• Liza22

Bör jag ta bolånet?

Hej familjeliv!

Behöver verkligen få råd kring min situation då jag upplever enorm ångest kring mitt problem.

Lång historia kort;

Är en tjej på 23 och bor hemma, har ett fast jobb med fast inkomst. Funderar inte på att flytta ut ännu då jag inte känner mig redo.

Mitt stora problem är min familj.

Min pappa har tyvärr varit väldigt ansvarslös under flera års tid, spelat bort en massa pengar mm och gjort onödiga misstag helt enkelt som påverkat hela familjens ekonomi. Mamma har varit rädd för honom då han är väldigt bråkig mm som person men samtidigt har hon inte vågat stå emot honom heller.

Han har anmärkningar och skulder hos olika inkassobolag. Mamma och pappa har inte haft ngn riktig relation allmänt utan har hållt ihop för mig och min bror mest under flera års tid.

Vi bor i en bostadsrätt där de betalar ca 6% i bolåneränta pga min fars ekonomiska situation.

Hela mammas lön försvinner enbart för detta och jag har jämnt varit ledsen för det.

Jag är utbildad ekonom och arbetar själv på bank.

Jag får personallränta på vårt bolån som vi först har ansökt om tsm med min mor (då tanken var att jag och min mor skulle ta över bolånet)

Detta hade inneburit att månadskostnaden hade gått ner till ca 7000-8000kr i månaden.

Mitt dilemma är att jag inte vet om jag vill sätta mitt namn på detta.. jag är också ung och har hela livet framför mig. Om jag tar lånet kommer jag i framtiden ifall jag flyttar, inte kunna ta något lån alls överhuvudtaget..

Min pappa har tagit tag i sitt liv och har lovat att han själv kommer ställa upp den dagen jag vill flytta( dock har han betalningsanmärkningar just nu)

Vi äger 2fastigheter utomlands men tanken är att inte försöka sälja den så att jag och min bror har ngn nytta i framtiden ifall vi behöver sälja/köpa hus....

Jag är singel och har varit det nästan hela livet. Vill hjälpa min familj då jag vet att allt kommer bli bättre samtidigt som jag tvivlar väldigt mkt på det då jag inte litar på min mor eller far. De har lovat mycket men inte hållt det. Vi har ändrat mitt namn nu på föreningen och har nyligen fått avtalet som jag nu tvekar mycket på.. känns som att om jag inte hjälper min familj kommer jag aldrig kunna vara lycklig eller finna mannen i mitt liv och vice versa...

Vad ska jag göra? Har ingen jag kan prata med om detta och mår skit över detta.

• Svar på tråden Bör jag ta bolånet?
  • Liza22
    Anonym (Bara NEJ) skrev 2017-02-11 11:30:45 följande:

Jag tycker inte du ska stå på bolånet över huvud taget. Låt dem sälja av lägenheterna, betala av en del av sitt bolån och kämpa på med den resterande delen tills de själva kan omfinansiera om några år.

Vill du hjälpa dem så fortsätt betala hyra till dem och ev. ge dem någonting (typ en resa) som uppmuntran om du vill. Det är absolut inte något du borde göra, utan bara för att lindra ditt samvete på ett mindre destruktivt sätt, som gör att du också kan dra dig ur om du märker att ingenting förändras med din pappa. Du skriver ju att du har svårt att lita på honom. Vad händer om han fortsätter att ta dåliga finansiella beslut efter att du "räddat" dem? Jag är rädd att han inte kommer lära sig någonting av det. De måste själva börja ta ansvar om det ska funka. Jag kan ärligt talat inte förstå att de är villiga att låta dig gå med på detta.

Jag gick till kurator (genom vårdcentralen) några gånger för att räta ut mina tankar ang. mina föräldrar. De stödde sig på mig på ett annat sätt (ej ekonomiskt) som inte fick mig att må bra, och jag fick hjälp att se klarare på situationen och även "verktygen" att stå upp för mig själv och säga nej. Jag hoppas du når dit där du tar ansvaret för dig själv, ditt välmående, och den familj du kanske vill starta i framtiden. Du har rätt i att livet är inte lätt för alla (skulle nog vilja säga att det inte är lätt för de flesta) men ibland ligger det svåra i att säga nej när det är rätt att säga nej.

