är att när hans barn är här så har jag ingen självklar plats. Hans barn är typiskt sånna "separationscurlade" barn där allt mer eller mindre är en kompensation för att deras föräldrar inte lever tillsammans. Min man säger ja till allt, de gör aldrig fel och de får allt de pekar på. De styr och ställer och har inga regler och är dessutom elaka mot framförallt min dotter sedan tidigare. De gnäller och klagar på henne konstant, allt hon gör är fel och de "skvallrar" om allt hon gör och säger. Till min man. Som bekräftar dem. Har tagit upp det så många gånger att det inte känns ok men det blir aldrig skillnad. Jag har ingen självklar plats med dem i soffan, de ska sitta bredvid deras pappa och kolla roliga klipp vid datorn på högsta volym när jag försöker se tv. Mannen har bett mig en gång att flytta efter när ett av hans barn bara stod och stirrade när jag satt på "hans plats". Varje vecka de inte är hos oss törs han inte göra saker tillsammans med min dotter eller vår gemensamma för bonusarna har i princip krävt att vi inte får ha roligt utan dem fastän de har roligt hos sin mamma med annat. Så livet står stilla när de inte är här och vi känns inte heller då som en familj. Bonusarna styr och ställer och de är såklart inte deras fel, de är föräldrarnas! Men varje gång jag försöker sätta lite regler när jag är less på att plocka bort efter hans 14åring som bara släpper allt han håller i händerna eller säger åt dem att sluta bara elaka med systern så lägger sig sambon i och tar parti. Inte nog med det så har vi även exet som verkar tro att hon fortfarande är med i familjen och ska veta allt vi gör på veckorna... har försökt att prata med min man såååååå många gånger men det slutar alltid med att han säger "så är det inte" "det är inte sant". Vad gör man?!

• Svar på tråden Känns inte som en familj.. är så svårt att vara bonusfamilj...
  • Anonym (Bonusmamman)
    Påven Johanna II skrev 2017-02-10 12:13:18 följande:

Men är det så konstigt om hans ungar vill sitta nära honom i soffan när de kommer hem? Vill inte dina sitta med dig någon gång? Det kan väl inte vara hela världen att du får sitta någon annanstans när de är sugna på att hänga med pappa?

Elakheterna mot din dotter måste förstås stävjas, och ett sätt att göra det på är att försöka förstå vad det kan handla om. Kanske svartsjuka? Din dotter lever ju mer med deras pappa än vad de gör.

Hur känner din man när hans barn inte är hos er då? Han måste ju hantera att dina barn alltid är hos er? Han är kanske obekväm han också? Känns olustigt? Lite som om han är en främling i sitt eget hem kanske, i underläge - där går du och dina ungar och är ett team liksom. Men dina barn har kanske lättare också att bjussa på att du och sambon får sitta bredvid varandra i soffan eftersom de är hos er hela tiden och förmodligen har tillgång till ensamtid med dig utan att du ens tänker över att det är så det är.

Nej alltså det var inte bredvid pappan jag satt. Självklart får de sitta bredvid honom! Detta var i divanen, jag satt där och mannen bad mig flytta på mig för att hans barn tycker de är "hans" plats. Jag uppmuntrar dem hela tiden till att vara med varandra för jag själv skulle inte kunna föreställa mig hur de känns att inte få ha sina barn jämt.. men det behöver inte gå till överdrift. Barnen behöver fortfarande rutiner och regler. Inte möjligheten att få köra över de vuxna och själva sätta förutsättningarna. Barn är varken mogna eller fullt kapabla till att bära det ansvaret. De kan gott välja en annan plats i soffan för vi har köpt ny stor soffa så alla ska få plats. Men ändå får inte jag plats. Förstår du?

Ja, mycket möjligt att det handlar om svartsjuka. Jag har pratat med framförallt den äldsta flera gånger och frågat honom om de är därför han är så arg emot henne och försäkrat honom om att hans pappa älskar honom för att han är hans barn men att min dotter måste också få bo här utan att vi ska vara elaka med henne. Hon bär ju inte ansvaret för situationen, att hon är mer här är dem. Inte hennes fel. Han svarar då att han inte är svartsjuk men att hon bara är så jobbig. Och när jag sa det till sambon sa han att min dotter är ju faktiskt "ganska på"..

