• Nykär15

ÄL feb och BIM mars -2017

Milou3 skrev 2017-02-28 09:37:51 följande:
    Åh men molvärk är bra! :)

Ja gud så mysigt att sitta i soffan med en liten bebis sovande i famnen och sippa på glögg ( alkoholfri :) och titta på när mannen klär granen! Åhhhhh ....

Blev ingen kräksjuka. Jag blev risig i magen och efter det försvann mitt illamående och sonen mår bätttre i dag. Skönt! Nu börjar ena bröstet svullna upp rejält. Fattar inte varför bara ena av mina bröst ömmar och svullnar upp mellan äl och bim?! Ena månaden är det vänster tutte och sen månaden efter den högra. Skumt!

Molvärk i går kväll och molvärk och stickningar i morse men nu känns allt som vanligt : /

Funderar på att beställa hem graviditetstester i dag, vill ha flera billiga som inte visar spök och som är ganska känsliga. Vet du något bra där?

Kan med ha att bara en tutte ömmar hahaha, konstigt! Förra månaden höger Glad

Jag använder enbart Testlagrets, de har aldrig gett spök för mig, bara visat streck när det faktiskt är något på riktigt. Så dem litar jag fullt på! De mäter även från 25 vilket jag gillar, vill inte ta några superkänsliga som kanske fångar upp en kemisk graviditet...då kan jag hellre inget veta om det tänker jag. CB litar jag endast på de digitala. Om jag fått plus på testlagrets så brukar jag ta ett digitalt på BIM för att få se det svart på vitt. 

Ja här molar på riktigt bra nu, visst känns det bra men vet att det lika väl kan vara falska biverkningar så det är lite nedslående samtidigt att inte veta vad som är vad...

• Nykär15
    Anonym (förstaförsöket) skrev 2017-02-28 10:09:34 följande:
    Just B12 brist har jag för mig är vanligt bland vegetarianer. Och järnbrist. Det senare kan påverka fertiliteten. Jag har extremt låga järndepåer, men ändå innanför referensintervallet. Extra trist att blöda mycket och ofta vilket ju bidrar till lågt järn. Därför är jag glad att jag fått längre cykel igen, och dessutom blöder lite mindre.

Min man och jag har kört oskyddat sedan oktober, men jag tror inte vi träffat en enda ÄL, för jag har haft dålig koll på teststickor och tempmätning. Men sedan denna cykel så har jag gett mig in i detta helhjärtat. Jag blev gravid som 15-åring. Hade oskyddat sex en enda gång, och det tog sig. Men jag var inte direkt mogen att bli mamma. Så jag vet att jag kan bli gravid, men det var ju många år sedan nu.

Omega 3 är nog jättebra att fortsätta med. Och D-vitamin? Jag köper Möllers tran. Där finns förutom Omega 3 och D-vitamin, även E och A-vitamin. Det känns dessutom ganska naturligt att ta. (Fiskleverolja alltså, istället för en massa piller).

Försök att sluta helt med kaffe om det går, med tanke på utmattningen. Koffeinet stressar kroppen (redan vid en kopp om dagen) och kan i hög grad bidra till att man blir utmattad. Och dessutom, med koffeinet lurar man kroppen att "orka lite till", trots att den egentligen signalerar att den är trött och borde vila. Jag vet av egen erfarenhet... Nu dricker jag två koppar koffeinfritt på helgerna, och Pukka örtte på vardagar.

Det kan ju även vara din kille som har problem. Med extra b-vitamin, zink och selen (tror jag det var) så kan man öka spermiekvaliteten ganska mycket inom tre månader.

Kolla även om du har problem med sköldkörteln! Jag har haft problem. TSH-värdet brukar ligga lite för högt hos mig. Om man vill bli gravid så minskar fertiliteten redan vid TSH över 1,5 (har jag för mig). Och jag har sällan under 1,5 vid mätningar. Men jag hoppas att det ska gå vägen ändå. Jag testade levaxin (medicin för sköldkörtelbesvär) för ett par år sedan, men fick allergisk reaktion så jag fick sluta. Jag vet att en del tar levaxin i syfte att öka fertiliteten.

Enligt min app Natural Cycles så har jag BIM imorgon (i så fall en lutealfas på 12 dagar denna gång), men allt har varit upp och ner de senaste två månaderna så jag är inte säker på någonting just nu. Vi får se!

Jag har problem med sköldkörteln och det är jätteviktigt få ordning på om man vill bli gravid. Jag har haft både ett mf och ett MA förra året (liten slutade leva 12+2) och de härleder det till att mitt TSH var förhöjt, låg på 4,9. Så nu med hjälp av Levaxin är jag nere på 1,7 sista kollen för ett par veckor sen. Högt TSH gör det både svårare att bli gravid och ökar missfallsrisken rejält. 

Så om du haft problem med det innan så hade jag gått och tagit ett prov iaf.

