Anonym (förstaförsöket) skrev 2017-02-28 10:09:34 följande:
Just B12 brist har jag för mig är vanligt bland vegetarianer. Och järnbrist. Det senare kan påverka fertiliteten. Jag har extremt låga järndepåer, men ändå innanför referensintervallet. Extra trist att blöda mycket och ofta vilket ju bidrar till lågt järn. Därför är jag glad att jag fått längre cykel igen, och dessutom blöder lite mindre.
Min man och jag har kört oskyddat sedan oktober, men jag tror inte vi träffat en enda ÄL, för jag har haft dålig koll på teststickor och tempmätning. Men sedan denna cykel så har jag gett mig in i detta helhjärtat. Jag blev gravid som 15-åring. Hade oskyddat sex en enda gång, och det tog sig. Men jag var inte direkt mogen att bli mamma. Så jag vet att jag kan bli gravid, men det var ju många år sedan nu.
Omega 3 är nog jättebra att fortsätta med. Och D-vitamin? Jag köper Möllers tran. Där finns förutom Omega 3 och D-vitamin, även E och A-vitamin. Det känns dessutom ganska naturligt att ta. (Fiskleverolja alltså, istället för en massa piller).
Försök att sluta helt med kaffe om det går, med tanke på utmattningen. Koffeinet stressar kroppen (redan vid en kopp om dagen) och kan i hög grad bidra till att man blir utmattad. Och dessutom, med koffeinet lurar man kroppen att "orka lite till", trots att den egentligen signalerar att den är trött och borde vila. Jag vet av egen erfarenhet... Nu dricker jag två koppar koffeinfritt på helgerna, och Pukka örtte på vardagar.
Det kan ju även vara din kille som har problem. Med extra b-vitamin, zink och selen (tror jag det var) så kan man öka spermiekvaliteten ganska mycket inom tre månader.
Kolla även om du har problem med sköldkörteln! Jag har haft problem. TSH-värdet brukar ligga lite för högt hos mig. Om man vill bli gravid så minskar fertiliteten redan vid TSH över 1,5 (har jag för mig). Och jag har sällan under 1,5 vid mätningar. Men jag hoppas att det ska gå vägen ändå. Jag testade levaxin (medicin för sköldkörtelbesvär) för ett par år sedan, men fick allergisk reaktion så jag fick sluta. Jag vet att en del tar levaxin i syfte att öka fertiliteten.
Enligt min app Natural Cycles så har jag BIM imorgon (i så fall en lutealfas på 12 dagar denna gång), men allt har varit upp och ner de senaste två månaderna så jag är inte säker på någonting just nu. Vi får se!
Jag har problem med sköldkörteln och det är jätteviktigt få ordning på om man vill bli gravid. Jag har haft både ett mf och ett MA förra året (liten slutade leva 12+2) och de härleder det till att mitt TSH var förhöjt, låg på 4,9. Så nu med hjälp av Levaxin är jag nere på 1,7 sista kollen för ett par veckor sen. Högt TSH gör det både svårare att bli gravid och ökar missfallsrisken rejält.
Så om du haft problem med det innan så hade jag gått och tagit ett prov iaf.
Önskar jag visste att jag hade problemet...då kanske vår lilla inte hade behövt att dö...