Jag försöker alltid att vi allihop ska vara ett team. Jag uppmuntrar honom till att berätta för mig om han tycker det är jobbigt och såklart säger mannen att han önskar att han fick ha sina barn här jämt också. Men vi båda är eniga över att det är något som inte barnen ska drabbas av. Dom är ju oskyldiga till det! Jag gör som sagt ingen skillnad, vi hittar snarare på mer saker när hans barn är här än när dom inte är det men för den sakens skull behöver jag inte ösas över med dåligt samvete för att jag väljer att åka iväg med min dotter själv på badhuset när inte alla barn är med. Likväl som jag inte ger honom dåligt samvete när han lägger all sin energi på sina barn när dom är här. Jag är den som drar tyngsta lasset med det praktiska jämt och försöker underlätta för honom att få tid med barnen. Men det ska ju vara ett givande och tagande som en familj och inte ett sätt att skapa utanförskap och en markering om att det är mina barn och din ungjävel. Typ.
  • Anonym (Bonusmamman)
    Anonym (1) skrev 2017-02-10 12:10:17 följande:

Ni ska gå i parrådgivning. Mot era barn ska ni vara en enad front. 

Vi har gått på familjerådgivning men satt mest och pratade om hur elak hans ex är och hur det försvårar ytterligare. För just då var det HEMSKT. Jag fick inte ens tilltala hennes barn.
  • Anonym (Bonusmamman)
    Påven Johanna II skrev 2017-02-10 13:06:28 följande:

Nej, jag förstår inte. Det handlade inte, som du skrev, att de ska sitta bredvid sin pappa i er stora nya soffa utan om att pappan har en särskild plats i samma soffa och där ville du sitta men fick flytta på dig? Soffan är stor men alla vill sitta på exakt samma divanplats?

Mindre barn (eller för all del andras barn) är jobbiga för större barn, särskilt i vissa perioder och när de större håller på eller har blivit tonåringar. Då får man säga till den som är jobbig att vara mindre jobbig och den som är less på den som är jobbig att ha lite större tolerans. Man får ställa åldersadekvata krav. Om din dotter är på, så får du prata med henne (hur gammal är hon?) att hon måste var av också, det blir hemskt märkligt om du samtalar med 14-åringen (han är 14?) och försäkrar honom om hans pappas kärlek, han tycker med stor sannolikhet att det är larviga och besvärande samtal och det kommer i sin tur medföra att han retar sig ännu mer på din dotter eftersom allt du säger om saken antingen kommer att låta fjantigt eller som en anklagelse.

Varför ska ni alla vara ett team? Ni har ju inte hittat fram till relationer som bär för någon teamkänsla. Du skriver själva att det inte känns som en familj. Ta det på allvar och se relationsbyggandet som en början på något som kanske blir en familj men som - om det inte blir det - kanske blir en utmärkt samling människor som lever tillsammans på ett tillfredsställande sätt.

Hur ger han dig dåligt samvete? Och är du säker på att du inte gör detsamma? Du verkar i den här tråden så pass störd över saker och tings tillstånd att det är ganska lätt att föreställa sig att du förmodligen faktiskt skickar ut en hel del sådana stämningar. Men självklart ska du gå på badhuset med din dotter, man ska unna varandra och barnen tid tillsammans med sina föräldrar.

Hur länge har ni bott ihop?

Vi har inga bestämda platser i soffan. Pappan och jag satt ensamma i soffan och såg tv. Jag satt i divanen han satt längre bort. Mellan oss fanns de gott om plats. Bonusbarnet kommer ur från sitt rum och ställer sig och tittar på mig varpå pappan ber mig flytta till en annan plats i soffan så bonusen kan sitta i divanen som han ville. Tycker inte det är ok. Skulle aldrig göra detsamma om det gällde min dotter gentemot min man. Man sätter sig där det finns plats om man vill umgås och se tv. En förutsättning för det är INTE att en vuxen ska flytta sig så barnet får som den vill.

Ja såklart försöker vi göra så att vi säger åt min dotter om hon brusar upp och blir för "livlig " i en lek eftersom det är det han stör sig på. Samtidigt som vi ber bonusen att gå undan istället för att hacka på henne när det inte finns något att hacka på. Det är också så att allt hon gör och säger är fel, till exempel kom han häromdagen och sa till mig att ***** klia sig i huvudet hon kanske har löss då får hon inte vara runt mig. Hon hade inte löss. Men de faktum att jag sedan kände mig tvungen att luskamma henne på grund av det påståendet kändes efteråt förnedrande för hennes skull! Jag kommer också på mig själv med att skälla lite extra på henne ibland för att det förväntas av mig när bonusarna står och suckar och tittar på henne när hon "gör något fel". Blir så dumt allt. Känner mig maktlös och dålig och allt möjligt. Får inte heller något stöd av sambon i det. En gång satt bonusarna och skrattade åt henne för att en släkting till dem skrivit hennes namn fel på en bröllopsinbjudan. "Hahaha dom vet inte ens vad du heter".

