• enmanmedskägg

Hankatt börjat kissa inne

Optimus, snart 6 månaders hankatt har börjat kissa på golvet innanför ytterdörren, samt bajsar på golvet bredvid eller i anslutning till lådan. Alltid när jag inte är hemma, förutom i morse, då han TVÅ gånger satte sig vid ytterdörren, och jag tog honom på bar gärning. Det har aldrig varit ett problem innan, och när jag är hemma går Optimus på lådan.

Hans bror Åke som är exakt lika gammal gör ingenting liknande. 
    En annan märklig sak är att Optimus nästan aldrig grävt över sitt bajs i lådan, utan krafsar bredvid eller utanför lådan. Åke däremot brukar gå och krafsa över Optimus skit.

Jag har tre stycken lådor, utplacerade på olika ställen. Tömmer alltid lådan från avföring direkt, så de är i princip alltid rena.

Har nyligen bytt foder, så det kanske är en orsak?

Kastrering är bokad på torsdag nästa vecka, förhoppningsvis hjälper det, men det verkar inte vara det vanliga "skvättandet" som hankatter ägnar sig åt, utan han gör helt enkelt sitt behov på en plats. Har skurat och tvättat med ättika på samma ställe flera dagar i rad nu, ändå går han just dit. Jag satte en av lådorna precis innanför dörren där han brukar sätta sig.

I övrigt en kärleksfull och vad det verkar trygg katt. Jag låter dem inte vara ute medans jag är på jobbet ännu, tycker de är lite för små. Jag släpper ut dem så de får vara ute när jag kommer hem på kvällen, men de brukar vilja komma in igen efter 40 minuter ungefär.

Det bor andra katter på gården, kan det vara så att Optimus reagerar när han ser dem i fönstret och vill markera?

Är det något jag har glömt? Andra orsaker?

• Svar på tråden Hankatt börjat kissa inne
  • Minimalen

Prova att gnugga in citron för de sa ju alltid i Rent hus att man inte skulle rengöra kattlådan men citrondoftande medel för att katterna undvek att gå på lådan då. De gillar tydligen inte citrondoft.

• Domesticgoddess

Tror att kastrering kommer att hjälpa! Utifrån vad jag hört är det inte ovanligt att hanar bajsar utanför lådan - utöver det välkända strilandet - när de blivit könsmogna. Tycker dock du ska berätta för vet om problematiken så han / hon kan utesluta fysiska orsaker när misse ändå är där.

Har du provat att byta sand? Han kanske inte gillar konsistensen på den du använder. Har lådan (orna) tak och lucka? En tidigare katt jag hade gillade inte att just bajsa "instängd", tror det var lukten.. Jag köpte en modkat vilket funkade bra, trevligare än att ha lådan och dess innehåll fullt synlig dessutom. Samme misse var också en idog krafsare på själva lådan och runtom efter att han gjort sina behov, min teori var att han var extra doftkänslig. Han grävde dock ner men krafsade utanför lådan efteråt.

Fundera även på evt förändringar i hemmiljön som han protesterar mot, kan vara något litet. Stör kanske den andre katten honom när han är på toaletten?

Hoppas det löser sig, tror som sagt att kastrering kommer att hjälpa! Och instämmer i rådet gällande citrusdoft, även bitar av apelsinskal kan hjälpa.

• enmanmedskägg
    Domesticgoddess skrev 2017-02-10 10:33:30 följande:

Tror att kastrering kommer att hjälpa! Utifrån vad jag hört är det inte ovanligt att hanar bajsar utanför lådan - utöver det välkända strilandet - när de blivit könsmogna. Tycker dock du ska berätta för vet om problematiken så han / hon kan utesluta fysiska orsaker när misse ändå är där.

Har du provat att byta sand? Han kanske inte gillar konsistensen på den du använder. Har lådan (orna) tak och lucka? En tidigare katt jag hade gillade inte att just bajsa "instängd", tror det var lukten.. Jag köpte en modkat vilket funkade bra, trevligare än att ha lådan och dess innehåll fullt synlig dessutom. Samme misse var också en idog krafsare på själva lådan och runtom efter att han gjort sina behov, min teori var att han var extra doftkänslig. Han grävde dock ner men krafsade utanför lådan efteråt.

Fundera även på evt förändringar i hemmiljön som han protesterar mot, kan vara något litet. Stör kanske den andre katten honom när han är på toaletten?

