• Milou3

ÄL feb och BIM mars -2017

Nykär15 skrev 2017-02-27 15:01:57 följande:

Usch för kräksjuka...är ju lite tidigt för illamående av graviditet ännu, är ju eg progesteronet som gör det med, när det ökar tillräckligt högt så kan man börja må illa. Mina såna symtom har dock kommit först i v 7-8 

Konstigt nog har jag inte mått illa av Lutinus som ändå är rätt hög dos progesteron..men får säkert äta upp det nu bara därför hahaha. 

Tur jag ska hämta barnen om nån timme, sen kommer veckan gå fortare! 

Ja illamående är vidrigt. När barnet tackar nej till pannkaka vet man att nåt e knas :)

Aldrig mått illa förrän efter V.6 men då med besked :/

Skippat progesteronkrämen denna cykel. Varför vet jag inte. Jo möjligtvis för att underlätta för testen av familjen då jag blev så sjukt pmsig senast :(

Kanske lutinus mer verkar lokalt och du slipper illamående?

Var förbi lekia nyss och plågade mig genom att kika på bebisavdelningen medan dottern kollade ut ett spel.

Hoppas man får dra en fin barnvagn snart ...
  • Milou3
    RebeccaLouise skrev 2017-02-28 07:24:02 följande:

Hej :D

Jag hade äl den 15e feb, menscykel på 30 dagar och är idag på Bim-1.

Fick i fredags på Bim- 5 och äl+ 9 en konstig mensvärk, lixom huggande. Sen hade jag svaga ljusrosa flytningar fre-sön och igår på Bim-2 på eftermiddagen fick jag första svaga plusset.

Idag på Bim-1 fick jag ett starkare plus :D

Jag har fått blankt negativt fram tills igår när jag fick mitt svaga.

Jag har testat med testlagrets stickor utan resultat och plussade igår och idag på clearblue plus

Bifogar bild från igår

Och från idag

Grattis!!
  • Milou3
    Nykär15 skrev 2017-02-28 08:57:35 följande:

Njae Lutinus är ju ute i kroppen, man blir ju som lätt gravid i sina känslor...de ligger liksom utanpå. Har idag fått en konstig molvärk, men det är en vanlig biverkning så betyder säkert inget. ÄL+6 idag. Om två dagar ska jag kolla om hcg har sjunkt från sprutan...

Jag hoppas nåt så galet efter att snart få kolla på vagn och planera för en liten...är nåt av det mysigaste....tänk att få vara hemma med en liten över nästa jul 

Hur har det gått med kräksjukan? Har du klarat dig?

Åh men molvärk är bra! :)

Ja gud så mysigt att sitta i soffan med en liten bebis sovande i famnen och sippa på glögg ( alkoholfri :) och titta på när mannen klär granen! Åhhhhh ....

Blev ingen kräksjuka. Jag blev risig i magen och efter det försvann mitt illamående och sonen mår bätttre i dag. Skönt! Nu börjar ena bröstet svullna upp rejält. Fattar inte varför bara ena av mina bröst ömmar och svullnar upp mellan äl och bim?! Ena månaden är det vänster tutte och sen månaden efter den högra. Skumt!

Molvärk i går kväll och molvärk och stickningar i morse men nu känns allt som vanligt : /

Funderar på att beställa hem graviditetstester i dag, vill ha flera billiga som inte visar spök och som är ganska känsliga. Vet du något bra där?
  • Milou3
    Percafluviatilis skrev 2017-02-28 09:11:53 följande:

Tack för ditt svar! Jag är "bara" 27 så jag hoppas inte det är åldern som påverkar. Jag har dock haft problem med utmattning och stress jag också. Har nyligen kollat brister och har B12-brist men inget annat. B12-bristen har jag medicinerat mot i tre månader nu och den ska utredas om den inte försvinner av medicineringen. De kollar så att bristen är pga. brist på B12 i kosten och så att det inte är så att man får i sig tillräckligt men ej kan ta upp det i tarmen. Är vegetarian och äter sojaprodukter emellanåt, men det har jag gjort i flera år och inte märkt av något så det borde kanske inte vara det som orsakar förkortningen av cykeln.