Det är ju det jag efterfrågar i denna tråd. Hur GÖR man får att få det till att fungera? Hur blir man ett team? Vill så gärna vara en enad front mot barnen och att vi alla ska trivas och må bra. Klart jag kanske tar det till överdrift ibland och försöker för mycket men situationen nu är hemsk. Jag funderar på att separera för det känns som att det är det bonusarna vill.

Det är bonusarna som ger mig dåligt samvete. Dom säger att vi inte får göra saker utan dem för att det är orättvist. Och att deras mamma har sagt att då tycker deras pappa mer om oss än dem. Sedan brukar sambon säga att vi inte har råd att hitta på något både när vi är allihop och när vi inte är det och att då får vi prioritera när vi är allihop. Såklart att vi får rätta oss efter plånboken och att alla ska få kunna följa med på aktiviteter men i kombination med vad bonusarna säger och det sambon säger blir det bara så orättvist på något vis. Därför får jag dåligt samvete mot min dotter.

Jag anser inte att jag är grunden till problemet. Jag brukar oftast erkänna när jag gör fel men jag vände mig hit för att få andras input i situationen. Det är svårt att i ett stycke förklara alla olika scenarion men jag VET att det inte är jag som driver fram detta. Jag gör så gott jag kan men jobbar med bakbundna händer.

4 år har vi bott ihop.
  • Anonym (Bonusmamman)
    Anonym (1) skrev 2017-02-10 13:12:36 följande:

Då är det dags att gå igen, då var ju problemet ett annat. 

Jo men sambon tycker bara att man går dit när man har RIKTIGA problem.
  • Anonym (Bonusmamman)

Min dotter är 10

Påven Johanna II skrev 2017-02-10 13:06:28 följande:

Mindre barn (eller för all del andras barn) är jobbiga för större barn, särskilt i vissa perioder och när de större håller på eller har blivit tonåringar. Då får man säga till den som är jobbig att vara mindre jobbig och den som är less på den som är jobbig att ha lite större tolerans. Man får ställa åldersadekvata krav. Om din dotter är på, så får du prata med henne (hur gammal är hon?) ?

Min dotter är 10 år. Han är 14. Mittenbonus är 11 och vårt gemensamma är 3.
  • Anonym (Bonusmamman)
    Påven Johanna II skrev 2017-02-10 13:46:22 följande:

Men flyttade du på dig? Jag hade suttit kvar och sagt åt karln att sluta larva sig. Till barnet/tonåringen hade jag sagt: "Vill du dela plats med mig?" Och vill inte barnet det så hade jag suttit där till jag velat sitta någon annanstans. Jag hade också en annan gång kunnat flytta på mig, men inte för att mannen sagt åt mig utan för att jag själv just då velat göra något för den som gärna vill sitta på den platsen.

Du har yngre barn och hamnar i försvarsställning eftersom du inte ännu vet hur det är att ha äldre barn. Ungarna själva är sällan brydda över sådant som du nu fick någon sorts ställföreträdande förnedringskänsla för. Det är väl inget orimligt med att luskamma om någon uppmärksammat att barnet kliat sig? Det är heller inte orimligt, som jag skrev, att äldre ungar retar sig på de yngre. Det om något är väl en familje/syskonkänsla hos barn. Det enda man behöver göra är att gripa in om det vid något tillfälle uppstår något de inte själva reder ut.

Ja, det var fjantigt att de en gång satt och skrattade åt en sådan sak. Men kanske din dotter en gång också skrattat åt något annat på samma fjantiga sätt?

I stycket efter finns det flera problem som du tycks bunta ihop till bara ett. Om ekonomin är dålig så är det ju sant som din man säger. Har ni dåligt med pengar så får ni antingen vänta tills alla kan vara med eller så göra något med småbarnen när de större inte är där och så får någon vara hemma med småbarnen när de större får göra något.