Jag kan inte heller förstå det, de har försökt få med mig sedan 2år tillbaka på bolånet. Vi gick då på ett möte till banken men då jag jobbade deltid så gick de ändå inte tack och lov...

sen har jag väl bara varit manipulerad själv och mått dåligt , tänkt att det är jag som kommer att hjälpa dem ur skiten osv.. dock är min far snart 49 år, inte mitt fel om han har varit ansvarslös och inte brytt sig flera år innan. Allt har sin konsekvens. Han har jämnt försökt slänga sina skulder på mig, förväntat att jag ska hjälpa han osv vilket jag indirekt gör genom att hjälps till hemma med hyra osv.. den enda jag tkr synd om är min mor då hela hennes lön går till bolånet pga att han samlat massa skulder på bolånet för flera år sedan...

Problemet nu är att föreningen godkänt namnbytet så nu står jag på föreningen men jag har inte skrivit under avtalet på 2,4mkr.....

Får många bra tips från er men fortfarande vet jag inte vad jag ska göra.

Jag kan inte spara mycket pengar om jag fortsätter ge hyra, om jag tar bolånet behöver jag inte betala ngt men de spelar ju ingen roll då jag blir skuldsatt på 2mkr
  • Liza22
    Anonym (Nej) skrev 2017-02-11 11:57:08 följande:

Du är alldeles för ung för så stort ansvar. Din mamma borde inte lägga så stor börda på dig. Med tanke på din ålder bör dina föräldrar i alla fall vara 40+, att någon plötsligt förändras till det bättre vid 40+ är, helt ärligt, synnerligen ovanligt. Människor förblir ofta som de är vid 40, 50, 60, 70.

Vad jobbar din pappa med? Hjälp honom ta eget ansvar istället för att kratta manegen åt honom. Flytta hemifrån och ta eget ansvar för ditt eget liv. Då kan de sälja 4:an och köpa en 3:a. Din bror är 18, se över hans möjlighet att flytta hemifrån. Kan han ställa sig i kö till en studentbostad till exempel? När han också flyttar kan de köpa en 2:a istället. Säljer de fastigheterna utomlands får de ner lånet ytterligare.

Du hjälper dem inte genom att ta lånet. De är vuxna, hjälp dem istället att ta eget ansvar för sitt eget liv. Sätt ner foten!

Min bror fyller snart 18 och nej han ska inte flytta nu då han är för ung och går i gymnasiet. Min pappa har ett fast jobb , jobbar inom transport och han tjänar väl runt 20-21efter skatt, samma med mammas inkomst.

Jag har ringt runt till hans inkassobolag och gjort upp en avbetalningsplan med flera(detta då han själv inte kan fixa sånt)

Känner mig trött på att ha ansvar för hans saker samtidigt kan de inte få ner deras ränta på bolånet då han har anmärkningar samt skulder hos KF
  • Kjell2
    Liza22 skrev 2017-02-11 12:13:16 följande:

Jag kan inte heller förstå det, de har försökt få med mig sedan 2år tillbaka på bolånet. Vi gick då på ett möte till banken men då jag jobbade deltid så gick de ändå inte tack och lov...

sen har jag väl bara varit manipulerad själv och mått dåligt , tänkt att det är jag som kommer att hjälpa dem ur skiten osv.. dock är min far snart 49 år, inte mitt fel om han har varit ansvarslös och inte brytt sig flera år innan. Allt har sin konsekvens. Han har jämnt försökt slänga sina skulder på mig, förväntat att jag ska hjälpa han osv vilket jag indirekt gör genom att hjälps till hemma med hyra osv.. den enda jag tkr synd om är min mor då hela hennes lön går till bolånet pga att han samlat massa skulder på bolånet för flera år sedan...

Problemet nu är att föreningen godkänt namnbytet så nu står jag på föreningen men jag har inte skrivit under avtalet på 2,4mkr.....

Jag kan inte spara mycket pengar om jag fortsätter ge hyra, om jag tar bolånet behöver jag inte betala ngt men de spelar ju ingen roll då jag blir skuldsatt på 2mkr

Du kommer aldrig kunna köpa egen bostad om du går med på detta.

Dina föräldrar kommer inte kunna ta över lånet. Du kommer aldrig vräka din föräldrar. Du sitter fast!

Plus det risken att något händer och dina föräldrar inte betalar så står du med höga kostnader.

