• Anonym (Hmmm)

Förskolan har gjort en orosanmälan. Detta känns jättekonstigt.

Anonym (också drabbad) skrev 2017-02-19 16:14:21 följande:

Man blir faktiskt mörkrädd. Var är samhället på väg, sunt förnuft, mänsklig kontakt, intresse och lyhördhet?

Och nu menar jag INTE i de fall där flera indicier tyder på att barnet far riktigt illa. Då ska fsk självklart agera.

Bara göra en anmälan på lösa grunder, små problem så får soc ta hand om det jobbiga? Hur i hela friden kan man ens tänka tanken att det är rätt väg att gå. Ja såvida man inte vill bli av med barnet/föräldrarna som på något sätt kanske är jobbiga. En trasig relation är med all säkerhet garanterad om man går bakom ryggen på föräldrarna som står där chockade. Jag anser det skrämmande hur de som tar hand om våra barn inte mäktar med att föra en dialog och ha nära kontakt då det gäller det finaste vi har! 

Vår fsk skickade in en orosanmälan utan att kontakta oss pga vår 2,5 sagt att mamma sparkat och slagit pappa. Inte sant. Detta sagt till en pedagog som ej jobbar med vårt barn. Denne + fsk-chefen frågade inte någon på vårt barns avd om vad de ansåg om huruvida detta kunde vara trovärdigt. När jag pressade fsk-chefen på om de märkt något avvikande eller annat hos vårt barn blev svaret nej. Hen var precis lika glald och stabil som innan. Sov åt etc som vanligt. Exakt vad hur och till vem detta sades fick vi inte veta. De hade "bara gjort sin plikt utan värderingar". Värderingen är väl solklar - de ansåg att jag var en potentiell våldsverkare i hemmet och detta dessutom inför vårt barn!

Jag blev så chockad och förtvivlad av detta att jag inte klarade av att vare sig sova eller arbeta. För både mig och min sambo föll hela relationen med fsk i spillror. Även om de vid samtalet hos soc snabbt kom fram till att de ej var oroliga för vårt barn så kvarstår sorgen och klumpen i magen att relationen till fsk aldrig kommer bli densamma. Har en klump i magen varje gång jag lämnar. Enda anledning att vårt barn går kvar är pga hen trivs. Själv skulle jag bara vilja be fsk-chefen och resten av inblandade fara åt he och ta vårt barn långt därifrån.

Att man inte kan ta ett större vidare ansvar för vad man faktiskt orsakar.  Be om ursäkt? Obehagligt med ett angivarsamhälle som duckar för konflikter eller rak hederlig kommunikation!

I TS fall var inga misstankar om våld inblandade så helt obegripligt att de ej talat med er innan anmälan skickades in!

Alltså, jag förstår att det måste varit väldigt jobbigt för dig. Men jag vill ändå bara poängtera att det inte alls behöver ligga en värdering i att 'du skulle kunna vara en våldsverkare i hemmet'. De flesta som blir misshandlade hemma visar ju aldrig något utåt. Så man kan inte begära att folk ska kunna bedöma vem som är kapabel till våld i hemmet. För skulle man alltid gå på magkänslan och argument 'hen som är så trevlig/snäll/lugn/charmig osv' så skulle man missa många offer längs vägen...
  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (Garanti) skrev 2017-02-19 21:04:11 följande:

Jag lovar dig, det gå att lura soc också och få dem att tro att allt är frid och fröjd trots att hemmet är mer eller mindre en krigszon.

Ja, det går det säkert, det tvivlar jag inte på.
Svar på tråden Förskolan har gjort en orosanmälan. Detta känns jättekonstigt.