De enda andra preparat jag äter är omega-3 lite halvhjärtat samt MittVal Kvinna då för folsyran. Tänkte dock byta ut den senare så fort den är slut och äta något med endast folsyra då det känns onödigt att trycka i sig massa andra vitaminer om man ej har brist. Dricker mindre kaffe nu än innan, och mindre alkohol. Men har aldrig druckit mycket av något av dryckerna.

Blir ju lite extra nojig eftersom vi nu är på 5-6 försöket och det inte tagit sig och det är första barnet. Hade jag haft barn innan hade jag ju vetat att det går, men nu vet vi inte alls. Vi vet ju dock att det kan ta tid så försöker hålla oss lugna än så länge.

Är detta första försöket någonsin för dig? När har du BIM?

Har själv B12 brist.

Kollade mina värden för 2 veckor sedan och sjuksköterskan sa först järnbrist men nr läkaren sen ringde upp sa han att det ist var just B12.

Låg på 203, vet du vad du ligger på? Tror inte just den bristen kan påverka fertiliteten. Blev gravid för 2 månader sedan men tidigt mf.

Skälet till att jag ville kolla prover var min sjuka trötthet. Förlamande trött trots att jag sover bra.

Också varit utbränd och sjukskriven för det för 1 år sedan. Kan sånt påverka just B12?
  • Milou3
    Percafluviatilis skrev 2017-02-28 15:32:44 följande:

Jag vet inte vad jag ligger på för värde faktiskt, men jag vill minnas att läkaren skrev "lite" i brevet jag fick. Jag tror inte heller bristen kan påverka fertiliteten och jag vet en del som fått B12-brist under graviditeten men detta har ej påverkat på något sätt då. 

Min anledning till att de kollade bl.a. B12 var också utmattning, men min utmattning beroende förmodligen på psykiska orsaker (jag var helt enkelt utmattningsdeprimerad och har varit det till och från under 3-4 år). Läkaren sa att det kan hänga ihop med bristen, men hon var inte helt säker. Jag är ju dessutom vegetarian och under perioden jag var deppig åt jag ganska dåligt. Kosten och måendet kombinerat kanske gav bristen. Jag ska tillbaka för koll i april för att se om bristen kvarstår. Om den gör det görs utredning för det betyder då att jag inte kan ta upp B12 själv genom kosten. Tror de främst kollar så att man inte har någon tarmsjukdom osv. Tycker dock att jag borde fått bristen tidigare i sådana fall så jag hoppas på att jag helt enkelt åt bristfälligt under en period.

Är du vegetarian? Man kan ju få brist av att äta dåligt allmänt, även om man inte är vegetarian, men äter man mycket kött bör det inte vara något problem. Har du fått Behepan att äta för bristen?

Äter betolvex. Åt Behepan för några år sedan då jag också hade brist. Jag äter rätt mycket kött men haft problem med magkatarr från 12 års ålder så levde på losec fram till 25 ... läkaren tror det har med det att göra.

Så jobbigt att vara ständigt trött och på det få höra av alla i sin närhet att man verkar så trött jämt, när man jobbar dom ett svin på att låta pigg. Bara det är utmattande.

Nu svarar jag inte i telefonen när någon av "de" som klagar på att jag jämt låter trött ringer :) får mumsa i mig tabletter tills jag låter normal haha.

Läste att B12 brist kan orsaka missfall : /

Så tur jag kollade upp och börjat knapra nu.
  • Milou3
    Percafluviatilis skrev 2017-02-28 18:28:34 följande:

Okej! Jag har också haft problem med magkatarr till och från, dock ej medicinerat så många gånger och när jag gjort det har jag använt omeprazol. Magkatarren hänger alltid ihop med stress för min del. Kanske kan det vara magkatarren som ställer till det för B12-upptaget då? Eller tror din läkare att din brist beror på just Losec?

