Hankatt börjat kissa inne
Tror att kastrering kommer att hjälpa! Utifrån vad jag hört är det inte ovanligt att hanar bajsar utanför lådan - utöver det välkända strilandet - när de blivit könsmogna. Tycker dock du ska berätta för vet om problematiken så han / hon kan utesluta fysiska orsaker när misse ändå är där.
Har du provat att byta sand? Han kanske inte gillar konsistensen på den du använder. Har lådan (orna) tak och lucka? En tidigare katt jag hade gillade inte att just bajsa "instängd", tror det var lukten.. Jag köpte en modkat vilket funkade bra, trevligare än att ha lådan och dess innehåll fullt synlig dessutom. Samme misse var också en idog krafsare på själva lådan och runtom efter att han gjort sina behov, min teori var att han var extra doftkänslig. Han grävde dock ner men krafsade utanför lådan efteråt.
Fundera även på evt förändringar i hemmiljön som han protesterar mot, kan vara något litet. Stör kanske den andre katten honom när han är på toaletten?
Hoppas det löser sig, tror som sagt att kastrering kommer att hjälpa! Och instämmer i rådet gällande citrusdoft, även bitar av apelsinskal kan hjälpa.