Percafluviatilis skrev 2017-02-28 15:32:44 följande:
Jag vet inte vad jag ligger på för värde faktiskt, men jag vill minnas att läkaren skrev "lite" i brevet jag fick. Jag tror inte heller bristen kan påverka fertiliteten och jag vet en del som fått B12-brist under graviditeten men detta har ej påverkat på något sätt då.
Min anledning till att de kollade bl.a. B12 var också utmattning, men min utmattning beroende förmodligen på psykiska orsaker (jag var helt enkelt utmattningsdeprimerad och har varit det till och från under 3-4 år). Läkaren sa att det kan hänga ihop med bristen, men hon var inte helt säker. Jag är ju dessutom vegetarian och under perioden jag var deppig åt jag ganska dåligt. Kosten och måendet kombinerat kanske gav bristen. Jag ska tillbaka för koll i april för att se om bristen kvarstår. Om den gör det görs utredning för det betyder då att jag inte kan ta upp B12 själv genom kosten. Tror de främst kollar så att man inte har någon tarmsjukdom osv. Tycker dock att jag borde fått bristen tidigare i sådana fall så jag hoppas på att jag helt enkelt åt bristfälligt under en period.
Är du vegetarian? Man kan ju få brist av att äta dåligt allmänt, även om man inte är vegetarian, men äter man mycket kött bör det inte vara något problem. Har du fått Behepan att äta för bristen?
Äter betolvex. Åt Behepan för några år sedan då jag också hade brist. Jag äter rätt mycket kött men haft problem med magkatarr från 12 års ålder så levde på losec fram till 25 ... läkaren tror det har med det att göra.
Så jobbigt att vara ständigt trött och på det få höra av alla i sin närhet att man verkar så trött jämt, när man jobbar dom ett svin på att låta pigg. Bara det är utmattande.
Nu svarar jag inte i telefonen när någon av "de" som klagar på att jag jämt låter trött ringer :) får mumsa i mig tabletter tills jag låter normal haha.
Läste att B12 brist kan orsaka missfall : /
Så tur jag kollade upp och börjat knapra nu.