Nej, du tycks anse att bonusarna är grunden till samtliga problem. Så är det naturligtvis inte, det är orättvist och oschysst att välja att se det så. Ingen och alla är grund till olika problem vid olika tidpunkter, och det är i de flesta fall inte särskilt konstruktivt att utse någon eller ett par som får hela skulden. Du påstår att du vill uppnå en teamkänsla men att du inte vet hur, en sak kan ju vara att aktivt motarbeta den sortens tankar och känslor.

Ja. Jag flyttade på mig. Jag vet att det var fel men som jag säger jag känner mig så "utanför" familjen som att jag inte spelar någon roll. Att vi inte är en familj. Och för att mannen alltid sätter sig emot och inför barnen väljer att säga till mig hur fel jag gör om jag inte gör som han/dom tycker. Att han tar deras parti om jag sätter mig emot och säger nej. Eller säger till. Men du har helt rätt. Hade kunnat stå på mig.

Fast de säger sånna saker för att förnedra henne. För att få henne till att känna sig äcklig, dålig, mindre viktig. Det är enligt mig ALDRIG okej och ber om hjälp att stävja dessa saker utan att skylla på ålder och att dom fjantar sig. Min dotter blir ju ledsen! Ska jag bara tänka att nä men nästa gång kanske hon gör något elakt mot dem så jag tänker så inte bry mig? Nu är du orättvis. Men jag förstår din tanke naturligtvis och det hade varit så i vanliga fall men nu ÄR det inte så. Jag lever ju här och ser detta varje dag. Det är aktiva försök att vara medvetet elak och min sambo som också hör detta hjälper inte mig.

Och det är inte bonusarna som är problemet. Skriver även i trådstarten att det är de vuxna som är felet/problemet. Och att jag försökt ta detta med min sambo men som beskyller mig eller min dotter för att "det inte är sant" fastän han vet att det är det. Han har själv sagt att han ogillar hur de alltid har något att gnälla över men han tar inte tag i det och jag är bara "den elaka styvmamman". Mina bonusar är otroligt fina barn och jag tycker om dem mycket. Jag är med dem en och en också. Vi pratar mycket. Hittar på mycket. Men som enhet fungerar vi inte. På grund av dessa saker som jag aldrig får hjälp med att sätta stopp för. Det beror ju på något! Men sambon tycker inte att det är något att bry sig om. Att det inte existerar. Samtidigt som min dotter gråter på kvällarna och säger att ingen tycker om henne och att något är fel på henne och hon vill flytta. Dom känslorna accepterar jag inte att hon ska behöva ha. Vi är alla skyldiga till denna dåliga miljö, vill inte ha pekpinnar om hur jag är för det vet jag redan. Vill ha hjälp i hur jag ska prata med min sambo och alla barnen för att få stopp på detta. Förtydligar än en gång, när jag gör det så får jag höra "Nej det är inte sant".
  • Anonym (Bonusmamman)
    sextiotalist skrev 2017-02-10 13:58:22 följande:

Det där med försvarsställning, det fick man arbeta på hårt när ens son var liten och sambons barn tonåringar. Det var många gånger man fick knipa och inse att en tre-åring i värsta trotsåldern kan vara lika mycket pest och pina för de äldre syskonen som för föräldrarna.

Minns ett tillfälle, sonen var på ett riktigt jobbigt humör. Till slut ledsnade ena syskonet och bad sin lillebror hålla käften och gå där ifrån. Sonen kom genast springande till mamma (dvs till mig) och sa NN sa håll käften till mig. Tigrinnan sa till mig "ingen säger håll käften till mitt barn", men jag räknade till tio och frågade sedan sonen "vad gjorde du eftersom NN blev arg på dig".

Jag känner igen mig i detta! Ber alltid om allas versioner när de kommer allihop och bråkar. Lyssnar och sedan försöker jag ge råd utan att försvara nåhpn. Råkar jag då säga fel sak och inte lägger hela skulden på min dotter då kommer mannen in och skäller på mig inför barnen att jag är oförskämd mot hans barn om jag säger att nu får ni prata en och en när dom pratar i munnen på varandra. Så den som hamnar i försvarsställning är sambon inte jag.
  • Anonym (Bonusmamman)
    sextiotalist skrev 2017-02-10 13:44:17 följande:

Hindret för att ni ska få en bra dynamik verkar ligga hos din sambo.

Men mitt tips är att du släpper detta med en familj. Du får helt enkelt agera som ni verkligen är, två familjer under ett tak.

När det gäller divanen och liknande situationer, då får du skaffa dig skinn på näsan och svara helt enkelt, nej, jag tänker inte flytta på mig. Jag har satt mig här (eller gjort det och det etc) för att jag ville det. NN får sätta sig någon annan stans.