Hoppas det löser sig, tror som sagt att kastrering kommer att hjälpa! Och instämmer i rådet gällande citrusdoft, även bitar av apelsinskal kan hjälpa.

Jag talade med veterinären när jag bokade kastreringen, och vi ska passa på att titta efter urinvägsproblem med. 

De har haft samma sand sen november utan problem, sån där luktfri kristallsand. Ej tak, då jag märkte att de inte ens ville gå in i den utan satt med huvudet utanför. 

Har inte ändrat något alls i huset, inte heller mina dagliga rutiner. Det enda jag kan komma på är att jag har skaffat en tredje låda och har bytt foder.

Någon nämnde att grannkatten kan ha kissat utanför ytterdörren, och därför kanske Optimus "slår tillbaka" genom att markera innanför? Ska skrubba bron och dörren med klorin ikväll.

Angående att han inte gömmer bajset, så har jag läst att det kan vara en dominansgrej, att han VILL att man ska se bajset eller nåt. 

Ja, jag hoppas att kastrering hjälper. Har tid den 16/2, och då är de på dagen 6 månader gamla. Vill bara försöka undvika Jag trodde att man tydligt skulle märka att de blivit könsmogna, via aggressivt beteende eller fräna lukt från urinet, men jag har inte sett några tecken alls. Ja förutom kissandet då.

• Birmafröken
    enmanmedskägg skrev 2017-02-10 10:46:03 följande:

De har haft samma sand sen november utan problem, sån där luktfri kristallsand.

Ja, kristallsand är en vanlig orsak till både felkissande och felbajsande. Kristallsand känns hård och vass mot tassarna. Byt till lerbaserad finkornig, klumpbildande sand istället. Den känns mjuk för tassarna och är betydligt grävvänligare.
  • cecilia o två katter belly o tim

Hej! Jag har två kastrerade belly hon är fem och timmy är glad gammal man på 14år snart 15

Jag har också på fyra år efter detta att vi fixade med katt lucka så de kunde gå ut o in när de vill och i början ok som timmy är den som ställer till SÅ MYCET mer på kvällarna jag bilr galen även på dagarna han vill inte gå ut att vi ska nu öppna dörren om vi inte gör det jojo då komer det fram en stråle. Katt låda har de också som han struntar i den men innan var det inga prublem så han skriker som nu får du öppna annars blir de märke på dörrar o väg med urin o klös märke. Och en gång kom en kvinna på besök vad gör han som jag inte trudde var sant hennes vita strumpor o skor går han fram o strycker sig jojo efter det vad händer han vänder ändan o svansen upp så hon blev väldigt blöt en främande tjej på besök. Jag litar inte på han som att jag har oro när kommer det även på oss jo när vi en gång som var o blev sista han hoppade upp i sängen mot mig halv sitter får typ straf som du öppnade inte dörren. VAD SKA JAG GÖRA han är helt trottsig ålder i jäkelskap

• Domesticgoddess
    cecilia o två katter belly o tim skrev 2017-02-14 23:32:12 följande:

Hej! Jag har två kastrerade belly hon är fem och timmy är glad gammal man på 14år snart 15

Jag har också på fyra år efter detta att vi fixade med katt lucka så de kunde gå ut o in när de vill och i början ok som timmy är den som ställer till SÅ MYCET mer på kvällarna jag bilr galen även på dagarna han vill inte gå ut att vi ska nu öppna dörren om vi inte gör det jojo då komer det fram en stråle. Katt låda har de också som han struntar i den men innan var det inga prublem så han skriker som nu får du öppna annars blir de märke på dörrar o väg med urin o klös märke. Och en gång kom en kvinna på besök vad gör han som jag inte trudde var sant hennes vita strumpor o skor går han fram o strycker sig jojo efter det vad händer han vänder ändan o svansen upp så hon blev väldigt blöt en främande tjej på besök. Jag litar inte på han som att jag har oro när kommer det även på oss jo när vi en gång som var o blev sista han hoppade upp i sängen mot mig halv sitter får typ straf som du öppnade inte dörren. VAD SKA JAG GÖRA han är helt trottsig ålder i jäkelskap

Antar att han undersökts av veterinär? Dels standard seniorkollar och även såklart pga beteendet han uppvisar? Om nej, boka tid bums!
Svar på tråden Hankatt börjat kissa inne