Åh, fy... jag förstår det! Jag har "trötta" ögon så vet hur irriterad man kan bli på folk som säger att man ser trött ut fastän man inte är det. Och om man nu är trött är det väl ändå en onödig kommentar kan man tycka? Det vet man ju oftast själv liksom. Har du bara B12-brist eller järnbrist också?

Tråkigt med missfallsrisken! Blir jag gravid får jag skynda på återbesöket för B12-bristen då. Men så ska man ju lyckas bli gravid först också :)

När har du BIM?

Hade ett järnvärde på 136 vilket jag förstår är rätt bra.

Har bim 10 mars :) så sitter här i soffan med molvärk för tredje dagen på rak och ETT ömt bröst :)

Hoppas innerligt att det tagit sig denna gång men är bara på äl+5 så ägget har väl inte hunnit fästa än OM det nu blev en ägglossning och OM det nu blev befruktat osv ...

När har du Bim?
  • Milou3
    Pasgetti skrev 2017-02-28 23:36:54 följande:

Hoppar in här inne jag också! :D

Hade Äl nu i helgen och BIM 10 mars, ev senare då jag misstänker att Äl skett 2 dagar senare än den brukar.

Tänkte börja testa från måndag! Någon mer som tänkt börja testa då? ^^

Också bim 10 mars :)

Men jag får hem flera billiga teststickor som mäter från 10miu så kommer nog börja redan på lördag :)

Ska på fest på fredag så nästan sugen att testa innan festen men då blir det bara äl +8 så lär ju ändå inte visa nåt OM det tagit sig.
  • Milou3
    Mimipig skrev 2017-03-01 09:20:52 följande:

Jag är på ÄL+6 och känner absolut ingenting.

Bröstvårtorna är enda som ev är annorlunda, de är större och känsliga. Fast om jag ska vara ärlig har jag inte stenkoll på hur de brukar vara.

Sist jag var gravid var enda tecknet att brösten växte, men å andra sidan fattade jag inte att jag var gravid förrän två v efter BIM. Jag mådde aldrig illa och hade inga andra tidiga gravidsymptom. (Men sen i v 16 kom foglossningen från helvetet, men det är en annan historia.)

Äl+6 här med :)

Om ägget inte fäst ännu ( och då blivit befruktat såklart) så kan man ju inte känna av symptom väl? Så egentligen bör vi med äl+6 i dag vänta med att känna efter till iaf fredag :) och känner jag inte ett smack då kommer jag bli halvdeppig och beställa nya äl-test för nästa cykel. Typ :)

Men, ska jag analysera redan nu så sov jag ovanligt djupt och drömde att jag fick en nidblödning, vaknade med molvärk och tempen hade stigit ytterligare. Har huvudvärk nu vilket jag sällan har. Men det kan ju vara så enkelt att jag börjar bli krasslig : /
  • Milou3
    Isvattenis skrev 2017-03-01 21:02:16 följande:

Jag har bestämt mig för att ta ett test imorgon. Lite på skoj. Vet ju inte om jag är på ÄL +12 eller 5 :P

Ja gör det!! Spännande!

Har du några symptom? ( och skitsamma om det likväl kan vara innan-mens-symptom pga progesteronet :)
  • Milou3
    Isvattenis skrev 2017-03-01 21:43:37 följande:

Jag kör inte progesteron :)

Nej inte direkt några symtom.

Lindrig pms o de har jag alltid efter ÄL så.

Tycker bara att de verkar märkligt om jag hade ÄL i söndags för så får jag en 40 dagars cykel vilket aldrig hänt. Så jag testar bara för skojs skull :P

Alla producerar progesteron efter äl :) det hormonet som gör att man kan missta det för gravidsymptom.

Jag kör inte heller extra progesteron denna cykel.
Svar på tråden ÄL feb och BIM mars -2017