När det gäller din dotter så får du agera tigrinna och även hjälpa henne med att sätta gränser runt om dig.

Okvädningsord, elaka saker som du hör markerar du direkt, än bättre är om din dotter lär sig att direkt säga ifrån.

Dvs mitt tips är att du och din dotter aktivt arbetar med gränsdragning runt er själva, de ska inte kunna bli oförskämda mot din dotter utan att hon markerar att det inte är OK och du får bli rakare mot din sambo.

Ja! Det är det jag anser också. Att han på grund av sitt dåliga samvete för att han har separerat från deras mamma överkompenserar dem och tillåter dem att bryr sig hur de vill.

Ja jag får nog släppa det. I alla fall i nuläget. Det känns såklart jättetråkigt att vi inte får detta att fungera men när jag skrivit detta har jag också kommit till någon slags insikt. Att det kanske inte är tänkt att det ska fungera för oss.

Jag peppar henne att säga ifrån själv och förklara att hon blir ledsen. Vilket hon även gör. Samt att jag drar gränser när hon själv inte är kapabel men då får jag som sagt höra från mannen hur oförskämd jag är.

Tack.
  • Anonym (Bonusmamman)
    Anonym (Bonuspappa..?) skrev 2017-02-10 14:46:17 följande:

Du beskriver det som att du tycker mycket om hans barn men vad känner han för ditt? Det låter inte riktigt som att han har samma syn på att vara bonusförälder som du har. Han tycks helt enkelt inte bry sig om hennes välbefinnande på ett djupare plan.

Hur är det med ert gemensamma barn? Tar han även här sina första barns parti?

Tyvärr är det många föräldrar i bonuskonstellationer som inte klarar att gå vidare från sveket mot sina första barn. Att släppa det där dåliga samvetet är liksom nödvändigt för att det ska kunna fungera i en ny familjebild. Annars blir det precis som med din man, att man ständigt överkompenserar på ett högst osunt sätt.

Det faktum att din man använder dig som en bricka för att vinna poäng hos sina egna barn är oroande. Det låter som att han prioriterar att de känner sig viktiga för honom över att er familj ska fungera och må bra. Det låter som att han inte hyser särskilt stor respekt för dig. Jag tror att du behöver ställa dig själv frågan om du står ut med att vara så lågt prioriterad av honom.

De veckor bonusarna inte är här så åker han oftast och hämtar på fritids och förskola även fast vi jobbar lika tider. Detta gör han inte för att jag bett honom utan för att han vill. Sen om det är av omtanke eller inte det låter jag vara osagt. Och i och med att jag är ensamstående med henne så brukar han följa med på utvecklingssamtal och uppträdanden på skolan med. Jag är inte med på mina bonusars för jag får inte för deras mamma.

Men det är klart. När hans första barn är här är det dom som prioriteras först och jag vet inte om jag kan klandra honom för det heller. Dom är ju bara här hälften av deras liv.. såklart han vill ge dem allt då. Men inte till vilket pris som helst! Vårt gemensamma är inte ännu så stort att det uppkommit situationer där han behöver ta parti och så är bonusarna mer tillåtande med henne säkert på grund av ålder och för att det är deras syster.

Ja det är precis så det känns! Som att han ska visa barnen när dom är här att dom är viktigast i världen. Att vi inte når upp till deras nivå. Hur man ens kan välja att se det som en tävling. Jag har sagt att jag vill att han ska respektera mig då säger han bara "men de gör jag ju". Sedan har han sagt att han alltid skulle välja sina barn framför mig. Det var dock innan vi fick gemensamt. Vi har varit ett par i snart 7 år.
  • Anonym (Bonusmamman)
    Påven Johanna II skrev 2017-02-10 14:20:25 följande:

Det är svårt att förhålla sig till det du skriver eftersom du inte får fram vad som är viktigt förrän jag redan svarat på föregående inlägg i vilket det viktiga inte var med. I trådstarten säger du inget alls om att din dotter bli ledsen, gråter på kvällarna och vill flytta. Där pratar du istället om att du inte har någon självklar plats i soffan. I sammanhanget en bagatell tycks det mig. I förra inlägget som svarade på mitt sade du inte heller något om detta utan framhöll att du kände dig förnedrad å hennes vägnar.

Hur kommer det sig att du tycker mycket om dem och ser dem som otroligt fina barn om de plågar din dotter så till den grad att hon inte ens vill bo under samma tak som dem? Jag får det verkligen inte att gå ihop.

