Hankatt börjat kissa inne
Optimus, snart 6 månaders hankatt har börjat kissa på golvet innanför ytterdörren, samt bajsar på golvet bredvid eller i anslutning till lådan. Alltid när jag inte är hemma, förutom i morse, då han TVÅ gånger satte sig vid ytterdörren, och jag tog honom på bar gärning. Det har aldrig varit ett problem innan, och när jag är hemma går Optimus på lådan.
Hans bror Åke som är exakt lika gammal gör ingenting liknande.
En annan märklig sak är att Optimus nästan aldrig grävt över sitt bajs i lådan, utan krafsar bredvid eller utanför lådan. Åke däremot brukar gå och krafsa över Optimus skit.
Jag har tre stycken lådor, utplacerade på olika ställen. Tömmer alltid lådan från avföring direkt, så de är i princip alltid rena.
Har nyligen bytt foder, så det kanske är en orsak?
Kastrering är bokad på torsdag nästa vecka, förhoppningsvis hjälper det, men det verkar inte vara det vanliga "skvättandet" som hankatter ägnar sig åt, utan han gör helt enkelt sitt behov på en plats. Har skurat och tvättat med ättika på samma ställe flera dagar i rad nu, ändå går han just dit. Jag satte en av lådorna precis innanför dörren där han brukar sätta sig.
I övrigt en kärleksfull och vad det verkar trygg katt. Jag låter dem inte vara ute medans jag är på jobbet ännu, tycker de är lite för små. Jag släpper ut dem så de får vara ute när jag kommer hem på kvällen, men de brukar vilja komma in igen efter 40 minuter ungefär.
Det bor andra katter på gården, kan det vara så att Optimus reagerar när han ser dem i fönstret och vill markera?
Är det något jag har glömt? Andra orsaker?