Finns många alternativ

Sälj huset utomlands

Du flyttar och hjälper sen föräldrarna att flytta till billigare

Dina föräldrar får ta ansvar för sitt handlade och fortsätta leva snålt.
  • Anonym (Bara NEJ)
    Liza22 skrev 2017-02-11 12:13:16 följande:

OK nu växer en tydligare bild fram, och jag hoppas även den blir tydligare för dig själv.

Du har tack och lov inte gått i fällan än. Gå till föreningen och be att få namnbytet ogjort. Ang. lånet - finns det någon möjlighet för dig att göra det på ett "fegt" sätt där du kan få någon på banken att neka dig igen (om du berättar att du egentligen inte vill ta lånet) pga någon teknikalitet? Om inte får du bita i det sura äpplet och säga att du har bestämt dig för att inte skriva på deras lån.

Leta sedan efter eget boende. Som du ser finns det flera sätt för dem att lösa sin situation utan att blanda in dig: sälja fastigheterna utomlands (de är ingen "present" till er om du tvingas betala för deras liv nu), och sälja sin större lägenhet för att realisera vinsten och sedan flytta till mindre. Dvs. allt det man som förälder bör göra innan man drar in sina barn i sina problem (tro mig, jag som förälder hade hellre gått i personlig konkurs än att lägga en sådan börda på mina barn).

Straffar de dig genom att bli sura eller ledsna så hitta ett annat boende, bli inneboende eller vad som helst tills vidare för du ska inte behöva ta den här känslomässiga utpressningen. Du bidrar ju med hyra så länge du bor där. Att de är ledsna och får dig att känna som att du kan lösa det åt dem är oerhört manipulativt!
  • Liza22
    Anonym (Bara NEJ) skrev 2017-02-11 12:57:25 följande:

OK nu växer en tydligare bild fram, och jag hoppas även den blir tydligare för dig själv.

Du har tack och lov inte gått i fällan än. Gå till föreningen och be att få namnbytet ogjort. Ang. lånet - finns det någon möjlighet för dig att göra det på ett "fegt" sätt där du kan få någon på banken att neka dig igen (om du berättar att du egentligen inte vill ta lånet) pga någon teknikalitet? Om inte får du bita i det sura äpplet och säga att du har bestämt dig för att inte skriva på deras lån.

Leta sedan efter eget boende. Som du ser finns det flera sätt för dem att lösa sin situation utan att blanda in dig: sälja fastigheterna utomlands (de är ingen "present" till er om du tvingas betala för deras liv nu), och sälja sin större lägenhet för att realisera vinsten och sedan flytta till mindre. Dvs. allt det man som förälder bör göra innan man drar in sina barn i sina problem (tro mig, jag som förälder hade hellre gått i personlig konkurs än att lägga en sådan börda på mina barn).

Straffar de dig genom att bli sura eller ledsna så hitta ett annat boende, bli inneboende eller vad som helst tills vidare för du ska inte behöva ta den här känslomässiga utpressningen. Du bidrar ju med hyra så länge du bor där. Att de är ledsna och får dig att känna som att du kan lösa det åt dem är oerhört manipulativt!

Namnbytet är redan gjort men jag kan givetvis be om att få ändra det igen.

Sedan kom jag nu på att det inte är två fastigheter utomlands utan enbart en där en liten del är belånad (då min far behövde lösa sina andra skulder)

Den andra fastigheten såldes för flera år sedan , då jag varit förvirrad pga mkt tankar fram och tillbaka så glömde jag det..

jag har haft den här diskussionen förut där de slutat med att min mor gråtit och tjaffsat.. hon jag refererat till andras barn som också hjälpt deras föräldrar osv osv.

Mår verkligen dåligt över allt detta. De kan som sagt inte hitta billigare alternativ här i Sthlm och hyresrätter existerar knappt förutom korttidskontrakt med skyhöga hyror..
  • nevermind
    Liza22 skrev 2017-02-10 08:15:47 följande:
    Jag har ingen bra koll på värdet på fastigheterna utomlands men vet att det inte är flera mkr det handlar om utan lite mindre.. de skulle kunna göra det också..

Kan inte ta hyra från min familj, min mamma har dock lovat att jag inte behöver betala en krona i hyra om jag går med på bolånen och att hon lovat att försöka ta bolånet själv när jag väl vill flytta ut
    Det kommer hon inte få göra, förmodligen. Och jag hade inte litat på att de kommer sälja fastigheten utomlands. Varför har dom inte gjort det för längesen?! Så viktigt var det att bli skuldfri liksom...
  • Anonym (Hanna)

Du är 23 år med jobb och inkomst och är "inte redo" att flytta hemifrån? Varför inte det? Du har ju varit myndig i 5 år! Klipp navelsträngen och gör såhär:

Du tar ett lån och köper en egen lägenhet och flyttar hemifrån.