Har jag missat något? Läst slarvigt?

Nej jag skrev även till dig att det är svårt att få ihop allt i ett stycke varav jag svarar dig eftersom då du enbart koncentrerar dig på att det är jag som utgör största problemet. Var ute efter råd angående sambon, inte att vika ut hela livssituation för att få dessa råd. Är ju inte dottern som behöver få råd för att inte gråta så den delen ansåg jag inte var väsentlig.

Det är, än en gång, enheten som familj som inte fungerar. Var för sig går det bra. Inte tillsammans. Det finns inga elaka barn, men det finns föräldrar som lockar fram det och tillåter och accepterar dessa sidor när de visar sig. Jag kan inte tycka illa om barn. Jag kan tycka illa om situationer och hur det får gå till. Men det tröstar väl inte min dotter heller att jag säger "vet du jag tycker inte om dem längre". Jag som mamma försöker lösa det istället.
  • Anonym (Bonusmamman)
    Anonym (gung ho) skrev 2017-02-10 15:25:50 följande:

Att hans barn beter sig illa mot din dotter är inte bra och det förstår jag att du reagerar på. Däremot så tror jag att din attityd att hans barn är "curlade" och inte har några regler faktiskt leder till motsättningar. Hans barn känner förmodligen av det och reagerar på det. Du går ju in i klassisk styvmors-mode när du ondgör dig över hans bortskämda barn.

Har man sunda värderingar så är regler och straff ingen stor grej. Det kan vara svårt att förstå för någon som är uppväxt med familjeråd och utegångsförbud. Jag diskuterar eller käftar i princip aldrig med mina barn och vi är jättelyckliga. Mitt ex bråkade alltid på barnen och gav mig skit för jag inte "var på hennes sida". Till slut separerade vi. Regler och krav är överskattat.

Jo för jag skriver ju verkligen hur jag behandlar hans barn som att dom är bortskämda snorungar och att det är det som är problemet. Min attityd. Alltid ska vi här på familjeliv påpeka hur elak styvmamman är och att det faktiskt kan vara så att problemet sitter i henne. Det är därför det är som de är. För att samhället har bonusmammor. Så att pappan (som du nu verkar vara) inte respekterar sin sambo och lyssnar på henne och försöker möta halvvägs på något som är ett problem för båda eller en av dem är inget vi lägger någon större vikt vid? Och då ska man skiljas? För att man inte kan lösa saker tillsammans som exempelvis olika synsätt.. nej så dumt! Männen har rätt. Skicka ut alla korkade kvinnor och framförallt bonusmammor:)
  • Anonym (Bonusmamman)

Tack för alla svar. Har läst igenom nu och måste erkänna att många av er har rätt. När jag själv läser det jag skrivit låter det ju mest skrämmande. Tror att jag "står ut" för att vi har gemensamma barn. Vi lovade varandra att vi inte skulle utsätta vårt gemensamma barn att vara vv barn. För att han tyckte de kändes så hemskt när hans första barn blev det. Haha. Det känns nästan skrattretande såhär i efterhand. Och jag förstår varför hans första förhållande kanske inte fungerade. Det som är svårt är att prata med honom om det här. Säga ifrån och försöka få honom att förstå. Han blir oftast arg och går därifrån eller så säger han bara hur fel jag gör. Det är rätt tröttsamt. Vi kommer aldrig nånvart och han gör aldrig fel. Aldrig. Han ber aldrig om ursäkt för något för han har aldrig gjort något att be om ursäkt över. Det är så han fungerar. Den stoltaste människa jag känner. Men det är ju inte heller okej. Jag ska kräva parterapi och fungerar det inte får jag börja de mig om efter ett nytt hem. Idag känns allt bara tragiskt.

• Anonym (Bonusmamman)

Vill bara tillägga också till er som funderade. Dessa barn har inte alltid betett sig såhär. I början fungerade allt hur bra som helst och som sagt så har vi varit ett par i många år så det är inte heller den nya elaka styvmamman som pratar. Jag tror jag vet när saker började gå snett och varför. Har hunnit rannsaka och fundera sedan jag startade tråden och har fått många bra svar som gjort att jag börjat tänka efter. Men sen ska jag även hänga av mig offerkoftan men det är svårt att vara positiv när allt runt omkring är negativt.

Svar på tråden Känns inte som en familj.. är så svårt att vara bonusfamilj...