Önskar jag visste att jag hade problemet...då kanske vår lilla inte hade behövt att dö...

• Nykär15
    Anonym (förstaförsöket) skrev 2017-02-28 10:45:00 följande:
    Ja, det är skit det där med sköldkörteln. Jag har försökt på alla möjliga sätt att få ner värdet på andra sätt än med levaxin eftersom jag inte kan äta dem. Jag brukar ta värden två gånger om året eftersom jag ligger i riskzonen (har dessutom antikroppar). Några få gånger har jag haft TSH kring 2,5, men ofta nere på 1,6, tack och lov. Jag har haft problem med lågt T3 de senaste åren, men det senaste halvåret har den gått upp till det normala. Även T4 ligger ok på 16, har varit nere på 11 tidigare. Jag tänker själv att min utmattning bidrar till lite sämre värden. Och om jag inte motionerar som jag ska så ökar TSH-värdet också.

Eftersom jag har antikroppar mot sköldkörteln (autoimmun), så undviker jag även gluten och mjölk. Proteinerna glutein och kasein kan eventuellt bidra till ökat TSH-värde har jag läst.

TSH på 4,9 är verkligen förhöjt! Skönt att du lyckats få ner det med levaxin. Men verkligen tråkigt med den lilla...Har du också antikroppar som jag?

Jag tänkte ta nya prover imorgon eventuellt. Tog senaste i december. Har börjat vända mig till Werlabs för att VC brukar sällan kolla annat än TSH. Jag vill även veta T3 och T4.

Nej inte antikroppar vad de sett. Mina prover går till Unilabs där de även kollar T3 och T4 som såg normala ut. Så det är skönt Levaxin funkar för mig. 

Hade tänkt börja ta mina prover på vc sen just eftersom det räcker med TSH för mig som det verkar. Har just nu gått privat och tagit dem sen september, men då måste jag åka längre och betala (har frikort just nu)

• Nykär15
    Anonym (förstaförsöket) skrev 2017-02-28 10:49:30 följande:
    En sak till. Jag läste något om munkpeppar att den kan bidra positivt vad gäller sköldkörteln (vid låg ämnesomsättning), men jag har ännu inte studerat detta närmare. Om jag inte lyckas plussa denna cykel så tänkte jag börja med munkpeppar. Därför även bra att ta prover på sköldkörteln innan jag börjar med munkpeppar, så jag har något värde att jämföra med.
    Ah ok. Eftersom jag får stimulering så vill jag inte äta annat än vad läkare föreskrivit (vilket redan är mängder) så för min del kommer det inte bli aktuellt. Tar det sig inte på denna eller nästa så kommer vi ju gå in i IVF. Vi har väntat på att få ner mitt TSH för vi fick inte starta upp IVF förrän det var under 2. Så därav att vi under tiden har stimulerats och försökt på egen hand. Men har man inte de problemen så kan man ju absolut testa sig fram med andra preparat. och även för dig som inte kan ta Levaxin är det ju mer intressant med. 
  • Nykär15
    Pmc85 skrev 2017-02-28 11:30:21 följande:
    Tack för att ni delar med er. Har lågt men använder levaxin för att få upp o få normala värden. Är på andra försöket och tester pågår med dos av levaxinet.
    Risk för MF om jag ens kan bli gravid utan.
    Har Bim 5/3 men inget känns än mer än ömma bröstvårtor. Men gissar att man inte ska ha hoppet för högt innan kroppen är mer i fas... hoppas ni också får ordning på allt snart :)

Tack...ja det tar lite tid att ställa in dos, jag vet inte om min är korrekt än. Äter 50 mg 4 dgr och varvar med 75 mg ungefär varannan dag till var tredje dag. 

Var rädd bli gravid igen innan det gick ner, så på ett sätt glad över att det inte hände innan, då hade jag vart skitnojig. Det kommer jag vara ändå, men känns ändå lite tryggare att det är stabilt nu. 

• Nykär15
    Pmc85 skrev 2017-02-28 12:45:23 följande:
    Ja det verkar inte helt enkelt med allt detta... ok, tyckte det va svårt o komma ihåg en om dagen men olika så känns krångligt. La in påminnelse i mobilen. Vill verkligen sköta det noga.

Förstår, inget man vill behöva med om att mista en liten. Skönt det är stabilt! Väntar provsvar på måndag o håller tummarna för bättre läge nu :)
    Jag är inte stenpetig på när jag tar 75 mg, ibland varannan, ibland var tredje dag. Känner nästan när jag behöver mer, då blir jag tröttare direkt så försöker nog lyssna på min kropp mest. Har både 50 och 25 utskrivna och därför blir det lätt dosera. Har även ställt en burk på jobbet så jag ska komma ihåg antingen där eller hemma på dag. Tar dem på fm och alla andra tabletter på em eftersom de inte får tas ihop. Så hemma ligger dosetten på sängbordet så jag inte glömmer...
  • Nykär15
    Emmie79 skrev 2017-02-28 14:17:52 följande:
    Ja, hoppas det! Håller tummarna nu. Känner ingenting i brösten och inget illamående eller ändrat smak- och luktsinne. Lite hård i magen (har hört att det kan vara ett tecken) och lite molvärk som kommer ibland och håller i sig i några minuter bara. Är det tillräckligt?