Med dig ute ur boet så säljer dina föräldrar fastigheterna de äger utomlands. Sedan säljer de 4an som ni bor i och köper något mindre och billigare att bo i. En 2a går också bra med tanke på att ditt syskon redan är 18 och förmodligen inte kommer bo hemma så länge till heller.

Problemet löst.

• Anonym ekonom

Det finns en anledning till att din far får ett räntepådlag på 400 punkter istället för rabatt på 50 punkter. Gör banken den bedömningen finns det ingen anledning till att du ska ta den risken. Den dagen du behöver utnyttja din möjlighet till att låna till egen del ska inte din fars misskötsel avgöra om du får eller inte.

• Liza22
    nevermind skrev 2017-02-11 23:06:29 följande:

Det kommer hon inte få göra, förmodligen. Och jag hade inte litat på att de kommer sälja fastigheten utomlands. Varför har dom inte gjort det för längesen?! Så viktigt var det att bli skuldfri liksom...

Det är bara en fastighet kom jag på i efterhand, den andra såldes för npgra år sedan. Den nuvarande är belånad med en liten summa ca 50000-80000tusen och min mor är rädd att om min far säljer den så kommer han enbart betala sina egna skulder och inte bolånet samt hennes skulder som hon har tagit i sitt namn för honom.. min mamma har lovat mig nu att hon också kommer betsla mig en summa varje mån för att jag går med på art stå på bolånet men känner inte att jag vill. Vet inte om vårt hus kan säljas pga pappas KF skulder som år på ca 25000kr
  • Tow2Mater
    Liza22 skrev 2017-02-12 00:38:13 följande:
     Den nuvarande är belånad med en liten summa ca 50000-80000tusen
    Och det har du sett pappren på så du faktist vet?

Vad är dagsvärdet av denna fatighet?
  • nevermind
    Liza22 skrev 2017-02-12 00:38:13 följande:
    Det är bara en fastighet kom jag på i efterhand, den andra såldes för npgra år sedan. Den nuvarande är belånad med en liten summa ca 50000-80000tusen och min mor är rädd att om min far säljer den så kommer han enbart betala sina egna skulder och inte bolånet samt hennes skulder som hon har tagit i sitt namn för honom.. min mamma har lovat mig nu att hon också kommer betsla mig en summa varje mån för att jag går med på art stå på bolånet men känner inte att jag vill. Vet inte om vårt hus kan säljas pga pappas KF skulder som år på ca 25000kr
    Vadå inte kan säljas?
  • Liza22
    Tow2Mater skrev 2017-02-12 04:48:45 följande:

Och det har du sett pappren på så du faktist vet?

Vad är dagsvärdet av denna fatighet?

Nej har inte sett papprena. Tror runt 500.000kr. Ingen större summa direkt.

Pratat med min mor och hon lovar mig att tom betala pengar till mig varje månad och att hon även kan låna från släktingar som bor utomlands(för att minska bolånet)

De hon är rädd för nu är att det blir utmätning på bostaden pga pappas KF skulder.

Sedan har hon även sagt att när vi sålt detta kan vi flytta in till mindre och då kan hon själv även ha råd att stå ensam på bolånet när vi säljer vår bostad som går upp i värde nu år efter år..
  • Liza22
    nevermind skrev 2017-02-12 07:30:19 följande:

Vadå inte kan säljas?

Jag vet inte om vår bostad kan säljas just nu pga pappas KF skulder som är på runt 25tusrn. Han har för övrigt ca 150tusen hos inkasso. Mamma är rädd att vår bostad säljs pga dessa saker
  • Kjell2
    Liza22 skrev 2017-02-12 09:04:00 följande:

Jag vet inte om vår bostad kan säljas just nu pga pappas KF skulder som är på runt 25tusrn. Han har för övrigt ca 150tusen hos inkasso. Mamma är rädd att vår bostad säljs pga dessa saker

Bäst att sälja den själv i så fall, lösa lånen och köpa något litet biligt. Du fixar en egen bostad. Vill du fortsätta hjälpa din föräldrar skjut till lite pengar varje månad.
Svar på tråden Bör jag ta bolånet?