• Näng

Förskolan har gjort en orosanmälan. Detta känns jättekonstigt.

Pedagogerna har skyldighet att anmäla om de är oroliga för barnets välbefinnande. Stora skor och smutsiga kläder är ett tecken på något som kallas omsorgssvikt. Det innebär att man inte riktigt har förmågan att prioritera barnets behov. Smutsiga kläder vid ankomst till fsk antar jag är vad de isf reagerat på. Ett barn som svär och slåss behöver på något vis ses till. Pedagogerna hade de förmodligen jätte jobbigt med att bestämma sig för att anmäla. Socialtjänsten utreder inte fsk verksamheten därför har de ingen anledning att tala med er. Du TS talar om er, hur ni upplever situationen. Jag tänker att du ska fundera på er 3åring. Varför gör han så här? Varför har ni ej förmågan att skicka honom hel och rent till fskolan på morgonen? Vad kan det vara hos er föräldrar som brister? Hur kan ni med pedagogerna och socialtjänsten få hjälp med er son som att hans beteende blir bättre/han mår bättre? Att lägga skulden på barnet och en diagnos känns som att gå händelserna i förväg istället för att titta på sig själv som förälder.

• Näng
    Anonym (Anomym123) skrev 2017-02-09 20:16:14 följande:

Nu blir jag nästan förbannad. Glöm detta med kläderna. Han är hel och ren!!!

Du får tips om hur ni kan tänka, hur fsk kanske tänkt och hur Socialtjänsten och fsk arbetar och DU blir arg? Varför skrev du ens en tråd? Ville du ha medlidande? Att pedagogerna är kassa och socialtjänsten? Vad menar du att du är oskyldig anklagad för? Har inte pedagogerna bara gjort som de ska? Anmält sin oro för DITT BARNS välbefinnande?
  • Näng
    Anonym (Anomym123) skrev 2017-02-09 20:16:14 följande:

Nu blir jag nästan förbannad. Glöm detta med kläderna. Han är hel och ren!!!

Rimma! Du citerade mig. Den texten var kopplat till detta.

TS du känner dig attackerad. Av fsk och av oss i tråden till viss del, jag förstår det. Men min text var för att uppmuntra er till rannsakan. Du har fyllt på info efter det men jag med flera upplever att du bagatelliserar saker som faktiskt är viktiga. Fsk ville inte ha dialog med er innan, det var deras val. Ni har dock valet nu vad ni gör med händelsen. Det bästa för erat barn och er är att ni reflekterar och samarbetar. Att ni känner frustreration mot fsk är förståeligt men inte produktivt i längden. Jag tror att du tenderar att känna dig påhoppad av många bara för att det för stunden är din habitual känsla. Du riskerar att missa bra och konstruktiva råd då.
  • Näng
    monkees skrev 2017-02-10 05:25:18 följande:

Jag är helt övertygad om att när en orosanmälan görs från en förskola så är det väl befogat och inget hugskott. Att föräldrarna skyller ifrån sig och känner sig oskyldiga som lamm ligger i sakens natur. Om föräldrarna insåg felen så var de åtgärdade redan!

Exakt. Se inåt TS om ni vill ha lösningen.
Svar på tråden Förskolan har gjort en orosanmälan. Detta känns jättekonstigt.