De flesta symptom uppkommer efter v 6-7 när hormonhalterna börjar bli högre av progesteron och hcg. Så vanligt är att man inte känner mycket alls. Progesteronet ökar ju alltid inför mens, så har man normalt mycket PMS så har man kanske lite mer om man är gravid. Är ju samma symtom. 

Molvärk däremot är ju vanligt rätt direkt eftersom livmodern börjar anpassa sig och växa, det drar i ligamenten. Sen reagerar alla så olika, vissa märker direkt skillnad, andra inget och vissa är ju helt förskonade genom graviditeten medan andra mår galet dåligt...så allt är ju tyvärr normalt och det är ju först när man fått positivt besked som man kan säga att det var riktiga symtom eller ej. 

Håller tummarna på plus! (för alla Glad)

• Nykär15
    littlepixiegrl skrev 2017-03-01 10:23:34 följande:
    Nu har jag frågat i flera trådar, men är det någon annan än jag som ser det andra strecket på gravtestet!?

Vet knappt varför jag tog nya tester, som jag trodde jag gick och väntade på en sen mens. Såg i går att äl testet började bli starkare igen och tänkte att jag kanske väntade på äl istället. Tog gravtest igår kväll och med första morgonurinen och glodde länge för det kanske ändå var en väldigt svag skugga där, men nej. Så fick jag för mig att ta nya test med andra morgonurinen och nu ser de ut så här!!
    Jag ser! Ta ett nytt i morgon!
  • Nykär15
    littlepixiegrl skrev 2017-03-02 09:35:01 följande:
    Här syns det tydligare utan mixtrande :)

Det översta är ett äl-test som jag tog samtidigt, för det hade börjat stiga kvällen innan och jag trodde att jag kanske skulle ha äl nu istället för när jag trodde att jag hade det i februari ;D
    Har du fått starkare test idag?
  • Nykär15
    littlepixiegrl skrev 2017-03-02 10:07:19 följande:
    Tänker också att hcg fördubblas ca varannan dag, så det är bättre att vänta till helgen och se om det blir en ordentligare ökning :)
    Jag är rätt säker på att det ökat, strecket syns ju väl1
  • Nykär15
    littlepixiegrl skrev 2017-03-02 10:07:19 följande:
    Tänker också att hcg fördubblas ca varannan dag, så det är bättre att vänta till helgen och se om det blir en ordentligare ökning :)
    Råkade skicka för fort hahaha. Jag tror du är gravid! För mig har testarna ökat markant varje dag även om det sägs dubblas varannan...för lite ökar det ju varje dag :) jag hade inte kunnat hålla mig när jag hade sett ett sånt streck.
  • Nykär15
    littlepixiegrl skrev 2017-03-02 10:52:20 följande:
    Var tvungen att testa bara för det! Haha :D

Inte starkare, men det är iaf kvar!
    Absolut gravid! Grattis!Gravid
  • Nykär15
    Sara 7 skrev 2017-03-03 06:37:58 följande:

Har mått pissigt sen igår och illamående när jag vaknade, tänkte att det var pga att jag fick något dåligt på pizzerian. Men tog det här testet imorse... BIM-3, kanske BIM-4 :O

Jag ser!! Grattis!! Gravid
  • Nykär15
    trustyourzoe skrev 2017-03-04 13:23:16 följande:

Hej på er. Har följt tråden med spänning men det här är första gången jag skriver. Har BIM på måndag den 6/3 o det är tredje försöket med första barnet.

Jag har bara ÄL stickor hemma för tillfället o testade precis för skojs skull och strecket blev kraftigare än test strecket. Är det nån som vet om det kan bli så för mensen är på gång o det är därför testet hittar en massa hormoner? Jag har aldrig haft sånt här kraftigt streck vid ägglossning, men nu var första gången jag testade strax före BIM.

Jag har haft positivt äl/test och mens, och svagt äl-test och varit gravid, det säger eg ingenting att ta ett äl-test före BIM.
  • Nykär15

Negativt här, BIM i morgon så inställer mig nu på att det blir IVF för vår del...har första mötet på tisdag. Lycka till ni andra! Hjärta

• Nykär15
    FrökenE1985 skrev 2017-03-08 09:01:54 följande:
    Vad tråkigt för er! Men bra att ni får hjälp. Håller tummarna att det tar sig fort för er med IVF.
    Tack Hjärta håller tummarna för er med! 
Svar på tråden ÄL feb och BIM mars -2017