• Nykär15

ÄL feb och BIM mars -2017

mickipicki skrev 2017-02-22 13:50:22 följande:

Var går man privat? Är det fortfarande ett år då?

Nej privat kan du söka när du vill eftersom du betalar. Dock vill de nog att man försökt några månader ändå och känner sin cykel. 

Hur länge har ni försökt? 

Milou3 skrev 2017-02-22 14:17:10 följande:
    Bra! Denna gång ska jag testa att ligga kvar en stund efter, kanske med en kudde under rumpan :)

Bor också i Stockholm.

Jag brukar ligga kvar och somna, vaknar oftast efter en timme och går då upp och kissar och tvättar av mig. Så har ställt om mina rutiner lite från att tidigare gå upp direkt och tvätta av mig...jobbiga är att jag nästan alltid är kissnödig efteråt men brukar gå bra om jag bara ser till att kissa innan vi sätter igång. hahaha vad man håller på!

• Nykär15
    mickipicki skrev 2017-02-22 14:45:45 följande:

Nykär15:
    Tack så mycket för svar!
    Detta är försök nr 2. Jag vet att jag är jättetöntig men har panik och negativa tankar. Då kanske jag signar upp oss efter 6 mån iaf. Känner mig så stressad!
    Desto mer jag läser desto mer panik får jag. Har åldersångest också. Att spermien ska träffa ett ägg, att det ska delas, rullas o fastna o göra precis allt som den ska känns helt omöjligt. Det är verkligen ett mirakel att nån av oss finns!
    Bor i Sthlm

Försök ta det lugnt! Vet hur det är, första månaderna är man extremt ivrig och vill direkt! Men man lär sig hantera väntan och de flesta blir ju ändå gravida inom 6 månader, och den tiden tycker jag ändå att man ska ge sin kropp. 

Att stimuleras är ingen dans på rosor och kan innebära en massa som inte känns bra, så försök att i stället ta det med ro och njut av varandra under tiden ni försöker så blir det lättare. Man blir lätt manisk när man väl bestämt sig att sätta igång...

• Nykär15
    Lillafisfia skrev 2017-02-23 07:08:37 följande:

Göteborgare här! ÄL beräkna på lördag! Ska inte köra med test denna månaden utan bara ligga på och inte stressa över eventuellt positiva test!

Göteborgare här med Glad

Släppte lös mitt ägg med Ovitrelle igår och sen ligga efter, så idag eller i morgon bör ägget släppa. Så bara att ligga i nu och vänta ett par veckor....igen.

• Nykär15
    Milou3 skrev 2017-02-23 09:28:54 följande:
    När kommer du räkna från äl?

Typ i morgon blir äl+1?
    Ja det är lite beroende på hur det känns idag och i morgon. Kan ju åven ha hänt att jag spontanlossade själv natten till igår, för igår hade jag mindre molvärk. Så på fredag tar jag beslut om vilken dag jag räknar som ÄL beroende på hur jag känt fram till dess. Så kanske blir BIM en dag senare, men runt 9/3 iaf. 
  • Nykär15
    Milou3 skrev 2017-02-23 10:46:33 följande:
    Bim 10-11 för mig men kan bli 9:e för har såna kraftiga äl-smärtor nu att det ilar ner i benen :/ borde lossa under dagen. Eller så kan man ha såna här smärtor utan att man lossar? Hade definitivt det inte så här förra månaden!
    Vart lite olika för mig...de månader jag misstänkt att jag inte lossat har jag haft riktigt ont men sen har det liksom aldrig släppt, hållt i sig fram till bim. När smärtan går ner så vet jag oftast att äl varit. Därför tror jag mitt ägg släppte före sprutan, för jag hade riktigt ont i förrgår och i går nästan inte alls...så om det inte kommer tillbaka nån kraftig smärta inom närmsta dygnet så tror jag den skedde då...men tog ju sprutan enligt ordination igår ändå, så om ägget inte hade släppt så lär det väl göra det. Men nu kommer jag ju ha hcg i kroppen i 10 dagar så kan ju inte testa förrän jag vet att det gått ur, kommer kolla på dag 8 och 10 för att se om det gått ner/blivit blankt. Sen gör jag mitt riktiga test på dag 12 efter sprutan. Så tidigast 6/3 kan jag ev testa för att kunna se om jag blivit gravid...men ingen idé att ta nåt extra känsligt test för då ligger det fortfarande kvar...kunde se med Predictor Eerly på dag 12 fortfarande förra gången så får vara ett som mäter från 25 isf och som jag sett är blankt nån dag före.
  • Nykär15
    Isvattenis skrev 2017-02-23 11:15:38 följande:

ÄL + 5

BIM 4/3

Hur känner ni om det inte blir nått denna månad? Jag är själv ett december barn och har alltid sagt att jag ALDRIG ska chansa att de blir i december :P dumt kanske men..

Hur känner ni

För mig är ett barn drömmen oavsett när på året det kommer! Har inte lyxen att kunna välja bort en månad...sen kan barnet födas för tidigt med så för att helt garantera sig bör man ju skippa tre månader. 

Har försökt i 14 månader med både mf och sent MA så om jag får bli gravid igen är jag världens lyckligaste och när barnet kommer är helt irrelevant för mig...

• Nykär15
    Milou3 skrev 2017-02-23 13:48:14 följande:
    Skönt ändå. Du slipper slösa på en massa test och analysera innan :)

Jag kommer testa tidigast 7mars, äl+11 troligtvis

Haft rejäla ägglossningskramper i 4 timmar nu som sakta börjar avta, skööönt. Åker tempen upp i morgon så blir det äl+1 i morgon för mig :) nästan räknar med ägglossning i dag Iom kramperna jag haft.

När börjar du med progesteronvaggisarna?

Några test kommer ju gå åt, för jag vill ju se att HCG försvinner, så tar ett 8 dagar efter sprutan, sen 10 dagar efter. Och så blir det ju på ÄL+12, 13 och 14 säkert...men 5 test kan jag allt unna mig. 

Kommer börja med vaggisarna på måndag tänkte jag, då är det lite tidigare än förra månaden men även garanterat efter ÄL. Idag känns inte mycket så jag tror ändå ägget redan släppt...

• Nykär15
    mickipicki skrev 2017-02-23 14:03:58 följande:

Lillafislisa: strunta i vad appen säger, du verkar ha ÄL nu!

Nykär15: vad är det för vagitorier?

Det är Lutinus, progesteron som man tar vaginalt för att stötta upp slemhinnan att ta emot och sen behålla en graviditet. Man utsöndrar ju själv progesteron efter ÄL men ibland har man inte tillräckligt (jag är 40 år och har haft missfall vilket gör att vi nu får denna hjälp). Finns även krämen ProgesterAll man kan köpa själv utan recept, men den är ju inte närheten av den styrkan men kan räcka som stöd. 
  • Nykär15
    Anonym (Nån som vet) skrev 2017-02-23 14:15:08 följande:

Skulle ni tolka detta äl test som positivt?

Jag hade tolkat det som positivt och legat i. Min stegring är väldigt kort och inte alltid jag ens får så här starkt fast jag har äl. Efter mitt första missfall fick jag ÄL endast 12 dgr från första blödningsdagen. Har nästan alltid tidig ÄL, från CD10-12.
  • Nykär15
    MissAhlman skrev 2017-02-23 15:56:37 följande:

Jag har BIM om 11 dagar. När är det tidigaste ni testat positivt? Ja, jag vet att jag borde vänta men det är så svårt!

Aldrig sett nåt före ÄL+10...du hade ju ÄL för bara 3 dagar sedan, finns test som ska kunna visa redan 6 dagar före väntad mens..men personligen känns det onödigt att testa så tidigt. Är väldigt få som får utslag då redan. 

Tänk så här, tar ca 5-6 dagar för ägget att vandra ner i äggledaren och landa i livmodern, sen ska det fästa in och din kropp ska börja ta upp hcg i systemet som du sen kan avläsa i ett urinprov. Så man måste ha lite tålamod, ägget kan fästa så sent som dag 10 och då får man plus först på eller efter BIM. 

Hoppas det ger dig lite svar!

Svar på tråden ÄL feb och BIM mars -2017